|
کدخبر: 145072

حال زمستانی استان بوشهر چطور است؟

پاییز در حالی به پایان رسید که میانگین بارش آن نسبت به نرمال دوره مشابه ۱۰.۳ درصد افزایش در سطح کشور داشته است اما در مقایسه با سال گذشته ۱۳.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

جامعه حال زمستانی استان بوشهر چطور است؟

افزایش بارش عمدتاً در استان‌های همسایه زاگرس مرکزی تا جنوبی و مرکز کشور و کاهش آن در استان‌های نوار شمالی و جنوبی کشور رخ داده است. 

در بین استان‌های کشور بیشترین افزایش در یزد با ۹۵ درصد و بیشترین کاهش در استان هرمزگان با ۶۳ درصد نسبت به نرمال ثبت شده است. 

در استان بوشهر نیز میانگین بارش پاییز نسبت به نرمال بلند مدت ۳۵.۳ رصد افزایش یافته است. انتظار می‌رود میانگین بارش کشور در فصل زمستان در محدوده کمتر از نرمال تا نرمال و دمای آن حدود یک درجه بیشتر از نرمال باشد. 

با توجه به الگوی همدیدی بندالی، رخداد بارش حدی به ویژه در انتهای فصل زمستان محتمل است.

پیش‌بینی بارش و دمای استان بوشهر در زمستان ۹۹

تحلیل نتایج به دست آمده از اغلب مدل‌های اقلیمی مورد استفاده در سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که در این دوره (دی-بهمن-اسفند) میانگین بارش در نوار ساحلی و نیمه غربی استان در محدوده نرمال و در مناطق غیر ساحلی و شرق استان (دشتستان، دشتی، جم و شرق تنگستان) کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است. (شکل ۱-الف)

بیشترین کاهش بارش را طی ۱۳ بهمن تا ۱۰ اسفند نشان می دهد که در حدود ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر کمتر از نرمال خواهد بود. انتظار می‌رود از نیمه اسفند ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ بارش در سطح استان افزایش یافته و در محدوده نرمال تا قدری بیشتر از آن قرار گیرد. 

بنا بر گزارش هواشناسی از زمستان پیش رو، با توجه به الگوی همدیدی بندالی، رخداد بارش‌های حدی به ویژه در انتهای فصل زمستان دور از انتظار نیست. 

در زمستان میانگین دمای هوا در نوار ساحلی استان حدود ۱ درجه و در سایر نقاط استان در حدود ۲ درجه سلسیوس بیش از نرمال پیش بینی شده است. (شکل ۱-ب)


 مراکز اقلیمی خارجی نیز میانگین بارش سه ماهه (Mar, FebB , Jan/ از ۱۲ دی تا ۱۱ فروردین) را در غالب نقاط استان ۴۰ تا ۴۵ درصد کمتر از نرمال پیش‌بینی کرده‌اند. (شکل ۲)

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها