|
کدخبر: 192166

وضعیت بحرانی در مشهد / به این شهر سفر نکنید!

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر هموطنان به مشهد سفر نکنند و همشهریان نیز پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا یک هفته و یا ۱۰ روز آینده از شدت بیماری کووید ۱۹ در مشهد و خراسان رضوی کاسته می شود.

جامعه وضعیت بحرانی در مشهد / به این شهر سفر نکنید!

محمد حسین بحرینی پنجشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی سراسری افزود: اگر هم استانی های عزیز  از حضور در تجمعات و دورهمی ها اجتناب کنند و رعایت پروتکل های بهداشتی را ارتقا دهند می توان بازگشت به شرایط آرام را انتظار داشت.

وی اضافه کرد: عادی انگاری شدید مردم نسبت به ویروس کرونا و شرکت در تجمعات و دورهمی ها موجب گسترش بیش از پیش ویروس کرونا شده است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همزمان با اوج گرفتن پنجمین دوره اوجگیری بیماری کووید ۱۹ در کل کشور و استان خراسان رضوی، سیل عظیمی از مسافران و زائران بارگاه منور رضوی راهی مشهد مقدس شدند که این تعداد بیش از حد انتظار ما بود و این کلانشهر به  طور ناگهانی با انبوه مسافران و زائران رو به رو شد.

بحرینی افزود: در این شرایط تعداد بیماران بستری غیر بومی در مشهد و انتقالی از استانهای مجاور به ویژه سیستان و بلوچستان و سایر مناطق کشور به بیش از ۳۰ درصد رسید که این امر یکی از علل افزایش ناگهانی تعداد بیماران بستری و سرپایی در این دانشگاه شده است. 

وی اضافه کرد: روز گذشته ۷۲۵ بیمار جدید در بیمارستان های خراسان رضوی بستری شدند و تعداد کل بستری ها به سه هزار و ۲۰۹ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد فوتی های با تست قطعی مثبت در خراسان رضوی را ۶۰ نفر در روز عنوان کرد که  ۴۸ نفر از آنان مربوط به مشهد است. 

بحرینی افزود: به دنبال پخش تصاویر و کلیپ هایی که در فضای مجازی منتشر شد که برخی حقیقی و برخی نادرست بود، شخص رییس جمهوری پیگیر موضوع شدند و بر این اساس وزیر، معاونان وزارت بهداشت و جمعی از مدیران در مشهد حضور یافتند و کارهای بسیار مهمی را در دوره های کوتاه، میان و بلند مدت برنامه ریزی کردند. 

وی ادامه داد: نصب دستگاه سی. تی. اسکن در بیمارستان قائم از جمله این اقدامات بود که این دستگاه از فردا برای خدمات رسانی به بیماران کرونایی راه اندازی خواهد شد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با حمایت استاندار خراسان رضوی و فرماندهی سپاه سه قرارگاه عملیاتی در سپاه، دانشگاه و استانداری تشکیل شد و به زودی ۴۰۰ تخت درمانی به مجموع تخت های بستری استان افزوده می شود همچنین اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی در خراسان رضوی  نیز با تدابیر اتخاذ شده تامین شد.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در پنجمین موج طغیان ویروس همه‌گیر به طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

تکمیل شدن ظرفیت بیمارستانها، کمبود دارو و سرم و افزایش بیماران کرونایی غیر بومی در مشهد از چالشهای پیش رو در استان خراسان رضوی به شمار می رود.

هم اکنون ۲۵ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

در حال حاضر  ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته جان  ۵۶۸ تن دیگر از هموطنان را گرفت و طی این مدت ۴۲ هزار و ۵۴۱  بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. 

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون  چهار میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۱۷  نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۹۵ هزار و ۶۴۷  نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. 

"پاندمی کرونا" در سطح جهان  ۲۰۴ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۶۴۱  نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۱۷ نفر را در ۹۷۸ کشور گرفته است. ۱۸۴  میلیون و۷۲  هزار و ۶۸۲نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با  ۳۶ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۲۱۵بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۶۳۴ هزار و ۶۶۲ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. 

پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه دوازدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها