|
کدخبر: 145590

گونه جهش یافته کرونا المپیک را لغو می کند؟

برگزارکنندگان سی‌ودومین دوره المپیک درحالی در آستانه برگزاری با تاخیر این بازی‌ها هستند که گونه جهش یافته کرونا می‌تواند تهدیدی جدی برای آنها وماموریت‌شان در به سرانجام رساندن بازی‌ها باشد.

ورزش گونه جهش یافته کرونا المپیک را لغو می کند؟

ویروسی که یک سال پیش در ووهان چین پیدا شد و اخیراً گونه جهش یافته آن سر از لندن در آورد به خاطر قدرت شیوع بالاتر خطرات جدیدی ایجاد کرده طوری که مقامات کشورهای درگیر را مجبور به اتخاذ تمهیدات جدی‌تری کرده است.

این مسئله نگرانی‌های جدیدی نسبت به وضعیت جهان پیش رو ایجاد کرده به خصوص که اطلاعات درباره گونه جدید کرونا کم و غیرقابل درک است و همین مسئله می‌تواند خوش بینی‌هایی که به واسطه کشف واکسن موثر علیه کرونا ایجاد شده را هم تحت تاثیر قرار دهد.

اینکه ماهیت واکسن تولیدی برای گونه جدید کرونا چگونه است و این ویروس مقابل آن (واکسن) مقاومت دارد یا نه، مسئله‌ای است که دانشمندان هنوز در مورد آن اظهار نظر دقیق و صد درصدی نداشته‌اند و همین مسئله باعث بروز برخی ابهامات و پررنگ شدن آنها شده است که ورزش را هم در بر می‌گیرد.

از جمله این ابهامات پیرامون بازی‌های المپیک است و اینکه نوع جدید ویروس مرموز و کشنده کرونا می‌تواند دوباره در مورد این بازی‌ها و زمان برگزاری آن خللی ایجاد کند یا قدرت واکسن کشف شده و تدابیر اندیشیده شده به قدری است که می‌تواند مانعی بزرگ در این زمینه به حساب بیاید؟!

المپیک ۲۰۲۰ دوباره لغو می‌شود؟!

سی و دومین دوره بازی‌های المپیک قرار بود مردادماه امسال برگزار شود اما در فاصله پنج ماه مانده تا زمان آغاز رسمی این بازی‌ها، پاندمی کرونا مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و برگزار‌کنندگان المپیک را مجبور به تعویق بازی‌ها کرد تا برای نخستین بار در طول تاریخ، بازی‌های المپیک خارج از بازه زمانی استاندارد خود برگزار شود.

مردادماه ۱۴۰۰ زمان جدید در نظر گرفته شده برای این دوره استثنایی بازی‌های المپیک است؛ دوره‌ای که برخلاف دیگر ادوار المپیک و تا همین چندماه پیش به جز «گرما و موج مهلکش» هیچ بحران دیگری آن را تهدید نمی‌کرد اما تاخت و تاز جهانی کرونا و تاثیراتش باعث فروکش هیجانات المپیک و تب داغ آن برای بازی‌های توکیو شد.

حالا هم بروز و ظهور گونه جهش یافته کرونا می‌تواند بازهم مانع ایجاد حال و هوای المپیکی در ورزش جهان شود اگر مقامات IOC و ژاپن در مواجه با این نوع ویروس مجبور به اتخاذ تصمیمات جدیدی شوند.

البته که طی ماه‌های گذشته همین افراد بارها بر برگزاری بازی‌های المپیک در موعد مقرر جدید تاکید داشتند. حتی مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک با پیش‌بینی «سه سناریوی متفاوت» و اینکه المپیک توکیو در شرایط هر یک از آنها برگزار می‌شود، به جهان ورزش برای حضور در این بازی‌ها آماده باش داد. برگزاری المپیک در شرایط عادی (پاک شدن جهان از کرونا) یا شرایط امروزی (ادامه آلودگی جهان به کووید ۱۹) دو سناریوی اول IOC برای المپیک توکیو است.

سناریوی سوم اما برای برگزاری این بازی‌ها در شرایط «بحرانی» پیش‌بینی شده و اینکه المپیک در این شرایط هم با تمهیدات ویژه از جمله قرنطینه ۱۴ روزه مسافران توکیو پیش از آغاز بازی‌ها، واکسیناسیون آنها و گرفتن تست - روزانه و حتی چند بار در روز - قطعاً و حتماً برگزار می‌شود.

البته کمیته بین‌المللی المپیک زمانی برگزاری المپیک سی و دوم با این سناریوها را قطعی عنوان کرد که هنوز خبری از نوع جدید کرونا و خطراتش به خاطر سرعت ۷۰ درصد بالاتر انتقالش نبود. بنابراین خیلی مشخص نیست شرایط بحرانی که IOC از آن نام برده و بر برگزاری المپیک با وجود آن هم تاکید کرده، شامل این نوع جدید ویروس می‌شود یا خیر؟

حرکت کرونا همچنان خلاف جهت

آنچه مسلم است کرونا همچنان بزرگترین عامل بازدارنده برای پیشروی و زندگی طبق روال همیشگی و عادی است کمااینکه همین هفته گذشته شورای المپیک آسیا هم به خاطر همین ویروس و ادامه شیوع و گستردگی آن، برای دومین بار تصمیم به لغو بازی‌های ساحلی آسیا گرفت.

البته که اهمیت این بازی‌ها اصلاً در مقیاس المپیک نیست و قاعدتاً برای چنین رویداد فراگیری که تاثیرات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی‌اش بسیار گسترده است، تمهیداتی در حد و اندازه‌های خودش پیش‌بینی می‌شود تا هر عاملی باعث جابه‌جایی آن نشود اما به هر حال کرونا یک بار خلاف جهت حرکت داشته و حالا هم گونه جدیدش به قدری مرموز و خطرناک نشان داده که مقامات برخی کشورها از جمله ژاپنِ میزبان المپیک را وادار به بستن مرزهای خود کرده است.

با این اوصاف باید منتظر واکنش‌هایی جدید از سوی مقامات کمیته بین‌المللی المپیک و برگزار‌کنندگان المپیک توکیو در مورد این بازی‌ها بود؛ واکنشی که می‌تواند حکایت از برگزاری سر وقت المپیک با وجود گونه جدید کرونا باشد یا...

منبع: مهر

ارسال نظر