|
کدخبر: 133930

علت اصلی افزایش مبتلایان به بیماری دیابت چیست؟

عضو هیات علمی گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: افزایش شیوع بیماری دیابت از آنچه پیش‌بینی می‌شده بیشتر است که علت آن تغییر قابل توجه سبک زندگی در این دوران است.

دکتر مژگان افخمی زاده با اشاره به اینکه دیابت از شایعترین بیماریهای غیر واگیر است که شیوع روزافزونی دارد خاطر نشان کرد: بیشتر موارد دیابت یکی از انواع یک یا دو می‌باشد که حدود ۹۰ درصد آن نوع دیابت نوع دو است.

وی با بیان اینکه در دیابت نوع یک سلولهای سازنده انسولین در لوزالمعده (پانکراس) تخریب می‌شود و انسولین بدن کاهش می‌یابد، در نتیجه این افراد برای ادامه زندگی نیاز به دریافت انسولین برای همه عمر دارند، عنوان کرد: در دیابت نوع دو بدن فرد به انسولین پاسخ نمی‌دهد، البته ممکن است میزان یا زمان ترشح انسولین نیز مناسب نباشد بنابراین برخی افراد دیابت نوع دو نیز گاهی نیاز به انسولین دارند.

دکتر افخمی زاده با اشاره به اینکه اهمیت دیابت به دلیل بروز عوارض آن است که مهم‌ترین آن نارسایی کلیه، زخم پای دیابتی و قطع عضو ناشی از آن و درگیری شبکیه چشم و بیماریهای قلبی عروقی است، تصریح کرد: البته دیابت عوارض دیگری نیز مانند کاهش شنوایی، درگیری مثانه ومعده و روده‌ها و مفاصل و افزایش ریسک و شدت برخی عفونتها را نیز به همراه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه خوشبختانه در صورت کنترل مناسب قندخون، فشارخون و چربی خون و عدم استفاده از دخانیات می‌توان احتمال بروز این عوارض را کاهش داد، اظهار کرد: فرد مبتلا به دیابت، علاوه بر مصرف دارو طبق دستور پزشک، باید سبک زندگی صحیح داشته باشد؛ سبک زندگی درست برای تمام افراد جامعه مفید می‌باشد که شامل تغذیه صحیح، داشتن فعالیت کافی، بهره‌مندی از خواب به موقع و کافی و داشتن رویکرد مناسب برای کاهش اثر استرس است.

دکتر افخمی زاده با اشاره به اینکه کاهش کالری مصرفی در صورتی که فرد افزایش وزن دارد، محدود کردن مصرف شکر و سایرشیرینی‌ها و مصرف سبزیجات کافی برای بیماران دیابتی در کنترل قند خون آنها موثر است، بیان کرد: بیماران دیابتی هنگام ابتلا به کرونا احتمال وخامت حال بیشتری نسبت به سایر بیماران دارند.

وی بیان کرد: بنابراین کنترل دیابت در این دوران بسیار حائز اهمیت می‌باشد اگرچه برخی فعالیتهای ورزشی به دلیل محدودیت خروج از منزل کاهش یافته و کنترل دیابت را مشکلتر ساخته اما افراد می‌توانند ورزشهای مناسب در منزل را جایگزین کنند و همچنان تغذیه صحیح و مصرف صحیح داروها را ادامه دهند.

دکتر افخمی زاده بیان کرد: از طرف دیگر ابتلا به کرونا باعث افزایش قند خون می‌شود و ممکن است نیاز به تغییر دوز داروها یا حتی دریافت انسولین بطور موقت در طی بیماری وجود داشته باشد.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها