|
کدخبر: 213086

مخالفت شدید والدین با واکسیناسیون کودکان

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ جزئیات جدیدترین نظرسنجی از افراد درباره تزریق واکسن به گروه سنی زیر ۱۸ سال را اعلام کرد.

با گذشت بیش از ۸‌ ماه از آغاز واکسیناسیون در کشور و تزریق بیش از ۸۷ میلیون دوز واکسن به افراد بالای ۱۲ سال، هنوز تکلیف کودکان زیر ۱۲ سال برای ایمن شدن در برابر کرونا، مشخص نیست. روز گذشته یکی از معاونان وزارت بهداشت تأکید کرد که فعلا برای تزریق واکسن به کودکان زیر ۱۲ سال، برنامه‌ای ندارند.

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هم اعلام کرد که برای تزریق واکسن به این گروه سنی نیاز به مطالعات بیشتری است؛ بنابراین واکسیناسیون این کودکان، در دست بررسی است و فعلا توصیه نمی‌شود. بلاتکلیفی در واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲سال برای والدین، در شرایطی است که براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، برای این گروه سنی، مدارس با زیر ۳۰۰ دانش‌آموز بازگشایی شده‌ و دانش‌آموزان چند روز در هفته باید به مدرسه بروند.

در این میان دانش‌آموزان متوسطه اول هم باید از اول آذر و متوسطه دوم از ۱۵ آبان‌ ماه سر کلاس‌های درس حاضر شوند. واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۸‌ سال از نیمه اول مهر آغاز شد و تا پانزدهمین روز این ماه، بنا بر اعلام فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، ۳۰ درصد از این گروه سنی در تهران، واکسن دریافت کردند.

با اینکه هنوز واکسیناسیون برای گروه سنی زیر ۱۲ سال در ایران تأیید نشده، حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ وزارت بهداشت در یک نظرسنجی، میزان تمایل و موافقت افراد برای تزریق واکسن به کودکان را مورد بررسی قرار داده است.

سوری درباره نتیجه این نظرسنجی می‌گوید:«مطالعه‌ای که روی والدین کودکان ۵ تا ۱۷ ساله انجام شده نشان می‌دهد، ۲۷ درصد از والدین تمایل دارند بلافاصله برای واکسیناسیون کودکانشان اقدام کنند، ۷۱ درصد نگران عوارض طولانی واکسن برای کودکانشان بوده‌اند و ۳۳ درصد هم منتظرند تا نتیجه واکسیناسیون مشخص شود.»

او با اعلام این که تزریق واکسن فایزر به کودکان ۵ تا ۱۱ ساله از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است، ادامه می‌دهد:«بررسی‌های انجام شده در ایران نشان می‌دهد که تنها ۸.۳ درصد از افراد با تزریق واکسن‌های موجود در کشور برای تمام کودکان و ۱۲.۵ درصد با تزریق واکسن‌های موجود، به کودکان ۳ تا ۱۸ ساله موافق هستند؛ در این میان ۵۷ درصد به هیچ وجه حاضر به واکسینه کردن کودکشان با واکسن‌های موجود در کشور نیستند یا اطمینان کافی برای انجام واکسیناسیون ندارند.

۱۸ درصد بررسی شده‌ها هم تنها موافق واکسینه کردن ۱۳ تا ۱۸ ساله‌ها هستند.» او با استناد به نتیجه این نظرسنجی و تلاش برخی خانواده‌ها برای واکسیناسیون کودکانشان، توصیه می‌کند افراد برای واکسیناسیون کودکانشان عجله نکنند.

با این که در ایران درصد قابل‌توجهی از افراد مخالف واکسیناسیون با واکسن‌های موجود در کشورند، اما براساس اعلام دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، در کشورهای چین و امارات مطالعاتی درباره تزریق واکسن سینوفارم به کودکان ۳ سال به بالا، انجام و منتشر شده است. کشورهای آمریکای جنوبی هم افراد بالای ۳سال را مورد مطالعه قرار داده‌ اند که این مطالعات نشان می‌دهد واکسن روی آنها خیلی عارضه‌ای ندارد و می‌تواند مؤثر باشد.

 

منبع: همشهری
  • ناشناس ارسالی در

    مردم به واکسنهای چینی و تولیدات شما اعتم اد ندارند واکسن معتبر خارجی مثل فایزر وا رد کنید مطمئن باشید اکثریت مردم حتما همک اری می کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها