|
کدخبر: 143999

توضیحات قالیباف درباره تامین واکسن کرونا

رئیس مجلس گفت: در ارتباط با موضوع کرونا اولویت و تأکید اصلی ما بر روی سلامت مردم و رفع هرچه سریع‌تر مشکلات و محدودیت‌هاست.

جامعه توضیحات قالیباف درباره تامین واکسن کرونا

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز (یکشنبه ۷ دی ماه ۹۹) مجلس با تسلیت ایام عزاداری فاطمه زهرا(س) گفت: ملت ایران در عزاداری‌های گذشته ارادت قلبی خود به خاندان عصمت و طهارت را نشان دادند، در این روزها نیز همان طور که مراجع عظام تقلید عنوان کردند لازم است اقامه عزای حضرت فاطمه زهرا(س) با شکوه و با رعایت پروتکل‌ها انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: همان گونه که در سال‌های دفاع مقدس رمز پیروزی‌های ما یا فاطمه الزهرا(س)‌بود، امروز نیز دست به دعا برمی داریم و از ایشان عبور از سختی‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و باز شدن گره‌های معیشتی را می‌خواهیم.

وی افزود: علاوه بر این عزاداری امسال فرصت خوبی برای بزرگداشت مقام مرد میدان، عاشق واقعی خاندان اهل بیت(ع) و خادم مخلص حضرت فاطمه الزهرا(س) شهید حاج قاسم سلیمانی است که با باور واقعی و قلبی به گره‌گشا بودن عنایات این خاندان، امور خود را وقف دفاع از مقام انسانیت و تأمین امنیت و رفاه و آسایش مردم کرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع همه‌گیری کرونا لازم است گفته شود که اولویت و تأکید اصلی ما بر روی سلامت مردم و رفع هر چه سریع‌تر مشکلات و محدودیت‌هاست. هر مسیری که ما را سریع‌تر و مطمئن‌تر به هدف رفع دغدغه‌های مردم در خصوص کرونا برساند، باید در دستورکار قرار گیرد.

مجلس برای تامین واکسن کرونا همکاری لازم را خواهد کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: مردم عزیز ما مطمئن باشند که مجلس در این موضوع با استفاده از توان کارشناسی متخصصان برای تأمین مالی تولید واکسن داخلی و یا خرید و یا وارد کردن واکسن با دولت همکاری لازم را خواهد کرد.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع این روزها مسئله بررسی لایحه بودجه سال آینده است. بودجه مهم‌ترین سند حکمرانی سالانه کشور است که هم جهت‌گیری‌های کلان و اساسی اقتصادی در آن نمود پیدا می‌کند و هم در زندگی جاری مردم تأثیر ملموس می‌گذارد.

افزایش۴۷ درصدی هزینه‌ها در مقابل افزایش فقط ۱۰ درصدی درآمدها در بودجه

قالیباف خاطرنشان کرد: ما معتقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد؛ چراکه کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نسبت به بودجه سال قبل ۱۱۷ درصد رشد داشته است و هزینه‌ها ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی که درآمدها حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: کشور ما فرصت‌هایی همچون حدود ۳ هزار میلیارد نقدینگی، اموال و املاک و دارایی‌های دولتی، معادن و منابع طبیعی بی‌شمار، سرمایه انسانی و دانش تخصصی بسیاری دارد. چنین کشوری می‌تواند حتی در همین بودجه کسری تراز عملیاتی‌اش را کاهش دهد.

وی افزود: وابستگی بودجه به نفت به حداقل بلکه به صفر برسد و منابع نفتی نباید صرف هزینه‌های جاری کشور شود. پیشران‌هایی که تولید و اشتغال را رونق می‌دهند باید از این منبع تأمین شوند و دولت منابع پایداری ایجاد کند. منابعی که به معیشت و کسب و کار مردم و به تولید کشور لطمه نزند. منابعی که شکاف طبقاتی را کاهش و عدالت اجتماعی را گسترش دهد.

قالیباف خاطرنشان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب در جلسه اخیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی فرمودند، این راهکارها وجود دارند و کارشناسان آنها را پیشنهاد داده‌اند و امیدوارم نخبگان و صاحب نظران در این ایام، مجلس و دولت را با نظرات کارشناسی خود همراهی کنند.

بودجه مهم‌ترین سند تبادل نظر میان نخبگان، دولت و مجلس است

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: این سند مهم‌ترین موضوع تبادل نظر و گفت‌وگو میان جامعه نخبگانی کشور، دولت و مجلس است. جامعه هم باید آگاه باشد که این سند چه تأثیری در زندگی آنها می‌گذارد و چرا همه کارشناسان اذعان دارند که ریشه همه مشکلات اقتصادی کشور در کسری بودجه و شیوه تأمین و جبران این کسری بودجه است. مردم باید بدانند که شیوه نادرست جبران کسری بودجه چگونه در زندگی آنها مؤثر خواهد بود و سفره آنها را کوچک‌تر خواهد کرد و به تورم دامن می‌زند.

وی ادامه داد: باید در فرهنگ عمومی به‌تدریج نهادینه شود که درآمد بدون کار و تلاش چه اختلالی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند و چگونه باعث افزایش قیمت‌ها و گسترش بیکاری و تورم می‌شود تا بتوان دولت را به سمت استفاده از درآمد با کار و تلاش متقاعد کرد. باید در سند بودجه کشور این راهکارها با توافق مجلس و دولت لحاظ شود تا از تورم بیشتر، از بیکاری بیشتر، از شکاف طبقاتی بیشتر و از فشار مضاعف بر معیشت مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد جلوگیری کرد.

آشفتگی سند مالی کشور باید برطرف شود

قالیباف خاطرنشان کرد: ما نیاز به همت و جدیت و شجاعت در تصمیم‌گیری و اجرا داریم. آشتفگی سند مالی بودجه را باید تا حد امکان برطرف کنیم و انضباط در نظام بودجه‌ریزی را اولویت بدانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: همکاران بنده در کمیسیون تلفیق بودجه تلاش خواهند کرد لایحه بودجه سال آینده را در منابع، مصارف و بخش انضباط مالی به دقت رسیدگی و بررسی کنند. اصلاح اقتصاد کشور در گرو اصلاح، تنظیم و تصویب هوشمندانه لایحه بودجه کل کشور است.

وی افزود: ان‌شاءالله به لطف خدای متعال و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تلاش مجدانه همکاران در مجلس شورای اسلامی و همراهی دولت محترم بتوانیم بهترین تصمیم را به نفع مردم و کشور بگیریم.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها