|
کدخبر: 154711

در دنیا کمتر می‌میرند

تعداد مبتلایان به کرونا در هفته گذشته ۱۶ درصد و تعداد جان باختگان ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بین‌الملل در دنیا کمتر می‌میرند

الیوم، سازمان جهانی بهداشت امروز اعلام کرد که تعداد جان باختگان کرونایی ثبت شده در جهان در هفته اخیر به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

این سازمان در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرد تأکید کرد که« در هفته گذشته ۸۱ هزار مورد فوتی جدید به دلیل ابتلا به ویروس کرونا گزارش شد که نشان می‌دهد در مقایسه با همین مدت در هفته قبل از آن ۱۰ درصد کاهش مرگ و میر کرونارخ داده است.»

علاوه بر آن تعداد کسانی که در هفته گذشته به ویروس کرونا مبتلا شدند در مقایسه با هفته قبل از آن ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است و به ۲.۷ میلیون نفر رسید.

در عین حال بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت شیوع گونه‌های انگلیسی، افریقای جنوبی و برزیلی کرونا ادامه دارد و این نگرانی زیادی به وجود می‌آورد.

در گزارش این سازمان جهانی آمده است گونه انگلیسی کرونا تا کنون در ۹۴ کشور کشف شده است، گونه افریقای جنوبی در ۴۶ کشور و گونه برزیلی در ۲۱ کشور کشف شده است.

از عوارض شبه‌سرطان واکسن‌های کرونا نترسید!

یک عارضه جانبی واکسن‌های فایزر و مدرنا این است که هر دو می‌توانند باعث تورم غدد لنفاوی زیر بغل شوند و زنان را مشکوک به ابتلا به سرطان پستان، سرطان خون یا لنفوم کنند.

به گزارش Web MD برخی از زنان این گره‌های لنفاوی زیر بغل را با توده‌های پستان اشتباه می‌گیرند. همین امر بسیاری از زنان را به انجام ماموگرافی پیش از موعد، بعد از تزریق واکسن کووید ۱۹ وا داشته است.

این در حالی است که به گفته متخصصان، تورم غدد لنفاوی پس از واکسن شایع و بی‌ضرر بوده و حتی مردان نیز آن ‌را تجربه می‌کنند.

با این حال پزشکان نگران هستند که این امر باعث ترس بی‌مورد در زنان شود. علاوه بر این، از آنجا که این غدد لنفاوی متورم می‌توانند در ماموگرافی خود را نشان دهند، ممکن است باعث ایجاد پاسخ مثبت کاذب شده و نیاز به آزمایش‌های غیرضروری بیشتر را افزایش دهند.

به گفته متخصصان، بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل در جمعیت واکسینه‌شده بسیار غیرمعمول است و تاکنون فقط در ۰.۲ تا ۰.۴ درصد از این افراد مشاهده شده است.

 کارشناسان اکنون از زنان می‌خواهند که حداقل یک ماه پس از واکسیناسیون، ماموگرافی خود را به تاخیر بیاندازند و یا در این مدت زمانی، فقط در صورت ضخیم شدن یا تورم بخشی از پستان، تحریک یا فرورفتگی پوست پستان، قرمزی یا پوسته پوسته شدن در ناحیه نوک پستان، ترشحات نوک پستان و درد شدید در هر ناحیه از پستان، سراغ ماموگرافی بروند.

متخصصان انگلیسی هشدار می‌دهند که افراد سیگاری و سیگاری‌های سابق باید برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه و غربالگری این سرطان، اقدام به انجام فوری سی‌تی‌اسکن ریه کنند.

متخصصان سرطان ریه مدعی هستند که با انجام این نوع اسکن ریه می‌توان ۷۰ درصد سرطان‌های ریه را در مراحل اولیه تشخیص داده و جان هزاران نفر را نجات داد.

سی‌تی‌اسکن (اسکن توموگرافی کامپیوتری) جزییات بیشتری نسبت به اشعه ایکس سنتی داشته و رگ‌های خونی، استخوان‌ها و بافت نرم را نیز نشان می‌دهد.

به گفته پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن، این نوع غربالگری سرطان ریه می‌تواند منجر به کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌و‌میر در میان مردان و کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مرگ‌و‌میر در میان زنان مبتلا شود.

سرطان ریه شامل رشد کنترل‌نشده سلول‌های غیرطبیعی در یک یا دو ریه است. این سلول‌ها به سرعت تقسیم شده و تومور ایجاد می‌کنند.

با رشد و گسترش این تومورها، توانایی ریه در تأمین اکسیژن جریان خون ضعیف می‌شود. مصرف دخانیات، به ویژه سیگار تاکنون دلیل اصلی ابتلا به سرطان ریه بوده ‌است.

دود سیگار حاوی بیش از ۶۰ ماده سرطان‌‌زای شناخته‌شده ‌است؛ از جمله ایزوتوپ پرتو زا ناشی از فرآیند تجزیه رادون، نیترو آمین و بنزوپیرین. به نظر متخصصان سیگار احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا ۲۰ برابر افزایش می‌دهد.

متخصصان هشدار می‌دهند که با دیدن این نشانه‌ها به فکر مراجعه به پزشک برای غربالگری سرطان ریه باشید: سرفه طولانی‌مدت، تنگی نفس، سرفه همراه با خون، درد در قفسه سینه یا شانه‌ها، از دست دادن اشتها، خستگی، کاهش وزن.

گفتنی است که در انگلیس هر سال به طور متوسط ۳۵ هزار نفر بر اثر سرطان ریه می‌میرند، یعنی حدود ۹۶ نفر در روز.

در همین حال، نوشیدن یک یا چند فنجان قهوه کافئین‌دار در روز، ممکن است خطر نارسایی قلبی را کاهش دهد.

حدود ۶.۲ میلیون بزرگسال در ایالات متحده امریکا دارای نارسایی قلبی هستند، نوعی بیماری که در آن قلب قادر به پمپاژ کافی نیست و نمی‌‌تواند جریان خون کافی را به اعضای بدن برساند.

یافته‌های مرتبط با مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به نارسایی قلبی برگرفته از تجزیه و تحلیل سه مطالعه مهم در مورد بیماری‌های قلبی است که بیش از ۲۱ هزار و ۳۶۱ بزرگسال ایالات متحده را به مدت حداقل ۱۰ سال مورد بررسی قرار داده بودند.

در هر سه مطالعه، احتمال ابتلا به نارسایی قلبی در شرکت‌کنندگانی که حداقل یک فنجان قهوه کافئین‌دار در روز می‌نوشیدند، ۵ تا ۱۲ درصد کمتر از دیگران بود. این خطر در کسانی که حداقل دو فنجان قهوه کافئین‌دار در روز می‌نوشیدند، ۳۰ درصد از سایرین کمتر بود.

در این مطالعات، پژوهشگران کافئین را به عنوان "یک عامل مهم" در کاهش خطر ابتلا به نارسایی قلبی توصیف کردند. آنها دریافتند که نوشیدن قهوه بدون کافئین اثر یکسانی ندارد. ارتباط بین کافئین و کاهش خطر نارسایی قلبی نیز تعجب‌آور بود. چون قهوه و کافئین اغلب در نظر مردم برای قلب مضر است و بیشتر افراد مصرف کافئین را با تپش قلب، فشار خون بالا و... مرتبط می‌دانند.

بنابر توصیه‌های بین‌المللی، نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، اما در اینجا منظور فقط قهوه سیاه است. انجمن قلب امریکا هشدار می‌دهد که قهوه لاته و ماکیاتو اغلب دارای کالری زیاد، قند و چربی اضافه هستند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که کافئین در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد.

محققان همچنین هشدار می‌دهند که مطالعات اصلی فقط فواید قهوه کافئین‌دار را شرح داده است، از این رو این یافته‌ها در مورد نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشابه و سایر مواد غذاهای حاوی کافئین از جمله شکلات صدق نمی‌کند.

برای کنترل دائمی فشار خون، سراغ کدام رژیم غذایی برویم؟

به گفته متخصصان، کسانی که به طور مداوم نیاز به کنترل سطح فشار خون دارند، می‌توانند سراغ رژیم غذایی "دش" بروند.

در سال ۱۹۹۲ پژوهشگران مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده معروف به NHI، دریافتند که انتخاب این رژیم غذایی می‌تواند فشار خون سیستولیک (عدد اول فشار خون) را ۶ تا ۱۱ میلی‌متر جیوه کاهش دهد.

فشار خون سیستولیک طبیعی برای بزرگسالان کمتر از ۱۲۰ میلی‌ متر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ میلی ‌متر جیوه است.

رژیم غذایی دش، مخفف کلمه Dietary Approaches to Stop Hypertension علاوه بر این که راهی سالم برای کنترل فشار خون است، می‌تواند به جلوگیری از پوکی استخوان، سرطان، دیابت، سنگ کلیه و افسردگی کمک کند. پیروی از این رژیم غذایی همچنین خطر ابتلا به نارسایی و حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

مصرف دو تا سه وعده محصولات لبنی در برنامه منوی رژیم غذایی دش منظور شده است، بنابراین برای گیاهخواران، افرادی که لبنیات دوست ندارند یا افرادی که به دلایل زیست‌محیطی از غذاهای لبنی اجتناب می‌کنند، گزینه مناسبی نیست.

اگر عادت دارید مقدار زیادی غذای فرآوری‌شده یا فست‌فود بخورید، ممکن است بخواهید به‌تدریج دستورهای این رژیم غذایی را دنبال کنید.

همچنین اگر به فیبر عادت ندارید و مقدار زیادی میوه، سبزیجات، لوبیا و غلات کامل نمی‌خورید، احتمالاً پیروی از دش برای‌تان بسیار ناخوشایند خواهد بود. پس به آرامی شروع کنید و به سیستم گوارش خود برای تطابق با این رژیم غذایی زمان بدهید.

لیست غذایی روزانه رژیم دش شامل موارد زیر است:

۶ تا ۸ وعده غلات کامل

۴ تا ۵ وعده سبزیجات

۴تا ۵ وعده میوه

۲ تا ۳ وعده لبنیات

۲ تا ۳ وعده چربی سالم

حداکثر ۱ وعده گوشت بدون چربی، مرغ یا ماهی

هفته‌ای ۴ تا ۵ وعده آجیل، دانه و حبوبات

دو نسخه از رژیم دش وجود دارد. نسخه استاندارد اجازه می‌دهد تا ۲ هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز مصرف کنید. نسخه کم‌سدیم، این میزان را به هزار و ۵۰۰ میلی‌گرم در روز محدود می‌کند.

این رژیم غذایی برای کاهش وزن طراحی نشده است، اما با پیروی از آن می‌توانید غذاهای سالم‌تری انتخاب کنید.

قبل از شروع این رژیم غذایی یا هر رژیم دیگری با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند بهترین برنامه غذایی را بر اساس نیازهای سلامتی شما توصیه کند.

منبع: جماران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها