|
کدخبر: 211388

چند دز واکسن به فرهنگیان تزریق شده است؟

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت بهداشت برای واکسن سینوفارم به منظور تزریق به ۶ میلیون و ۳۰۵ هزار دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ ساله مجوز صادر کرده و این واکسن در پایگاه های تجمیعی و مراکز سلامت به دانش‌آموزان تزریق می‌شود.

اعظم گودرزی روز سه شنبه با اشاره به اینکه احتمال بازگشایی مدارس در آبان ماه وجود دارد، اظهار داشت: از آنجا که امکان بروز پاندمی جدید ویروس کرونا وجود دارد و از طرف دیگر برای رسیدن به جمعیت ۷۰ درصدی واکسینه شده در کشور، این گروه از دانش‌آموزان که جمعیت قابل توجهی هستند نیز در گروه های واکسیناسیون قرار گرفتند.

به گفته گودرزی، اکنون واکسن سینوفارم برای تزریق به دانش‌آموزان، مورد تایید وزارت بهداشت بوده و خوشبختانه تاکنون عوارض خاصی برای آنان نداشته است. امیدواریم افراد باقی مانده این رده سنی نیز با مراجعه به سایت سلامت وزارت بهداشت برای تزریق واکسن خود اقدام کرده و به مراکز تجمیعی و پایگاه های سلامت وزارت بهداشت مراجعه کنند.

کرونا برای کودکان هم خطرناک است

وی در پاسخ به این سوال که چرا دانش‌آموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ ساله باید واکسن دریافت کنند و ضرورت تزریق واکسن برای این افراد چیست، گفت: تفکر اشتباهی که در میان والدین دانش‌آموزان وجود دارد این است که کودکان و جوانان، به کووید۱۹ مبتلا نمی‌شوند یا اگر هم درگیر کرونا می‌شوند، در معرض خطر شدید ویروس نیستند یا شدت بیماری در کودکان در اندازه‌ای است که به درمان در بیمارستان نیاز ندارند اما این باورها کاملا غلط است و ابتلا به کووید بسیار خطرناک‌تر از عوارض ناشی از واکسن کرونا برای  فرزندان آنها است.

گودرزی معتقد است کودکان به اندازه بزرگسالان از عوارض جدی ویروس کرونا رنج می‌برند و باید والدین به فکر فرزندان خود باشند و اکنون که شرایطی برای تزریق واکسن کرونا فراهم شده است، از فرصت استفاده کرده و نسبت به تزریق واکسن کرونا به فرزندان خود اقدام کنند اگرچه وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت تزریق واکسن برای این دانش‌آموزان را اختیاری و با اجازه والدین انجام می‌دهد.

وی در عین حال دلایل تزریق واکسن کرونا برای دانش‌آموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ ساله را اینگونه توضیح داد: اینکه چرا سیاست وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بر تزریق واکسن برای این دانش‌آموزان است به این دلیل است که بیش از ۶ میلیون و ۳۰۵ هزار دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ ساله در کشور داریم که به همین دلیل تصمیم بر تزریق واکسن برای این افراد شد تا با بازگشایی مدارس، ضریب ایمنی این افراد در برابر ویروس کرونا به حد قابل قبولی برسد.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا نیمی از دانش‌آموزان هنوز برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند، اظهار داشت: به منظور ساماندهی وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان سامانه‌ای طراحی شده که روزانه ادارات آموزش و پرورش آمار را رصد می‌کنند و خوشبختانه اکنون روزانه روند افزایشی تزریق واکسن دانش‌آموزان را شاهد هستیم که امیدواریم تا روزهای آینده آمار دانش‌آموزان واکسینه شده حداقل به ۷۰ درصد برسد.

وی به آغاز رسمی واکسیناسیون دانش‌آموزان از روز ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: اگرچه به صورت رسمی تزریق واکسن دانش‌آموزان از این روز شروع شده است اما پیش از این نیز در مراکز سلامت وزارت بهداشت کار تزریق این افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز انجام می‌شد.

گودرزی به سوال ایرنا درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای تزریق واکسن کرونا برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی هم دارید، اینگونه پاسخ داد: فعلا برای دوره ابتدایی برنامه خاصی نیست و اگر با همکاری وزارت بهداشت برنامه‌ریزی در این زمینه صورت گیرد، حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در مورد وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان عشایری و روستایی نیز تاکید کرد: زمانی که اعلام می‌شود واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در جریان است، شامل همه دانش‌آموزان مناطق شهری، روستایی و عشایری است و آنان نیز می‌توانند در پایگاه‌هایی که ایجاد شده یا شبکه‌های بهداشت برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

واکسینه شدن ۶۵ درصد دانش‌آموزان

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر با اجری طرح واکسیناسیون و با اقدام خوب لکه‌گیری واکسینه شدن دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله، آمار دانش‌آموزان  روند افزایش دارد و اکنون ۶۵ درصد آنان و اکسن کرونا زده‌اند.

گودرزی خاطرنشان کرد: تا روز ۲۴ مهرماه، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز واکسن دریافت کرده‌اند اما با توجه به اینکه طرح واکسیناسیون دانش‌آموزان در روزهای اخیر با استقبال خوب خود دانش‌آموز و والدین آنها رو به رو بوده است، هنوز کار واکسیناسیون و لکه‌گیری در استان‌های مختلف ادامه دارد.

تزریق ۲ میلیون و ۵۰۰ دز واکسن برای فرهنگیان 

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس تصمیمی که وزارت آموزش و پرورش برای واکسیناسیون در نهاد تعلیم و تربیت گرفته بود، ابتدا برای معلمان، مربیان و فرهنگیان کشور با همکاری وزارت بهداشت برنامه واکسیناسیون برنامه‌ریزی شد که به همین منظور ۴۲۷ پایگاه تجمیعی از مردادماه منظور شد.

وی خاطرنشان کرد: با این برنامه‌ریزی‌ها اکنون ۸۵ درصد فرهنگیان با اولویت افراد خاص واکسینه شدند که علاوه بر این افراد مربیان مهد کودک، اساتید، کارکنان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و هر واحدی که به آموزش و پرورش مرتبط بود نیز در طرح واکسیناسیون قرار گرفتند که در نتیجه آن تاکنون این تعداد از فرهنگیان واکسن کرونا دریافت کردند.

گودرزی ادامه داد: به همین منظور ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن کرونا برای فرهنگیان تزریق شد تا بخش اعظم فرهنگیان، معلمان و کارکنان با واکسینه شدن به ایمنی لازم در برابر ویروس کرونا برسند.


 

منبع: ایرنا

ارسال نظر