|
کدخبر: 142417

اطلاعاتی جدید از جهش ژنتیکی ویروس کرونا

متخصصان بر این باورند درحال‌حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد جهش تازه ویروس کرونا منجر به بروز بیماری خطرناک‌تر می‌شود.

ویروس کرونا نوعی ویروس RNA و شامل مجموعه‌ای از مواد ژنتیکی است که در پوششی از پروتئین قرار گرفته است. هنگامی که ویروس RNA وارد بدن میزبان می‌شود، شروع به ساختن نسخه‌های جدیدی از خود می‌کند و می‌تواند سلول‌های دیگر را آلوده کند. ویروس‌های RNA، مانند آنفلوانزا، سرخک و البته ویروس کرونا، در مقایسه با ویروس‌های DNA، مانند تبخال، آبله و ویروس پاپیلومای انسانی بیشتر در معرض تغییرات و جهش هستند.

پروفسور وندی بارکلی، رئیس گروه بیماری‌های عفونی کالج امپریال لندن، گفت: جهش ویروس در واقع تغییر در ژنوم ویروس است. همه ویروس‌ها جهش می‌یابند و ویروس کرونا نیز از این قاعده مستثنا نیست.

پروفسور جاناتان بال، استاد ویروس‌شناسی مولکولی در دانشگاه ناتینگهام نیز گفت: اطلاعات ژنتیکی در بسیاری از ویروس‌ها می‌تواند بسیار سریع تغییر کند و گاهی اوقات این تغییرات می‌تواند به نفع ویروس باشد، با این امکان که ویروس راحت‌تر و سریع‌تر انتقال یابد یا از واکسن‌ها یا درمان‌ها فرار کند. اما بسیاری از این تغییرات چنین تاثیراتی ندارند.

پروفسور بال ادامه داد: با این حال مهم است که ما هرگونه تغییر ژنتیکی را که اتفاق می‌افتد، بررسی کنیم تا ببینیم آیا بر رفتار ویروس تأثیرگذار است یا خیر. ولی درحال‌حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد جهش تازه ویروس کرونا منجر به بروز بی

ماری خطرناک‌تر می‌شود و یا این که این نوع جدید ویروس کرونا به واکسن‌های تأیید شده پاسخ نخواهد داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر