|
کدخبر: 152474

افزایش تقاضا برای دریافت واکسن روسی

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: به دنبال تایید واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» روسیه از سوی مجله پزشکی معتبر «لانست»، حالا کشورهای زیادی برای دریافت این واکسن صف کشیده اند؛ واکسنی که بزرگترین دستاورد و پیشرفت علمی این کشور از زمان اتحاد جماهیر شوری محسوب می شود.

جامعه افزایش تقاضا برای دریافت واکسن روسی

این تارنمای خبری روز شنبه نوشت افزود: گزارش لانست که هفته پیش منتشر شد نشان داد که واکسن روسی به اندازه واکسن های آمریکایی و اروپایی در مقابل ویروس کرونا از بدن محافظت می کند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه آگوست (مرداد) گذشته اعلام کرد که کشورش اولین واکسن کووید-۱۹ را ساخته است. استفاده از این مواکسن قبل از تکمیل آزمایشات تایید ایمنی آن تردیدهایی را در سراسر جهان برانگیخت.

بلومبرگ ساخت این واکسن توسط روسیه را بزرگترین دستاورد و پیشرفت علمی این کشور از زمان اتحاد جماهیر شوری عنوان کرد.

این گزارش افزود: دستکم ۱۹ کشور استفاده از این واکسن را تایید کرده اند که شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند مجارستان است و این در حالیست که تا تایید آن در کشورهای بازارهای اصلی همچون برزیل و هند زمان زیادی باقی نمانده است. اکنون همزمان با چالش اتحادیه اروپا در برنامه واکسیناسیون خود همزمان با کمبودهای ناشی از تامین واکسن، روسیه بازار اتحادیه اروپا را هدف قرار داده است.

در جنگ جهانی برای مبارزه با همه گیری که باعث جان باختن دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کمی بیش از یک سال شده است، رقابت برای دریافت واکسن اهمیت ژئوپلتیکی یافته است زیرا دولت ها به دنبال خروج از آسیب اجتماعی و اقتصادی هنگفت ناشی از محدودیت ها به منظور جلوگیری از گسترش ویروس هستند.

همزمان با تلاش کشورها که دانشمندان به دنبال تولید ابزارهای تدافعی برای مقابله با این ویروس بوده اند، ساخت این واکسن به روسیه امتیاز ویژه ای داده است.

تصمیم روسیه برای نامگذاری اسپوتنیک وی به دنبال پرتاب اولین ماهواره ساخت این کشور در سال ۱۹۵۷ که باعث پیروزی تکان دهنده اتحادیه جماهیر شوروی سابق در رقابت فضایی در مقابل آمریکا شد، اهمیتی که مسکو برای چنین دستاوردی قائل است مشخص می شود.

نتایج آزمایشات نهایی این واکسن بر ۲۰ هزار نفر که در مجله لانست موردبررسی قرار گرفته است نشان می دهد که میزان تاثیرگذاری این واکسن ۹۱.۶ درصد است.

بلومبرگ نوشت: هر چند ارزیابی دستاورد سیاسی ساخت این واکسن برای پوتین هنوز زود است اما روسیه تاکنون شاهد تاثیر استفاده از واکسن به عنوان قدرت نرم برای بهبود وجهه خود بعد از سالها محکومیت جهانی، (اتهام) دخالت در انتخابات و هدف قرار دادن مخافان سیاسی در داخل و خارج از این کشور بوده است.

تلویزیون دولتی روسیه گزارش هایی را درباره تحویل گسترده این واکسن به سایر کشورها ارائه داده است.

مزایای واکسن روسی بر واکسن های غربی

بر خلاف واکسن های شرکت های آمریکایی فایزر و بیون تک، اسپوتنیک وی را می تواند در یخچال نگهداری کرد، حمل و نقل و توزیع آن در کشورهای گرم تر و فقیرتر آسان تر است. همچنین قیمت آن حدود ۲۰ دلار برای دو دوز واکسن است که ارزان تر از گزینه های جایگزین این واکسن از کشورهای غربی است.

این واکسن از واکسن آستروزنکا گران تر است اما نشان داده میزان تاثیرگذاری آن از واکسن انگلیسی بیشتر است.

تارنمای مجله لانست گزارش داد که نتایج تحقیقی که در این نشریه منتشر شده نشان می دهد که این واکسن به میزان ۹۱.۶ درصد بی خطر و اثربخش است. روی بیش از ۲۰ هزار نفر انجام شده است. ۷۵ درصد افراد شرکت کننده در این مطالعه واکسن اسپوتنیک وی و بقیه دارونما دریافت کردند.

نخستین محموله از واکسن‌ اسپوتنیک وی روسیه روز پنجشنبه گذشته وارد فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) شد و قرار است محموله های بعدی در روزهای آینده از روسیه به ایران منتقل شود.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها