|
کدخبر: 156728

جهانپور: واکسن اختصاصی کرونا نخواهیم داشت

با اعلام کیانوش جهانپور، هیچ تغییری در برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نخواهد شد.

جامعه جهانپور: واکسن اختصاصی کرونا نخواهیم داشت

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ تغییری در برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نمی‌شود و جز برای کادر درمان و سالمندان که در معرض خطر قرار دارند، واکسیناسیون «وی آی پی» (VIP) برای افراد و اقشار ویژه نخواهیم داشت.

وی آی پی یک اصطلاح در زبان انگلیسی به معنای «اشخاص بسیار مهم» است که در مکانهای مختلف مانند هتل ها، ورزشگاهها و دیگر اماکن عمومی، برای آنان تشریفات و امتیازات ویژه قائل می شوند.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه در توییتر نوشت: تلقیح واکسن کرونا به کادر درمان و سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاهها در هفته جاری به ۱۱۰ هزار دوز خواهد رسید، تزریق واکسن افراد مشمول فاز۱ تا نوروز انجام می شود، هیچ تغییری در اولویت بندی برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نخواهد شد، VIP نخواهیم داشت، لطفا تقاضا نفرمایید.

قرار است امروز ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم اهدایی چین وارد کشور شد. تاکنون دو محموله واکسن اسپوتنیک وی محصول شرکت گامالیای روسیه وارد کشور شده است، محموله اول شامل ۲۰ هزار دوز و محموله دوم شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن بود که برای واکسیناسیون ۶۰ هزار نفر( هر نفر دو دوز) کفایت می کرد.

واکسیناسیون کرونا در ایران همزمان با دهه فجر و از روز ۲۱ بهمن با واکسیناسیون حدود ۱۰ هزار نفر از کادر درمان با اولویت کارکنان بخش های آی سی یو شروع شد.

بعد از آن بر اساس اعلام وزیر بهداشت، واکسیناسیون حدود ۱۰۰ هزار نفر از کادر درمان در مرحله دوم واکسیناسیون شروع شد که البته در این مرحله قرار است علاوه بر کادر درمان گروه های آسیب پذیر دیگری از جمله سالمندان، معلولان و جانبازان نیز مشمول این واکسیناسیون قرار گیرند. بر همین اساس واکسیناسیون سالمندان نیز از روز پنجشنبه هفتم اسفند با حضور وزیر بهداشت در آسایشگاه سالمندان کهریزک شروع شد.

سازمان غذا و دارو تاکنون برای پنج واکسن خارجی مجوز مصرف اضطراری صادر کرده است، اولین آنها واکسن اسپوتنیک وی بود . بعد از آن مجوز مصرف اضطراری برای سه واکسن دیگر شامل واکسن کوواکسین ساخت موسسه باهارات بیوتک هند، واکسن آسترازنکا - آکسفورد تولیدی R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا - آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره جنوبی را صادر کرد.

آخرین واکسن خارجی که سازمان غذا و دارو برای آن مجوز مصرف اضطراری در ایران صادر کرده، واکسن شرکت سینوفارم چین است. سازمان غذا و دارو چهارم اسفند مجوز ورود و مصرف اضطراری مشروط واکسن BBIBP-corV ساخت شرکت سینوفارم چین را صادر کرد تا سبد خرید مستقیم واکسن کرونا در کشور از پنج منبع خارجی مشخص شود.  علاوه بر تلاش برای تولید واکسن کرونا در کشور که به گفته وزیر بهداشت بهار سال آینده وارد بازار می شود. واردات حدود ۱۶.۸ میلیون واکسن از سبد کوواکس نیز قرار است در بهار سال آینده به کشور انجام شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر