|
کدخبر: 134131

مرگ براثر کرونا در این بیماران بیشتر است

نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از درمان ناموفق و مرگ و میر ناشی از کرونا در بیماران دیابتی کشور ۱۰ درصد بالاتر از افراد عادی خبر داد.

جامعه مرگ براثر کرونا در این بیماران بیشتر است

دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان اینکه دیابت یکی از تهدیدهای اصلی برای سلامت بشریت در قرن ۲۱ میلادی است، گفت: با هدف تاکید بر اهمیت دیابت و اطلاع‌رسانی و آموزش در مورد این بیماری، روز جهانی دیابت هرساله با محوریت مشخص روز ۱۴ نوامبر برابر با ۲۳ آبان ماه در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا برگزار می‌شود.

لاریجانی افزود: درحال‌حاضر از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفر به دیابت مبتلاست و تعداد بیماران دیابتی در جهان طبق برآورد فدراسیون بین‌المللی دیابت در سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد. طبق آخرین گزارشات شیوع دیابت در ایران ۱۰.۶ (در زنان ۱۱.۲% و در مردان ۹.۸%) می‌باشد و این بیماری علت دو درصد از کل مرگ‌ها در ایران در تمام سنین را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با ارائه این آمار که دیابت باعث ۸.۷ درصد از کل هزینه‌های درمان کشور بوده است، افزود: متاسفانه بیماری دیابت بار سنگین تری در بانوان داشته به نحوی که شیوع آن در بین زنان ایرانی بالاتر گزارش شده است.

لاریجانی ادامه داد: شیوع استانی دیابت و سایر عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر به تفکیک تمامی شهرستان‌ها و برای گروه‌های سنی و جنسی مختلف بر روی سامانه مصورسازی اطلاعات ویزیت قابل دسترسی است.

وی شعار امسال روز جهانی دیابت را که توسط فدراسیون بین الملی دیابت انتخاب شده است "دیابت: پرستاران تفاوت ایجاد می‌کنند" خواند و تصریح کرد: هدف از این نامگذاری تاکید بر نقش و جایگاه پرستاران در حمایت از بیماران دیابتی و کنترل و مراقبت دیابت است.

نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر افزود: امسال در حالی روز جهانی دیابت را برگزار می‌کنیم که علاوه بر عوارض و مشکلات دیابت، پاندمی کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ جهان را فرا گرفته و هر روز شاهد مرگ و میر تعدادی از بیماران دیابتی به علت ابتلا به کووید-۱۹ هستیم.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن همچون دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و فشارخون بالا در معرض خطر بیشتری از ابتلا به کووید-۱۹ و عوارض ناشی از آن هستند و تخت‌های بیشتری از بخش‌های مراقبت ویژه را نسبت به سایر افراد اشغال می‌کنند، افزود: در ایران میزان شکست درمان و مرگ و میر ناشی از کرونا در بیماران دیابتی ۱۷.۸ % گزارش شده است در حالی که این میزان در افراد غیردیابتی ۷.۸% می‌باشد. این میزان مرگ در بیماران دیابتی علاوه بر مواردی است که هر سال به علت عوارض دیابت رخ می‌دهد.

لاریجانی ادامه داد: با توجه به شرایط جدید و بروز بیماری کرونا نیازمند تغییراتی در استراتژی‌های پیشگیری و درمان دیابت در شرایط همه گیری کرونا هستیم از جمله اینکه جهت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات و برای جلوگیری از وقفه در ارائه مراقبت‌های دیابت لازم است برنامه‌های آموزشی برای پیشگیری و کنترل دیابت و همچنین ارائه خدمات درمانی تا حد امکان به‌صورت مجازی گسترش داده شود و دسترسی بیماران ارتقا پیدا کند.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین برای حفظ کیفیت زندگی بیماران و کاهش مراجعات جهت مراقبت دیابت و کنترل قند خون لازم است اپلیکیشن‌های تلفن همراه، کلینیک‌های مجازی دیابت، ویزیت‌های مجازی و تله مدیسین راه‌اندازی شود و توسعه یابد و ارائه خدمات به سمت خدمات مجازی بدون حضور فیزیکی هدایت شود.

رئیس شبکه ملی تحقیقات دیابت تصریح کرد: با رخداد پاندمی کووید-۱۹، بار بیماری دیابت به عللی همچون ترس از بیمار شدن در مراکز خدماتی درمانی و مراجعه کمتر بیماران، فشار اقتصادی ناشی از تعطیلی کسب و کارها و کمبود امکانات مراکز درمانی افزایش پیدا کرده است. به علت افزایش بیماران دیابتی کنترل نشده احتمال ابتلا به انواع پیشرفته تر کووید-۱۹ بالا می‌رود و بار کلی این بیماری نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین جهت لازم است که قانون‌گذاران سلامت به دنبال راه‌حل‌های مناسب برای کنترل بار بیماری دیابت، پیشگیری و درمان افراد مبتلا به دیابت باشند تا از مرگ و میرهای مرتبط با بیماری کووید-۱۹ کاسته شود.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم از تدوین دو راهنمای جدید شامل راهنمای کنترل و درمان دیابت در بیماری کووید-۱۹ و راهنمای درمان کرونا در بیماران دیابتی خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی جهت تدوین این گایدلاین‌ها از اهم فعالیت‌های روز جهانی دیابت امسال می‌باشد که باید در اولویت و در دستور کار قرار گیرد.

لاریجانی افزود: وبینارهای متعددی در زمینه دیابت و کووید-۱۹ تاکنون در پژوهشگاه برگزار شده است و مقرر است دو وبینار علمی با موضوع نقش طب مکمل در مدیریت دیابت و وبینار فن آوری‌های پزشکی از راه دور در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری برگزار شود.

وی در پایان به تدوین نسخه جدید راهنمای بالینی دیابت و کتابچه‌های آموزشی ویژه بیماران و راه‌اندازی درگاه آموزشی چند رسانه‌ای دیابت گرام به عنوان دیگر فعالیت‌های پژوهشگاه در راستای ظرفیت‌سازی و افزایش دانش عمومی در زمینه دیابت اشاره کرد.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر