|
کدخبر: 156673

آموکسی سیلین را با این داروها مصرف نکنید

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک که برای درمان عفونت های ناشی از انواع خاصی از باکتری استفاده می شود. آموکسی سیلین به صورت کپسول و سوسپانسیون نیز وجود دارد که همه نوع آن به صورت خوراکی موجود است.

جامعه آموکسی سیلین را با این داروها مصرف نکنید

قرص آموکسی سیلین خواب آلودگی ایجاد نمی کند، اما می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

عوارض جانبی رایج قرص آموکسی سیلین شامل موارد زیر است:

حالت تهوع

استفراغ

اسهال

جوش

عفونت قارچی واژن

اگر این عوارض خفیف باشد طی چند روز یا دو هفته از بین می روند، اگر شدت آنها بیشتر باشد یا از بین نرود باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی مصرف آموکسی سیلین

در صورت بروز عوارض جانبی جدی بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است و یا فکر می کنید به فوریتت پزشکی نیاز دارید با اورژانس تماس بگیرید و از عوارض جانبی جدی و علائم آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم آنفولانزا مانند تب، بدن درد یا گلو درد

بثورات دردناک قرمز یا بنفش که گسترش می یابد

تاول هایی که باعث ترک خوردگی پوست و ایجاد زخم های باز می شوند

آسیب کبدی که این اثر نادر است. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

افزایش آنزیم های کبدی نشان داده شده در آزمایش خون

درد در شکم (معده)

زرد شدن پوست و چشم ها

خستگی

هشدارهای مهم درباره مصرف آموکسی سیلین

پایان درمان: مهم است کل دوره درمان را طبق تجویز پزشک خود به پایان برسانید. در صورت احساس بهتر شدن مصرف این دارو را قطع نکنید زیرا این کار می تواند باعث شود عفونت شما بیشتر طول بکشد، همچنین می توانید در برابر دارو مقاومت کنید. این بدان معناست که اگر در آینده به عفونت باکتریایی مبتلا شوید دیگر قادر به درمان آن با آموکسی سیلین نخواهید بود.

اسهال: آموکسی سیلین ممکن است باعث اسهال شود. در صورت ابتلا به اسهال خونی یا آبکی، گرفتگی معده و تب با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک جدی: این دارو می تواند یک واکنش آلرژیک جدی ایجاد کند. این واکنش می تواند کشنده باشد، بنابراین اگر به آنتی بیوتیک های دیگر مانند پنی سیلین ها یا سفالوسپورین ها حساسیت دارید احتمال بروز واکنش آلرژیک بیشتر است. اگر هنگام مصرف این دارو در تنفس یا تورم گلو یا زبان خود مشکل دارید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

آموکسی سیلین چیست؟

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک تجویز شده برای درمان عفونت های ناشی از نوع خاصی از باکتری است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که شاید لازم باشد آن را با داروهای دیگر مصرف کنید. داروهای عمومی به طور معمول ارزان تر هستند و در برخی موارد ممکن است با نام تجاری در دسترس نباشند.

آموکسی سیلین چگونه کار می کند؟

آموکسی سیلین متعلق به گروهی از داروها به نام پنی سیلین است. یک کلاس داروها گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند و اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند. آموکسی سیلین با از بین بردن باکتری ها و جلوگیری از رشد آن در بدن کار می کند.

تداخل دارویی با آموکسی سیلین

قرص خوراکی آموکسی سیلین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که ماده ای نحوه کار دارو را تغییر می دهد که می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند. برای جلوگیری از تداخل پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند، بنابراین حتما در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاعات  دهید.  نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث تداخل با آموکسی سیلین شوند در زیر ذکر شده است.

داروهایی که خطر عوارض جانبی ناشی از آموکسی سیلین را افزایش می دهند

مصرف آموکسی سیلین با داروهای خاص خطر عوارض جانبی ناشی از آموکسی سیلین را افزایش می دهد. این به این دلیل است که مقدار آموکسی سیلین در بدن شما افزایش می یابد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

پروبنسید: اگر این داروها را با هم استفاده می کنید به احتمال زیاد پزشک دوز آموکسی سیلین شما را یکسان نگه می دارد.

آلوپورینول: اگر از این داروها با هم استفاده کنید ممکن است بثورات پوستی ایجاد کنید.

تداخل هایی که خطر عوارض جانبی سایر داروها را افزایش می دهد

مصرف آموکسی سیلین با داروهای خاص خطر عوارض جانبی این داروها را افزایش می دهد. آموکسی سیلین میزان این داروها را در بدن افزایش می دهد. نمونه هایی از این داروها شامل داروهایی برای درمان لخته های خون است. اگر از آنها با آموکسی سیلین استفاده کنید خطر خونریزی در  شما افزایش می یابد.

تداخل هایی که داروهای شما را کم اثر می کنند

هنگامی که آموکسی سیلین کمتر موثر است: هنگامی که آموکسی سیلین با داروهای خاصی استفاده می شود ممکن است به خوبی کار نکند. این به این دلیل است که مقدار آموکسی سیلین در بدن شما کاهش می یابد، بنابراین اگر از این داروها با هم استفاده کنید پزشک به احتمال زیاد دوز آموکسی سیلین شما را یکسان نگه می دارد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

کلرامفنیکل

ماکرولیدها مانند اریترومایسین، کلاریترومایسین یا آزیترومایسین

سولفونامیدها مانند سولفامتوکسازول

تتراسایکلین ها مانند تتراسایکلین یا داکسی سایکلین

هنگامی که سایر داروها کمتر موثر هستند: هنگامی که داروهای خاصی همراه با آموکسی سیلین استفاده می شوند ممکن است به همان اندازه نیز موثر نباشند به این دلیل که ممکن است مقدار این داروها در بدن شما کاهش یابد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

پیشگیری از بارداری خوراکی (کنترل بارداری)

در صورت نیاز به مصرف آموکسی سیلین پزشک ممکن است نوع دیگری از روش پیشگیری از بارداری را برای شما تجویز کند.

هشدارهایی درباره آموکسی سیلین

آلرژی

آموکسی سیلین می تواند یک واکنش حساسیتی شدید ایجاد کند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکل تنفسی

تورم گلو یا زبان

اگر واکنش آلرژیک دارید بلافاصله با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید. اگر نسبت به آن واکنش آلرژیک داشته اید این دارو را دیگر نباید مصرف نکنید زیرا مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

هشدارها برای افرادی که دارای شرایط سلامتی خاصی هستند

برای افراد مبتلا به مونونوکلئوز (بیماری مونو یا بوسیدن): آموکسی سیلین خطر ابتلا به بثورات شدید را افزایش می دهد.

برای افراد مبتلا به دیابت: آموکسی سیلین باعث می شود شما هنگام آزمایش گلوکز (قند) در ادرار واکنش مثبت کاذب داشته باشید. با پزشک خود در مورد نحوه کنترل قند خون هنگام مصرف آموکسی سیلین مشورت کنید.

برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی: اگر بیماری کلیوی شدید دارید ممکن است کلیه ها به سرعت این دارو را از بدن پاک نکنند. در نتیجه سطح آموکسی سیلین در بدن شما جمع می شود. برای کمک به پیشگیری از این مورد پزشک ممکن است دوز کمتری از این دارو را برای شما تجویز کند.

اخطارها برای گروه های دیگر

برای زنان باردار: آموکسی سیلین یک داروی بارداری گروه B است که به معنای ۲ مورد است:

تحقیقات روی حیوانات خطری برای جنین در زمان مصرف مادر نشان نداده است.

مطالعات کافی در مورد انسان انجام نشده است که نشان دهد این دارو خطری برای جنین داردی یا خیر.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. مطالعات روی حیوانات همیشه نحوه واکنش انسان را پیش بینی نمی کند، بنابراین این دارو فقط در صورت نیاز واضح در بارداری باید استفاده شود و اگر هنگام مصرف این دارو باردار شدید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

برای زنانی که شیر می دهند: آموکسی سیلین به شیر مادر منتقل می شود و در کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند عوارض جانبی ایجاد می کند. اگر به کودک خود شیر می دهید با پزشک خود در این باره صحبت کنید. شاید لازم باشد در مورد قطع شیردهی یا قطع مصرف این دارو تصمیم بگیرید.

برای افراد مسن: کلیه های افراد مسن مانند گذشته کار نمی کند. این امر می تواند باعث شود بدن شما داروها را با سرعت بیشتری پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می ماند و خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می دهد.

نحوه مصرف آموکسی سیلین

مقدار مصرف، فرم دارو و تعداد دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

سن

شرایط تحت درمان

وضعیت شما چقدر شدید است

سایر شرایط پزشکی

نحوه نگهداری آموکسی سیلین

آموکسی سیلین را در دمای اتاق بین ۵۹ درجه فارنهایت و ۸۶ درجه فارنهایت (۱۵ درجه سانتیگراد و ۳۰ درجه سانتیگراد) نگهداری کنید و باید از نور دور نگه دارید. به علاوه، این دارو را در جاهای مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.

ملاحظات مهم در مصرف آموکسی سیلین

اگر پزشک برای شما قرص خوراکی آموکسی سیلین تجویز می کند این ملاحظات را به خاطر بسپارید.

این دارو را در زمان (های) توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید.

می توانید کپسول، قرص، قرص جویدنی یا سوسپانسیون آموکسی سیلین را با یا بدون غذا مصرف کنید.

شما باید یک ساعت پس از اتمام وعده غذایی قرص های آزاد شده آموکسی سیلین مصرف کنید.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر