|
کدخبر: 212319

خرید هر واکسن چینی چقدر آب می خورد؟

رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره شایعه خرید واکسن چینی به قیمتی بالاتر از دیگر کشور‌ها گفت: واکسن خریداری‌شده به قیمت در کارخانه است و قیمتی حدود ۹ دلار دارد.

جامعه خرید هر واکسن چینی چقدر آب می خورد؟

کریم همتی رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره مشکلات پیش‌رو برای واردات واکسن در نیمه اول سال ۱۴۰۰ گفت: در هر دو دوره دولت قبلی، تمایل به واردات واکسن داشتند. با این حال در دولت جدید زمان بیشتر و بهتری در اختیار داشتیم تا پیگیر واردات واکسن باشیم و از ابتدای تشکیل دولت، جلسات منظمی در روز‌های شنبه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار می‌شد و اگر مشکلی در بحث واردات واکسن وجود داشت، با حضور آقای مخبر در این جلسه و دستور مستقیم ایشان سریع رفع می‌شد.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره وجود حس کارشکنی در واردات واکسن توسط برخی نهاد‌ها گفت:در زیرمجموعه برخی وزارتخانه‌ها، افرادی بودند که تمایلی به واردات واکسن توسط هلال‌احمر نداشتند و همچنین مراکز مختلفی از جمله بخش خصوصی، برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها هستند که می‌توانستند مجوز واردات واکسن دریافت کنند و این توجیه به میان می‌آمد که چه لزومی دارد هلال‌احمر این مجوز را دریافت کند؟ اما این عدم تمایل از طرف شخص وزیر و هیأت دولت نبود و به برخی زیرمجموعه‌های وزارتخانه‌ها مربوط می‌شد.

همتی افزود: حجم واردات واکسنی که ما نیاز داشتیم، نسبت به حجم واکسن مورد نیاز چین، هند و پاکستان، خیلی زیاد نبود و اگر از ابتدا موانع برداشته می‌شد و می‌توانستیم منابع مالی را تامین کنیم، می‌شد واکسن را زودتر وارد کرد.

واکسن چینی ۹ دلار است

رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره شایعه خرید واکسن چینی به قیمتی بالاتر از دیگر کشور‌ها گفت: واکسن خریداری‌شده به قیمت در کارخانه است و قیمتی حدود ۹ دلار دارد.

وی درباره روند واکسیناسیون و همکاری جمعیت هلال‌احمر با وزارت بهداشت در واکسیناسیون گفت: از مجموع ۱۰۶ میلیون دوز واکسن وارد شده به کشور، تاکنون ۷۲میلیون دوز تزریق شده و بقیه هم توسط وزارت بهداشت در مراکز واکسیناسیون توزیع می‌شود. امروز با همکاری که هلال‌احمر و نیرو‌های مسلح در واکسیناسیون با وزارت بهداشت داشتند، سرعت واکسیناسیون در مراکز بهتر شده و تعداد بیشتر و کیفیت بهتری از واکسیناسیون ارائه می‌شود. با شیفت‌بندی این مراکز و ایجاد مراکز تجمیعی، وضعیت واکسیناسیون بهتر از قبل شده است.

همتی یکی از دستاورد‌های هلال‌احمر در سال‌های گذشته را کم شدن موازی‌کاری نهاد‌های امدادی در حوادث و بحران‌ها دانست و افزود: موازی‌کاری هلال‌احمر و اورژانس و دیگر نهاد‌های امدادرسان در مواقع بحران همواره رخ می‌دهد و ممکن است اقدامات انجام‌شده همپوشانی کامل نداشته باشند و نمونه کم کردن این موازی‌کاری‌ها در حوادث، زلزله سی‌سخت بود که با تیم‌بندی و پهنه‌بندی مناطق مختلف، موازی‌کاری‌ای انجام نشد و بقیه نهادها، پشتیبان هلال‌احمر بودند.

تجهیز انبار‌ها و لجستیک هلال‌احمر از دیگر نکاتی بود که کریم همتی به آن اشاره کرد و از بهبود شرایط انبار‌ها و تجهیزات و اقلام امدادی در سال گذشته خبر داد و گفت: بخشی از کسری اقلام و تجهیزات انبار‌های ما در سال گذشته با مساعدت دولت برطرف شد و در این دوره هم طی نامه‌ای از دولت درخواست کردیم که امسال هم این کمک‌ها را داشته باشیم تا نقص‌های موجود در انبار و لجستیک هلال‌احمر جبران شود.


 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها