|
کدخبر: 189453

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره واکسیناسیون فرهنگیان/ چه واکسنی را کجا می‌زنند؟

هم‌اکنون یک میلیون و ۲۵۰ هزار معلم در حال واکسینه شدن، هستند.

جامعه همه چیز درباره واکسیناسیون فرهنگیان/ چه واکسنی را کجا می‌زنند؟

وزارت آموزش و پرورش سعی دارد هر طور شده امسال مدارس را به شکل حضوری به بهره برداری برساند. موضوعی که البته نگرانی هایی را در خانواده های ایرانی ایجاد کرده و آغاز واکسیناسیون فرهنگیان از عید غدیر نشان داد که دولت در این زمینه مصمم و جدی است.

طرح واکسیناسیون معلمان بر اساس لیست موجود در وزارت بهداشت و یا مدرسه ای که معلمان در آن فعالیت دارند، انجام می شود. لازم به ذکر است که در این طرح، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از فرهنگیان در بخش دولتی و غیردولتی از طریق تماس یا پیامک از آدرس مرکز و تاریخ مراجعه برای واکسیناسیون مطلع خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش پیش از تعطیلات عید غیر اظهار داشت: پیش بینی می‌کنیم که حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار معلم در مدارس دولتی و غیردولتی که با آموزش و پرورش همکاری دارند، مربیان پیش دبستانی و مهد کودک ها در این مرحله واکسینه شوند.

در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق روستایی از ظرفیت موجود مراکز واکسیناسیون شبکه‌های بهداشت و درمان استفاده می شود و نیاز به ایجاد مرکز جداگانه نخواهد بود. همچنین در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر نیز با توجه به جمعیت گروه هدف در صورت لزوم نسبت به ایجاد پایگاه جدید (تجمیعی) به تعداد مورد نیاز بر اساس جمعیت گروه هدف اقدام شود.

مدیر پایگاه ها (نیروی آموزش و پرورش)، پزشک پایگاه، واکسیناتور (با مشارکت از نیروهای پرستاری، مامایی، بهیار و یا گروه های پیراپزشکی فیلد درمان)، متصدی ثبت سامانه و احراز هویت (نیروی آموزش و پرورش)، خدمات (نیروی آموزش و پرورش) و ناظران فنی و تحویل و تحول فرایند تحویل، توزیع  و بازگشت واکسن (مرکز بهداشت) هستند.

براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است واکسیناسیون معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و رانندگان سرویس هاس مدارس را تا پایان شهریور ۱۴۰۰ انجام دهد.

واکسیناسیون با ۳ نوع واکسن!

نکته مهم در این زمینه تنوع واکسیناسیون فرهنگیان است.  سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون بهداشت وزارت بهداشت در این رابطه گفت: معتقدم اهمیت آموزش حضوری در مدرسه بیشتر است، زیرا دانشجویان توانمندی بیشتری برای کار کردن با ابزار هوشمند دارند و شخصیت و هویت آنان شکل گرفته است. اما بازگشایی ایمن مدرسه باید به چه صورت باشد؟ یک بسته اقدامات برای بازگشایی مدارس نیاز است و فقط واکسیناسیون مطرح نیست. خانواده نقش مهمی در این زمینه دارد و زیرساخت‌های لازم در مدارس هم باید ایجاد شده باشد. تردد، تجمع و تهویه باید تحت کنترل مدرسه باشد.

دکتر علیرضا رئیسی در ادامه شرایط و نحوه واکسیناسیون معلمان را اعلام کرد و گفت: نخست اینکه باید بگویم این‌طور نیست که بگوییم فلان واکسن را به معلمان می‌زنیم. یک سبد واکسن شامل برکت، سینوفارم و آسترازنکا هست که هرکدام را خواستند می‌زنند. نکته دوم آنکه وزارت آموزش‌وپرورش فهرستی را تایید کرده و به ما داده و ما با آن لیست کار داریم و اگر افرادی هستند که در این لیست نبودند و نامشان جا افتاده بود اگر وزارت آموزش و پرورش دوباره به ما لیست بدهد ما واکسیناسیون آنها را نیز انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد که قول می‌دهیم هیچ محدودیتی برای واکسیناسیون معلمان نداریم؛ نه در نوع و نه در تعداد واکسن. هر تعدادی را که وزارت آموزش‌وپرورش تأیید کند ما انجام می‌دهیم. هر راننده سرویسی را هم که آموزش و پرورش تأیید کند ما واکسن می‌زنیم. کارکنان مدرسه مانند نگهبان و نیروهای خدماتی هم هستند که اگر لیست آنها را هم به ما بدهند محدودیتی برای واکسیناسیون آنها هم نداریم.

وی با اشاره به اینکه حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار فرهنگی داریم و با توجه به ظرفیت کشور حدود یک هفته می‌توانیم واکسن آنها را تزریق کنیم، خطاب به مدیران کل استانی وزارت آموزش و پرورش گفت: درخواستم این است که با معاونین بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی در استان ها جلسه بگذارید و چند نکته را رعایت کنید. ما در مراکز تجمیعی به معلمان واکسن نمی زنیم. چند علت دارد که یکی از آنها حفظ حرمت معلمان است تا در صف نایستند.

رییسی با بیان اینکه دوز دوم را هم ۲۸ روز بعد تزریق می‌کنیم گفت: البته اگر آسترازنکا باشد، دوز دوم سه ماه بعد است، اما برای مابقی حدود ۲۸ روز است. درباره تعداد واکسن هیچ محدودیتی برای آموزش و پرورش نداریم و مبنا و ملاک ما فهرستی است که آموزش‌وپرورش در اختیار ما می‌گذارد. با توجه به اینکه دو هفته بعد از تزریق دوز دوم، سطح ایمنی واکسن بالا می‌رود برنامه ما این است که نهایتا دو هفته مانده به مهر، تزریق دوز دوم هم تمام شود.

مشمولان واکسیناسیون فرهنگیان چه کسانی هستند؟

محمد محسن‌بیگی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا تمام فرهنگیان بخش دولتی و غیردولتی تحت پوشش واکسیناسیون هستند، اظهار کرد: حدود ۹۳۰ هزار فرهنگی در بخش دولتی و ۲۲۰ هزار نفر نیز در بخش غیردولتی هستند که همه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی افزود: اگر قرار باشد گروه‌های دیگری نیز تا اول مهر اضافه شوند مثل نیروهای جدید الاستخدام، سربازمعلمان جدید، دانشجومعلمان جدید، آن دسته از رانندگانی که قرارداد سرویس مدارس‌شان مشخص می‌شود و مربیان مهدکودک در صورت ساماندهی مهدکودک‌ها، به صورت لیست تکمیلی در فرصت‌های بعدی اضافه می‌شوند.

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دُز دوم واکسن در شهریور امسال تزریق می‌شود، افزود: معمولا ۴ هفته باید بین دُز اول و دُز دوم فاصله باشد و دُز دوم تا نیمه شهریور تمام می‌شود یعنی دو هفته قبل از بازگشایی مدارس، واکسیناسیون مرحله دوم تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: ممکن است بعضی از افراد شرایط تزریق را نداشته باشند مثلا دوره بیماری‌شان باشد زیرا کسانی که در دوره بیماری هستند، نمی‌توانند واکسن تزریق کنند و چند هفته‌ای باید صبر کنند که البته تعداد جامانده‌ها زیاد نیست.

  • ناشناس ارسالی در

    خوب خبر مرگشون دانش آموزان پس چی میشن؟

ارسال نظر