|
کدخبر: 197728

کدام واکسن ها برای گروه سنی زیر ۱۸ سال مناسب است؟‌

عضو کمیته ملی واکسن کرونا آخرین وضعیت تولید واکسن‌های ایرانی کرونا را تشریح کرد.

جامعه کدام واکسن ها برای گروه سنی زیر ۱۸ سال مناسب است؟‌

 مصطفی قانعی  درباره آخرین اخبار از واکسن‌های ایرانی کرونا، گفت: درحال حاضر دو واکسن کووایران برکت و پاستوکووک توانستند مجوز مصرف اضطراری را اخذ کنند. در فاز سوم مطالعات بالینی نیز ۳ واکسن کووایران برکت، پاستوکووک و اسپایکوژن را داریم.

وی درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال با واکسن نورا و مطالعه بالینی در این خصوص نیز گفت: بیایید اول شرایط را در دنیا نگاه کنیم. مطالعه بالینی واکسن نوترکیب سوبرانا (تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و کشور کوبا) بر سنین ۳ تا ۱۸ سال در حال انجام است. همچنین مطالعه بالینی واکسن نوترکیب نوواکس نیز با انستیتو سرم سازی هند هم درحال انجام است. مطالعه واکسن آکسفورد _ آسترازنیکا نیز بر گروه سنی کودکان متوقف شد چون سبب ایجاد لخته خون می‌شد. واکسن فایزر نیز در حال آزمایش بالینی در این گروه سنی و در حال اخذ مجوز اضطراری تزریق به گروه ۱۲ تا ۱۵ سال است البته واکسن فایزر به گروه سنی بالای ۱۶ سال تزریق شده است.

قانعی ادامه داد: در ایران نیز واکسن نورا این ظرفیت را دارد که به دلیل پلتفرم ساخت آن بتوانیم در سنین پایین کارآزمایی بالینی را انجام دهیم. یکی چالش‌های بزرگ ما تعطیلی مدارس است؛ مطالعاتی که در هند و کوبا انجام شد نشان داد واکسن‌های پروتئینی می‌توانند در گروه سنی زیر ۱۸ سال استفاده شوند و ‌عارضه ندارند. در ایران هم بعد از مشاهده این مطالعه، واکسن نورا تصمیم گرفت تا این پیشنهاد را به کمیته اخلاق مطرح کند که در صورت ورود به فاز دو و سه مطالعات بالینی و در صورت صدور مجوز بتواند کارآزمایی بالینی بر گروه سنی کودکان را هم انجام دهند. توجه کنید که سنین ۱۴ سال به بالا را همه جا با بالغین در نظر می‌گیرند و سنین زیر ۱۴ سال است که نیازمند تحقیق جدی است.

وی افزود: اگر مجوزها برای کارآزمایی بالینی واکسن نورا بر کودکان صادر شود، تصور این است که تا آبان ماه نتایج به دستمان برسد که ببینیم آیا کاندید قابل قبولی برای واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ است یا خیر. اگر نتایج مشخص شود شاید دیگر چالشی برای بازگشایی مدارس نداشته باشیم.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر