|
کدخبر: 192700

اختصاصی گسترش‌ نیوز:

ایران چقدر در واکسیناسیون عقب افتاده؟

کرونا به سرعت در ایران می تازد و جان می گیرد اما واکسیناسیون همچنان با سرعت حلزونی به پیش می رود.

اقتصاد ایران چقدر در واکسیناسیون عقب افتاده؟

میزان واکسیناسیون کرونا در ایران به دلایل فاجعه بار بودن مدیریت کرونا در کشور و ضعف شدید وزارت بهداشت در مدیریت وضعیت، به شدت از میانگین جهان و حتی خاورمیانه نیز عقب تر است. در نتیجه این وضعیت باعث می شود که به خلاف اکثر کشورهای جهان که کرونا را نهایتا در موج مدیریت کردند، ایران دچار فراگیری پاندمی کرونا در موج های چهارم و پنجم شده است و با این حال همچنان وزیر خودستا و فاقد کفایت بهداشت، همچنان از درخشان بودن مدیریت خود و زیرمجموعه اش در مسئله کرونا سخن به میان می‌آورد.

مسیر انحرافی واکسیناسیون

به رغم ادعای عباسعلی زالی مبنی بر اعلام گران بودن واکسن های استاندارد، به عنوان دلیل عدم ثبت سفارش واردات واکسن، واردات ۷۰۰ میلیون دلار رمیدیسور انجام شده که مبتلایان به بیماری کرونا دستکم باید ۶ تا ۸ دوز از این دارو را مورد بهره برداری قرار دهند. این در حالی است که با این رقم امکان وارد کردن ۵۰ میلیون دوز واکسن فایزر و ۲۰۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا به کشور وجود داشت. همچنان میلیون ها دلار داروهای جانبی نظیر فاویپراویر و هیدروکسی کلروکین نیز شده است که در نتیجه منابع صرف شده، واکسیناسیون در ایران با احتساب واکسن فاقد تاییدیه بین المللی برکت، تنها به ۱۴ میلیون دوز رسیده است. این در حالی است که از ابتدای دی ماه سال گذشته دولتی ها بارها وعده دادند که تا پایان سال ۱۳۹۹، حدود ۶۰ میلیون دوز واکسن و تا پایان خرداد ماه ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود.

عقب افتادگی استمراری!

مقایسه میزان واکسیناسیون سرزمین هایی نظیر کانادا، ایالات متحده، چین، بریتانیا و عراق، با ایران می تواند راهگشای تحلیلی وضعیت مدیریت فعلی واکسیناسیون و مدیریت پاندمی در کشور باشد.

جدول_واکسیناسیون_بین_المللی

کانادا با تزریق ۵۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن، ۶۴ درصد از جمعیت خود را برای دوبار واکسینه کرده است. بریتانیا نیز با تزریق ۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن حدود ۶۱ درصد از جمعیت خود را برای مرتبه دوم واکسینه کرده است. ایالات متحده آمریکا نیز با تزریق ۳۵۲ میلیون دوز واکسن، ۵۱ درصد از جمعیت خود را برای مرتبه دوم واکسینه کرده است. در اتحادیه اروپا نیز بیش از ۵۰۱ میلیون دوز واکسن تزریق شده است که ۵۴ درصد از جمعیت اروپا را برای دوز دوم را در بر می گیرد. در عراق نیز حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ صد هزار دوز که حدود ۳ درصد از جمعیت این کشور را در بر می گیرد.

در ایران نیز مجموعا ۱۶ میلیون دوز واکسن برکت، سینوفارم( بیشتر واکسن ها) و اسپوتنیک و آسترازنکا (کمترین میزان تزریق)، را در بر می گیرد که کمتر از ۳/۱ درصد از مردم دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده اند که مطابق با جدول بالا آن را از نظر می‌گذرانید.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها