|
کدخبر: 140715

موثرترین راه برای تسلط بر کرونا

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در اول آذر ۱۶۰ شهر قرمز، ۲۰۸ شهر نارنجی و ۸۰ شهرستان زرد با وضعیت کرونا داشتیم که در ۱۱ آذر این موارد به ۶۴ شهر قرمز، ۲۷۹ شهر نارنجی و ۱۰۵ شهر زرد و در ۱۹ آذر به ۳۴ شهر قرمز، ۲۶۰ شهر نارنجی و ۱۵۴ شهر با وضعیت زرد کرونا رسیده‌ایم.

جامعه موثرترین راه برای تسلط بر کرونا

سعید نمکی درباره گام چهارم بسیج ملی مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور با عنوان طرح شهید سلیمانی افزود: تعداد نقاط قرمز کرونا در اول آذر در نقشه کشور بسیار زیاد بود و این لکه‌های قرمز در ۱۱ آذر کمتر شده و در ۱۹ آذر بسیار کمتر شده است.

وی بیان کرد: از کسانی که در استقرار این طرح محله محور همکاری می‌کنند قدردانی می‌کنیم. توصیه این است که میزان همکاری و مشارکت را بالاتر ببریم و سفیران واقعی سلامت را در این دوره تکمیل کنیم. دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم و اگر به گذشته برگردیم و تعداد مرگ‌های نزدیک به ۵۰۰ نفر در روز را نگاه کنیم، داغ سینه سوزی برای ما بود. حتی مرگ یک شهروند برای ما در هر جای دنیا جای اندوه دارد. امروز حتی بیش از ۲۹۰ خانواده را داغدار دیدیم.

کاهش ورودی بیمار کرونایی به بیمارستان‌ها

وزیر بهداشت اظهار کرد: نخستین دستاورد این طرح، کاهش ورودی به بیمارستان‌هاست و به طور متوسط حدود ۳۰ درصد تخت‌های مشغول برای ارائه خدمات به بیماران کرونا کمتر از قبل شده و این فرصت نفس برای همکاران ما در بیمارستان‌هاست.

وی ادامه داد: با تلاش بهورزان و کادر بهداشتی و درمانی و علوم آزمایشگاهی و نظام سلامت، میزان تست‌های کرونا حداقل به ۷۰ هزار در روز و حداکثر تا ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تست در روزهای آینده افزایش می‌یابد.

نمکی افزود: بیماریابی بیشتری را تجربه می‌کنیم و بیماران بدحال کمتری به دلیل تشخیص زودرس، راهی بیمارستان‌ها می‌شوند. همین امروز بر اساس برآوردهای بین‌المللی باید مرگ بیش از هزار و ۱۰۰ نفر در روز را تجربه می‌کردیم.

چیزی موثرتر از فاصله‌گذاری نیست

وزیر بهداشت بیان کرد: بزرگترین اضطراب ما درحال‌حاضر، بحث عادی انگاری است. هیچ پدیده‌ای موثرتر از فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تسلط بر این بیماری و رهایی از چنگال مرگ ناشی از کووید ۱۹ نداریم.

ورود کرونا به روستاها

نمکی گفت: بیشتر روستاهای ترکمن نشین در گلستان و روستاهای مازندران به خصوص در ارتفاعات تحت تاثیر بیماری قرار دارند. در گیلان نیز متاسفانه گرفتاری‌های تازه‌ای برای ما خلق شده و هوای زنجیره سرسبز شمال کشور متاسفانه از کووید ۱۹ مه آلود شده است.

وی افزود: برخی استان‌ها تحت تاثیر استان‌های شمالی هستند. سیستانی‌های استان گلستان که هوای خوش سیستان و بلوچستان برای آنها جذابیت ایجاد کرده، ممکن است قصد رفت و آمد داشته باشند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در استان‌های جنوبی نیز باید مراقب فرونشست آب که به فاضلاب آلوده است، باشند. این توانایی را در سال گذشته در همکاران بهداشتی ما در استان‌های جنوبی مشاهده کردیم.

آخرین وضعیت تهیه و تولید واکسن کرونا

وزیر بهداشت اظهار کرد: بحث تهیه واکسن کرونا از کشورهای خارجی با دستور رئیس‌جمهوری مدت‌هاست که دنبال می‌شود. به دلیل فشارهای ناجوانمردانه امریکایی‌ها برای نقل و انتقال پول در گرفتاری بودیم و خوشبختانه گره‌های مشکل تهیه واکسن کرونا از خارج از کشور که مدت‌ها دنبال می‌شد به زودی باز می‌شود. به زودی واکسن وارداتی هم با رفع این مشکلات وارد می‌شود.

نمکی گفت: با کار بسیار گسترده‌ای که در کشور انجام می‌شود، امیدواریم در آینده نزدیک واکسن داخلی هم به عنوان افتخار ملی در خدمت مردم باشد و در آینده گزارش آن را اعلام می‌کنیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها