|
کدخبر: 214179

دلیل مهم خود انقراضی کرونا در ژاپن

اخباری از خود انقراضی کروناویروس در اخبار پزشکی جهان منتشر شده است. آیا کرونا به خود انقراضی خود نزدیک شده است؟ این سوالی است که پرفسور علی رضا ناجی به آن پاسخ داد و ابعاد آن را تشریح کرد.

جامعه دلیل مهم خود انقراضی کرونا در ژاپن

پرفسور علی رضا ناجی، استاد ویروس شناسی پزشکی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص اینکه که آیا کووید19 به خود انقراضی خود نزدیک شده است گفت: تعداد موارد تایید شده کووید در ژاپن به شدت کاهش یافته است و مطالعه ای نشان داد که کروناویروس سارس دو مورد مطالعه پس از یک جهش جدید می میرد.

ناجی ادامه داد :در ماه اکتبر، تعداد موارد تایید شده کووید جدید در ژاپن به طور غیر منتظره شروع به کاهش شدید کرد. از آنجایی که اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری همه گیر ژاپن همچنان با قوت قدیم عمل کرده بود، این پدیده غیرطبیعی را احتمالاً مرتبط به جهش جدید در ویروس دانستند. محققان ژاپنی دریافتند جهش جدیدی درکروناویروس سارس دو ممکن است باعث مرگ این ویروس شده باشد.

این استاد ویروس شناسی تاکید داشت : تیم تحقیقاتی موسسه ملی ژنتیک ژاپن و دانشگاه نیگاتا اخیرا آخرین تحقیقات را منتشر کردند که در نشان داده اند که در ژنوم سویه جهش یافته دلتا، آنزیمی به نام "nsp۱۴" جهش یافته است که باعث می شود ویروس به موقع ترمیم نشود و منجر به خود انقراض ویروس شود.

پرفسور ناجی با بیان اینکه همانطور که میدانیم در فرآیند تکثیر و انتشار سریع ویروس، ژنوم گاهی اوقات دچار جهش‌های اشتباه می‌شود که یکی از علل اصلی بیماری نیز است افزود: محصول ژن nsp۱۴ به طور کلی مسئول تعمیر و ترمیم ژنوم است. با این حال، اگر ترمیم به موقع نباشد و جهش‌های زیادی انباشته شود، ویروس ممکن است قادر به تولید مثل نباشد. مطالعات نشان داده است که وقتی در خود ژن "nsp۱۴" جهش رخ داده باشد، میزان بروز کلی جهش ژنی در ویروس، به علت مختل شدن عملکرد "nsp۱۴" ، ده تا بیست برابر بیشتر از ویروس عادی ست. بنابراین، هنگامی که تعداد موارد در ژاپن در اواخر اوت به اوج خود رسید، "nsp۱۴" در ویروس کرونای جدید قبلاً جهش یافته بود.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در موج پنجم اپیدمی، با گسترش عفونت، نسبت ویروس‌هایی که جهش یافته بودند، همچنان افزایش یافته است ادامه داد: در دوره قبل از اوج ابتلا تا زمان کاهش تعداد موارد و موج سوم اپیدمی از پاییز گذشته تا مارس امسال نیز همین روند را داشته است.بنابراین، دلیل کاهش تعداد موارد در ژاپن این است که پس از جهش در "nsp۱۴"، ژنوم ویروس به انباشت جهش های اشتباه ادامه می دهد و در نهایت ویروس خود به خود منقرض می شود زیرا برای ترمیم خیلی دیر شده است.

این استاد ویروس شناسی در پایان تاکید داشت :علاوه بر این، تیم تحقیقاتی گمان میکنند که آنزیمی به نام "APOBEC" عامل تغییر ژن "nsp۱۴" بوده است. محصول ژن اپوبک در انسان/پستانداران از عفونت های ویروسی محافظت می کنند. این آنزیم ها، هنگامی که از تنظیم خارج شوند، منبع اصلی جهش در بسیاری از انواع سرطان هستند. گفته می شود که در شرق آسیا و اقیانوسیه، این آنزیم به ویژه در بسیاری از مردم فعال است.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها