|
کدخبر: 140668

یکی از بیماری‌های کشنده ریه کشف شد

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی توانستند به دلیل بروز یکی از بیماری‌های کشنده ریه پی ببرند.

یک پژوهش جدید موفق شده است که علت اسرارآمیز بیماری ریه را که یک قاتل بزرگ به شمار می‌رود، مشخص کند و راه را برای ارائه درمان‌های جدید هموار سازد.

"فیبروز ریوی ایدیوپاتیک"(Idiopathic pulmonary fibrosis)، حداقل بر ۳۲ هزار نفر در انگلیس اثر گذاشته و علت یک درصد از کل مرگ و میرهای انگلستان به شمار می‌رود. هنگامی که این بیماری تشخیص داده می‌شود، بیماران بین سه تا پنج سال امید به زندگی دارند. این بیماری، زخم‌هایی را ایجاد می‌کند که به صورت غیرعادی در ریه‌ها گسترش می‌یابند و توانایی تنفس را به‌تدریج کاهش می‌دهند.

علت این بیماری تاکنون ناشناخته بوده است اما یک پژوهش جدید که در مقیاس بزرگ و به سرپرستی "دانشگاه اکستر"(University of Exeter) انگلستان صورت گرفته است، نشان می‌دهد تلومرهای کوتاه که مولفه‌های محافظتی هستند و در پایانه DNA وجود دارند، با افزایش خطر ابتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک در ارتباط هستند.

به علاوه، پژوهشگران با استفاده از یک روش پیچیده موسوم به "تصادفی‌سازی مندلی"، شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد این تلومرهای کوتاه می‌توانند به بروز فیبروز ریوی ایدیوپاتیک منجر شوند. در مقابل، خود این بیماری نیز می‌تواند به کوتاه شدن تلومر منجر شود.

گروه پژوهشی دانشگاه اکستر در این پروژه، با پژوهشگران "دانشگاه باث"(University of Bath) و "دانشگاه لستر"(University of Leicester) انگلستان و همچنین بیماران مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک همکاری کردند. آنها داده‌های مربوط به ۱۳۰۰ شرکت‌کننده را مورد بررسی قرار دادند و آنها را برای اطمینان یافتن از تکرار نتایج، با گروه‌های مشابه مقایسه کردند.

"کریس اسکاتون"(Chris Scotton)، پژوهشگر دانشگاه اکستر و از اعضای این گروه پژوهشی گفت: پی بردن به علت فیبروز ریوی ایدیوپاتیک همیشه دشوار بوده و این موضوع ثابت شده که ارائه درمان‌های موثر، بسیار چالش‌برانگیز است. پژوهش ما، قوی‌ترین شواهدی را که تا به امروز پیدا شده‌اند، ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که داشتن تلومرهای کوتاه ممکن است در بروز این بیماری وحشتناک نقش داشته باشد. این بدان معنی است که ما می‌توانیم به دنبال راه‌های جدیدی برای پیشگیری یا درمان فیبروز ریوی ایدیوپاتیک باشیم و این دلیل دیگری برای در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم است زیرا این امکان وجود دارد که کاهش استرس و افزایش ورزش کردن بتوانند به بلندتر ماندن تلومرها کمک کنند.

تلومرها در افراد سالم، با افزایش سن به صورت طبیعی کوتاه می‌شوند اما اگر روند کوتاه شدن آنها سرعت بگیرد، می‌تواند یکی از عواملی باشد که به بروز مشکلات سلامتی می‌انجامد و ممکن است با افزایش سن، با آن رو به رو شویم. داشتن محافظت کمتر در پایانه‌های DNA می‌تواند توانایی بدن را در بهبود یا مقابله با عفونت مختل کند.

این پژوهش، در مجله "Lancet Respiratory Medicine" به چاپ رسید.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها