|
کدخبر: 143503

واکسن کرونای فایزر چه عوارضی دارد؟

ادعاها در رابطه با کشف واکسن کرونا توسط شرکت فایزر منجر به شکل‌گیری این سوال می‌شود که عوارض جانبی این واکسن چیست؟

جامعه واکسن کرونای فایزر چه عوارضی دارد؟

اپیدمی کرونا باعث آغاز تلاش‌ها برای کشف واکسن این ویروس شد. واکسنی که علاوه بر نجات جهان از کرونا، سود اقتصادی فراوانی را برای کاشف و سازنده آن به همراه دارد.

تلاش‌ها برای کشف واکسن کرونا بی‌ثمر ماند، محققین در این راه توانستند موفق به ساخت واکسن‌هایی شوند، هر چند با اثر پایین. چنانکه به تازگی اخباری مبنی بر تولید واکسن مشترک دو شرکت Pfizer و BioNTech با کارآیی ۹۰ درصدی در محافظت از مردم منتشر شد.

در تکمیل این اخبار اعلام شده که طبق داده‌های اولیه به دست آمده مصرف‌کنندگان این واکسن باید خود را برای عوارض جانبی آن آماده کنند.به گفته مقامات شرکت فایزر عوارض جانبی واکسن کووید-۱۹ شباهت زیادی به عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا دارد اما شدت آن‌ها بیشتر است.

این عوارض شامل درد در بازوها، دردهای عضلانی و تب بوده و تا چند روز باقی می‌مانند.با وجود این که عوارض جانبی واکسن شدید نیست، می‌تواند به طور موقت زندگی فرد را مختل کند و مانع انجام فعالیت‌های عادی روزمره شود.

همچنین با توجه به این که لازم است واکسن در دو مرحله به فرد تزریق شود، دریافت‌کنندگان این واکسن، به ناچار عوارض جانبی آن را دو مرتبه تجربه می‌کنند.

به گفته شرکت فایزر برقراری ارتباط موثر با مصرف‌کنندگان و اطلاع‌رسانی درباره لزوم تزریق دو واحد از واکسن و نیاز به سپری شدن یک ماه از تزریق آن برای ایجاد مصونیت در برابر ویروس، امری ضروری است.

در مرحله سوم از آزمایشات بالینی این واکسن نزدیک به ۴۴ هزار داوطلب آن را دریافت کردند.تزریق دومین واحد واکسن ۲۱ روز بعد انجام گرفت و یک هفته پس از تزریق دومین واحد آن، مشخص شد این واکسن در ۹۰ درصد از دریافت‌کنندگان، مصونیت ایجاد می‌کند.

بنابر این ۱۰ درصد از دریافت‌کنندگان این واکسن در برابر بیماری کووید- ۱۹ آسیب‌پذیر هستند. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا در خصوص احتمال ابتلا به فلج بلز در اثر دریافت واکسن‌های مدرنا و فایزر هشدار داده اس. در فلج بلز عضلات صورت به طور موقت فلج می‌شوند. البته این هشدار بدین معنی نیست که فلج بلز لزوماً از عوارض جانبی واکسن‌های کووید محسوب می‌شود.

در نتیجه تا زمانی که استفاده از واکسن به مرور زمان ایمنی جمعی در برابر ویروس را افزایش می‌دهد، نمی‌توان تدابیر محافظتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را کنار گذاشت.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر