|
کدخبر: 176214

بررسی شرایط اهدای خون برای مبتلایان به کرونا

حاجی بیگی گفت: ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است و ارتباطی با خون ندارد، بنابراین مبتلایان پس از بهبودی می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

جامعه بررسی شرایط اهدای خون برای مبتلایان به کرونا

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور اظهار کرد: سال گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا، میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کاهش پیدا کرده بود. در واقع در همین ایام سال گذشته، ۲۵ درصد کاهش آمار اهدای خون را داشتیم. اما در دو ماهه ابتدایی امسال، آمار اهدای خون ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد.

او افزود: میزان مراجعه مردم در سال جدید و دو ماه اول سال ۴۰۰ هزار و ۳۵۴ نفر بوده و ۳۲۰ هزار و ۳۷۵ واحد خون اهدا شده است. در استان‌هایی مانند قزوین با ۴۰ درصد، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی افزایش آمار اهدای خون بارز‌تر بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور بیان کرد: سهم استان تهران به عنوان یک کلانشهر، ۱۵.۵ درصد خون اهدایی را پوشش می‌دهد. در واقع به ترتیب در استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان و خوزستان بیشترین آمار انتقال خون را به خود اختصاص داده اند.

حاجی بیگی گفت: این سازمان برای اهدای خون، تمام لوازم و تجهیزات یکبار مصرف را با رعایت همه دستور العمل‌های بهداشتی به کار می‌گیرد. مردم اطلاع داشته باشند که مراجعان ما به طور کامل افراد سالم هستند.

حاجی بیگی بیان کرد: ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است و ارتباطی با خون ندارد. در واقع ۲۸ روز پس از بهبودی، می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند. همچنین بیماران بهبود یافته می‌توانند برای اهدای پلاسما اقدام کنند؛ بنابراین اهدای خون و پلاسما هیچ منع و مشکلی ندارد.

او افزود: در همه استان‌های کشور، مردم می‌توانند به مراکز استانی انتقال خون مراجعه و پلاسمای خون خود را اهدا کنند. تاکنون ۱۸ هزار نفر مراجعه کننده و ۱۵ هزار واحد پلاسما جمع آوری شده که به بیماران کرونایی تزریق شده است. البته این موضوع با تجویز پزشک انجام می‌شود. آنچه که ما اطلاع داریم با اهدای پلاسما به بیماران کرونایی، بهبودی زودتر حاصل می‌شود و همچنین تعداد روز‌های بستری افراد هم کاهش پیدا می‌کند.

با اهدای یک واحد خون؛ می‌توانیم جان ۳ نفر را نجات دهیم

حاجی بیگی مطرح کرد: در دو ماهه اخیر حدود ۵۶۲ هزار و ۱۴۴ واحد خون به مراکز بیمارستانی توزیع کردیم که این آمار هم با افزایش ۱۶ درصدی همراه است. با هدای یک واحد خون؛ جان ۳ بیمار را می‌توان نجات داد. در واقع این واحد‌های خون بیشتر برای موارد سوختگی شدید، بیماری‌های کبدی و پیوند اعضا، عمل قلب باز، مبتلا به تالاسمی، بیماری‌های مزمن و انواع آنمی‌ها استفاده می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: نیاز کشور به فرآورده‌های خون یک نیاز دائمی، روزانه و ضروری است. ما به همه گروه‌های خونی نیاز داریم. در واقع ۱۰ درصد مردم دارای گروه خونی منفی و ۹۰  درصد مثبت هستند. اولین اصل در مراکز انتقال خون تکریم ارباب رجوع است. ما تلاش می‌کنیم تمام امکانات لازم را فراهم کنیم. هم اکنون ۲۱۱ مرکز انتقال خون در کشور فعال است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر