|
کدخبر: 152617

نخستین واکسن ثبت شده جهانی کرونا در ایران + عکس

هیات وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران امروزبرای پیگیری همکاری‌ها به ویژه در زمینه مبارزه با ویروس همه گیر جهانی کرونا( کووید۱۹) و نهائی کردن توافقنامه دو کشور برای تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» وارد مسکو می‌شود تا فصل جدیدی از همکاری‌ها و مناسبات بین تهران و مسکو آغاز شود.

«محمدرضا شانه ساز» معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو امروز یکشنبه در حالی وارد مسکو می‌شود که قرار است یک هیات بلندپایه سیاسی و پارلمانی هم عصر امروز به ریاست « محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی وارد روسیه شود.

مهمترین برنامه‌های هیات وزارت بهداشت ایران مذاکرات با طرف‌های روس از جمله وزیر بهداشت این کشورو امضای سند تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران با مرکز گامالی وزارت بهداشت روسیه و دیدار با وزبر بهداشت روسیه اعلام شده است.

«کیانوش جهانپور»سخنگوی سازمان غذا و دارو معتقد است: زیرساخت کم نظیر صنعت واکسن در روسیه و هدفگذاری ایران، می‌تواند آغازی بر همکاری مشترک دو کشور و کسب جایگاه درخور در حوزه بیوفناوری و صنعت واکسن‌سازی در جهان باشد.

نخستین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» به عنوان نخستین واکسن موفق ثبت شده کرونا در جهان و نخستین واکسن کرونا دارای مجوز مصرف در ایران هفته گذشته وارد ایران شد و دو محموله دیگر آن قرار است ۳۰ بهمن و ۱۰ اسفند به ایران ارسال شود.

اسپوتنیک-دست

« کاظم جلالی » سفیر ایران در روسیه گفت که این روند هر دو هفته و یکماه یکبار ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد که علاوه بر خرید و واردات درصدد امضای قرارداد تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی هستیم.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در بیش از ۱۶ کشور از جمله ایران ثبت شده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران شانزدهمین کشوری است که این واکسن با درجه کارایی بیش از ۹۱ درصد را به ثبت رسانده است.

وی اظهارکرد: بر اساس توافق انجام شده با شرکت سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF)؛ مقرر شد تولید مشترک این واکسن در داخل ایران انجام شود و بر همین اساس هیات وزارت بهداشت و درمان امروز در مسکو حضور می‌یابد و در این مورد مذاکرات نهایی را انجام می‌دهد.

جلالی در باره روند مذاکرات انجام شده برای قرارداد خرید و همکاری مشترک برای تولید واکسن اسپوتینک وی گفت: از چند ماه پیش سفارت جمهوری اسلامی ایران پیگیری‌های زیادی با مقامات روسی انجام داد وبتازگی« محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هم در این مورد با «سرگئی لاوروف » همتای خود مذاکرات فشرده‌ای داشت و در نهایت قرارداد آن بین روسیه و ایران ۱۰ بهمن امضا شد.

یک استاد دانشگاه دولتی روسیه و شرق شناس برجسته روس هم تاکید کرد که ایران و روسیه برای گسترش روابط و همکاری‌های بلندمندت مبتنی بر منافع متقابل مصمم شده‌اند.

«الکساندر پالیشوک» که رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه است روز یکشنبه در مسکو گفت: همکاری‌های ایران و روسیه به رغم برخی پیش‌بینی‌ها در دوره شیوع همه گیر ویروس کرونا شتاب بیشتری یافته است و مقام‌های دو کشور همسایه در منطقه دریای خزر برای تسریع در روند گسترش این همکاری‌ها عزم بیشتری یافته‌اند.

وی افزود: نشانه مهم توسعه همکاری‌ها و مشارکت راهبردی ایران و روسیه، سفر همزمان دو هیات ایرانی به روسیه است که برنامه‌های گسترده‌ای برای این دیدارها تدارک دیده شده است.

این استاد دانشگاه روس به سفر هیات وزارت بهداشت ایران به ریاست معاونت دارو و غذا به روسیه اشاره و اظهار کرد: این دیدار باتوجه به ارسال نخستین محموله واکسن روسی اسپوتنیک وی به ایران اهمیت خاصی دارد.

اسپوتنیک-سرنگ

وی تصریح کرد: ایران با انتخاب واکسن اسپوتنیک وی به عنوان یکی از واکسن‌های برای واکسیناسیون کرونا، اعتماد خود به روسیه را نشان داد و البته هیچ شکی نیست که اعتماد متقابل بین دو کشور افزایش می‌یابد و در آینده می‌تواند پشتوانه خوبی برای گسترش مشارکت راهبردی تهران و مسکو باشد.

پالیشوک که از ایرانشناسان پیش کسوت در روسیه است، گفت: ما ایرانشناسان تلاش‌های گسترده‌ای را برای شناساندن ایران واقعی به ملت روسیه بکار بسته‌ایم و تحقیقات خود را در این عرصه متمرکز کرده‌ایم و از گسترش همکاریهای علمی و فناوری بین دو کشور استقبال می‌کنیم و از این وضعیت خرسندیم.

کارایی و ایمنی بالای «اسپوتنیک وی»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در باره کارایی و سطح ایمنی واکسن روسی با استناد به گزارش مجله معتبر پزشکی «لنست» گفت: هیچ گونه عوارض جدی در آزمایش‌های فاز سوم واکسن «اسپوتنیک وی» مشاهده نشده است و این واکسن با کارایی ۹۱.۶ درصد می‌تواند برای دو سال و یا بیشتر مصونیت ایجاد کند.

مجله معتبر پزشکی «لنست» بتازگی در مقاله‌ای به بررسی سومین مرحله از آزمایشات بالینی واکسن «اسپوتنیک وی» پرداخته است و نتیجه نهایی مقاله مشخص می‌کند که این واکسن مطمئن و موثر بوده و حفاظت کامل در مقابل موارد سخت بیماری کووید- ۱۹ را تضمین می‌کند.

کاظم جلالی در باره سطح ایمنی واکسن روسی کرونا همچنین گفت: واکسیناسیون گسترده در روسیه با «اسپوتنیک وی» چند ماه است که در حال انجام است و برخی مقامات روسیه همچنین نظامیان، کادر درمانی، معلمان و اساتید در این کشور پیشقراولان واکسیناسیون شده اند، بنابراین دانشمندان و مقامات روس از ایمنی آن مطمئن هستند.

«دیمیتری مدودیف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه، سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه، سرگئی سابیانین شهردار مسکو، «دنیس مانتوروف» وزیر تجارت و صنایع روسیه و ولادیمیر ژیرینفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه ازجمله مقامات روس هستند که از واکسن «اسپوتنیک وی» استفاده کرده‌اند.

جلالی تصریح کرد: از طرفی تاکنون حدود سه میلیون نفر این واکسن را در داخل روسیه تزریق کرده‌اند و تا الان هم هیچ گزارشی از عوارض در میان آنان اعلام نشده است.

سفیر ایران در روسیه گفت: نکته مهم‌تر در ایمنی و کارایی این واکسن اینکه بسیاری از کشورها نه تنها برای واکسیناسیون شهروندان خود با این واکسن به روسیه درخواست داده اند، بلکه اقدام به تولید مشترک «اسپوتنیک وی» در داخل کشورهای خود کرده‌اند.

 اسپوتنیک وی در چه کشورهایی به ثبت رسیده است؟

« کریل دیمیتریف» رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه هفته گذشته اعلام کرد که بزودی واکسن اسپوتنیک وی در ۲۵ کشور به ثبت خواهد رسید و روند تقاضای کشورها برای این واکسن رو به افزایش است.

دولت روسیه برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا تولید در خارج از روسیه برنامه‌ریزی کرده و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشره در سایت اینترنتی واکسن اسپوتنیک وی، کشورهای ایران، روسیه، بلاروس، ارژانتین، تونس، بولیوی، صربستان، الجزایر، فلسطین، ونزوئلا، پاراگوئه، ترکمنستان، قزاقستان، مجارستان، گینه و امارات؛ این واکسن را ثبت کرده‌اند.

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

واکسن اسپوتنیک وی در ماه اوت سال ۲۰۲۰ (مرداد امسال) در این کشور تایید شد و صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه دست اندر کار تامین مالی طرح تولید این واکسن، آن را با موسسه ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه تولید کرده است.

صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه از ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر امسال) با کشورهای مختلف برای عرضه و به‌ویژه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی مذاکره می‌کند و محموله هایی از این واکسن به چند کشور نیز ارسال شده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها