|
کدخبر: 138339

تاریخ تولد لاکچری به چه قیمتی!

یک متخصص زنان و زایمان گفت: زایمان زودرس یا دیررس برای درج تاریخ تولد رند در شناسنامه باعث به خطر افتادن سلامت مادر و جنین می‌شود و نه تنها نشان از لاکچری بودن و تمایز فرهنگی خانواده ندارد بلکه نشان دهنده فقر فرهنگی در آن خانواده است که حاضر است به بهانه درج این تاریخ در شناسنامه یک عمر سلامت جنین خود را به جان بخرد.

مهدیه تقوی راد؛ امروز رندترین تاریخ قرن است و به همین دلیل بسیاری از افراد برای این روز برنامه‌های خاصی را تدارک دیده‌اند. یکی از برنامه‌هایی که در سال‌های قبل نیز در تاریخ‌های رند تکرار شده و افراد تلاش می‌کنند با آن به نوعی متمایز بودن خود را به رخ افراد و جامعه بکشانند، تنظیم روز تولد فرزندشان در این تاریخ‌های رند است.

افزایش آمار تولدها در تاریخ‌های رند و خاص در سال‌های اخیر موجب شده مسئولان وزارت بهداشت نسبت به این مسئله خطر آفرین هشدار بدهند. چند روز قبل بودکه قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در ابلاغیه‌ای از بررسی علکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در انجام سزارین‌های تقویمی خبر داد و گفت با بیمارستان‌ها و پزشکانی که آمار بالایی از سزارین مدیریت نشده را دارند برخورد می‌شود.

جان بابایی تاکید کرده «چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در امسال رصد شده است که متاسفانه نتایج آن حاکی از افزایش معنادار آمار سزارین‌های غیر ضروری توسط بعضی از پزشکان و بیمارستان‌هاست.»

با وجود هشدارها درباره عوارض و خطرات سزارین‌های تقویمی، هنوز هم برخی اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها برای انجام زایمان امروز که روز رند تاریخ است رزرو شده است و به نظر نمی‌رسد نظارت بر این سزارین‌ها چندان که گفته می‌شود آسان باشد. هم والدین نوزاد و هم برخی پزشکان متخصص زنان و زایمان به این نوع زایمان تمایل نشان می‌دهند و با وجود ریسک بالای این نوع زایمان برخی مادران ترجیح می‌دهند تاریخ ۹/۹/۹۹ در شناسنامه فرزندشان قید شود حتی به قیمت بیماری‌هایی که ممکن است تا پایان عمر گریبانگیر فرزندشان شود.

چرا زایمان تقویمی خطرناک است؟

سمانه حسینی، متخصص جنین شناسی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: می‌گوید بخشی از زایمان‌های تقویمی، زایمان‌های زودرس هستند در حالی که اگر نوزادی زودتر از زمان معینی و با روش‌های مصنوعی زایمان به دنیا بیاید سلامت او و مادرش به خطر می‌افتد. زمانی که جنین به حدی از بلوغ می‌رسد که زمان به دنیا آمدنش مشخص می‌شود پالس هایی را به رحم مادر می‌فرستد و همین پالس‌ها فرآیند زایمان را آغاز می‌کند اما زایمان تا قبل از شروع این پالس‌ها به معنای به دنیا آمده جنین پیش از پایان دوره تکامل جنینی است.

به گفته او تکامل نیافتن جنین در بدن مادرش عوارض بسیاری را به دنبال خواهد داشت: جنین در ۴ هفته آخری که در بدن مادر زندگی می‌کند هفته‌ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم به وزنش اضافه می‌شود که این توده چربی در زمان تولد جنین بدن او را از شوک‌های دمایی حفظ کرده و برای کنترل قند خون او بسیار موثر است نوزادی که به طور کامل در بدن مادر زندگی می‌کند و با لقای مصنوعی زایمان به دنیا نمی‌آید سطح خونی مغزش کامل شده و این سطح خونی اجازه عبور بیلی روبین را در مغز نوزاد نمی‌دهد و همین مسئله باعث می‌شود تا نوزادانی که به طور طبیعی و در زمان طبیعی به دنیا می‌آیند کمتر با بیماری زردی دست به گریبان باشند. اما نوزادان نارس خون نارسی نیز دارند و سطح خون مغزی آنها کامل نیست و همین زودتر به دنیا آمدن برای آن خطرات جدی به همراه خواهد داشت.

او ادامه داد: در صورتی که به هر علتی جنین زودتر یا دیرتر ازموعد مقرر به دنیا بیاید این مسئله عوارض گاها جبران ناپذیری ایجاد می‌کند از جمله اینکه تکامل نیافتن ریه جنین باعث می‌شود تبادل اکسیژن در بدن او به درستی انجام نشود. این روزها کرونا خطرات زیادی را برای همه مردم به همراه دارد، هر روز بستری شدن مادر و نوزاد در بیمارستان بنا به عللی همچون نارسایی و یا برخی بیماری هایی که در اثر زایمان زودرس برای جنین به وجود می‌آید، می‌تواند مشکلات بسیاری را بر مشکلات مادر و جنین بیافزاید.

مسئله هورمون عاطفی

به گفته این متخصص جنین شناسی، فرآیند طبیعی زایمان باعث ترشح هورمون اکسی توسین در بدن مادر و شروع انقباضات رحمی می‌شود و همین مسئله فرآیند رابطه عاطفی بین مادر و جنین را به وجود می‌آورد اما در زایمان‌های القایی و سزارین، این هورمون تولید نمی‌شود و مادر در زایمان سزارین خصوصا سزارینی که با بیهوشی کامل همراه باشد نمی‌تواند بلافاصله بعد از تولد با نوزاد خود ارتباط عاطفی برقرار کند.

او ادامه داد، ترشح این هورمون به تولید شیر در بدن مادر نیز کمک می‌کند و به همین علت نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند می‌توانند از شیر آغوز که بهترین شیر در زمان تولد است استفاده کرده و نوزادان با زایمان القایی از این موهبت خدادادی محروم هستند.

علاوه بر اینها نوزادان نارس معمولا درد را بیشتر از سایر نوزادان متوجه می‌شوند و حتی کوچکترین کارها مثلت غییر وضعیت خوابیدن برای این نوزادان بسیار دردناک است. با تمام مشکلاتی که برای جنین‌های بی‌دفاع در اثر زایمان زودرس خودخواسته به وجود می‌آید یک روز زودتر یا دیرتر از تاریخ رند به دنیا آمدن ارزش این همه سختی و بیماری را برای جنین ندارد.

تاریخی برای یک عمر بیماری

مسئله تاریخ‌های رد همیشه به زایمان زودهنگام منجر نمی‌شود، بخشی از این ماجرا به زایمان‌های دیرهنگام منجر می‌شود.

سمانه شاهسمندی، متخصص زنان و زایمان در خصوص زایمان در روزهای رند سال گفت: در سال‌های گذشته شاهد بودیم برخی مادران اصرار به این دارند که با وجود اتمام دوران بارداری و شروع نشدن درد زایمان همچنان جنین را در رحم خود نگه دارند تا بتوانند در تاریخ معینی زایمان انجام دهند، اما زایمان دیر هنگام نیز خطراتی همچون کم شدن مایع دور جنین و مدفوع کردن جنین در رحم مادر و آسیب به ریه چنین و ایست قلبی نوزاد را به همراه خواهد داشت.

او ادامه داد: ما به این مادران همواره تاکید می‌کنیم که زایمان زودرس یا دیررس برای درج تاریخ تولد رند در شناسنامه باعث به خطر افتادن سلامت مادر و جنین می‌شود و نه تنها نشان از لاکچری بودن و تمایز فرهنگی خانواده ندارد بلکه نشان دهنده فقر فرهنگی در آن خانواده است که حاضر است به بهانه درج این تاریخ در شناسنامه یک عمر سلامت جنین خود را به جان بخرد.

شاهسمندی توضیح داد: نوزادانی که با زایمان القایی و زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند به دلیل متصل شدن به دستگاه اکسیژن و آسیب به شبکیه چشمشان ممکن است دچار مشکلات بینایی و نابینایی شوند. از سوی دیگر شریانی که از طریق جفت خون موردنیاز جنین را تصفیه می‌کند با زایمان طبیعی و در موعد مقرر زایمان بسته می‌شود و این شریان در بچه‌های نارس و تکامل نیافته بسته نمی‌شود و جراح ناچار است تا یک جراحی غیر از سزاین برای بستن این شریان انجام دهد

این متخصص زنان و زایمان تاکید می‌کند که این بیشترین رشد و تکامل مغزی جنین در سه ماهه آخر بارداری صورت می‌گیرد: اندام‌های مهم جنین همچون مغز و ریه و قلب در هفته سی و هفتم به بعد همچنان در حال رشد است و چربی که بدن نوزاد در این زمان ذخیره می‌کند کمک موثری برای جنین است تا بتواند دمای بدنش رامتعادل نگه دارد. نوزادانی که زودتر از هفته ۳۹ بارداری به دنیا می‌آیند نیاز به مراقبت‌های ویژه بیشتر از سایر نوزادان دارند و ممکن است دچار عوارضی همچون سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، نارسایی کلیوی، عفونت و مشکلات تنفسی، قلبی و مغزی، واکنش نشان ندادن به صداهای بلند، تقلید نکردن صداها در شش ماهگی، غان و غون نکردن در یک سالگی، سربرنگرداندن به سمت صدای پدر و مادر و مشکلات دندانی و در آینده دچار مشکلاتی همچون اختلال در رشد فیزیکی، اختلال یادگیری، مشکل در ارتباط با دیگران و مشکل در مراقبت از خود شوند.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر