|
کدخبر: 142996

واکسن کرونا در جهان چقدر موثر بوده است؟

تارنمای روزنامه امریکایی هیل بر اساس آمار رهگیری واکسن بلومبرگ گزارش داد: تاکنون بیش از یک و نیم میلیون نفر در جهان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رهگیری واکسن بلومبرگ نشان می‌دهد که تاکنون دستکم ۳۵۰ هزار واکسن در بریتانیا و ۳۲۰ هزار در روسیه توزیع شده است.

بر اساس آماری که بلومبرگ روز یکشنبه(دیروز) گردآوری کرده، چین که یک سال پیش نخستین بار ویروس کرونا در شهر ووهان این کشور کشف شد، از نظر دوزهای واکسن‌های ترزیق شده در صدر جامعه بین‌المللی قرار دارد و تا روز شنبه بیش ازیک میلیون نفر در این کشور واکسینه شده‌اند.

این آمار همچنین نشان می‌دهد در امریکا که از نظر موارد ابتلا و شمار جان باختگان در صدر جهان قرار دارد، تا روز یکشنبه ۲۱۱ هزار و ۸۶ نفر واکسن را دریافت کرده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مردم در ۳۸ ایالت امریکا واکسن را دریافت کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که در ایالت فلوریدا بیشترین تعداد واکسن کرونا تزریق شده است. ۳۲ هزار و ۷۰۰ واکسن در این ایالت به مردم ترزیق شده است. پس از آن در تگزاس بیش از ۲۶ هزار دوز و در نیویورک ۱۹ هزار دوز واکسن ترزیق شده است.

در همین هفته نخستین محموله واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت‌های فایزر و بیوتک به سراسر امریکا منتقل شده است.

منصف سلاوی محقق ارشد امریکایی مراکشی در طرح واکسن دولت دونالد ترامپ اوایل ماه جاری گفته بود که دولت فدرال قصد دارد تا پایان امسال میلادی حدود ۴۰ میلیون دوز واکسن را در امریکا ارائه و توزیع کند.

وی گفت در این برنامه حدود ۱۰۰ میلیون نفر تا سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ واکسینه خواهند شد.

آزمایشات بالینی تاکنون نشان می‌دهد که واکسن کرونا تاحدود ۹۵ درصد در جلوگیری از ابتلا موثر است. انتظار می‌رود توزیع واکسن‌های شرکت مدرنا نیز که مجوز اداره غذا و داروی امریکا را به تازگی دریافت کرده در این هفته آغاز شود.

به رغم انتشار خبرهای امیدوارکننده درباره ترزیق واکسن در جهان نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که از هر چهار نفر در سراسر جهان، یک نفر نمی‌تواند تا سال ۲۰۲۲ میلادی به واکسن ویروس کرونا دسترسی داشته باشند.

پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی «جان هاپکینز بلومبرگ» در این تحقیق متوجه شدند که بیش از نیمی از تمام واکسن‌های پیش سفارش شده به کشورهای پردرآمد که تنها ۱۴ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اختصاص دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها