|
کدخبر: 132089

استفاده از ماسک تنفس را دچار اخلال می‌کند؟

دبیر کل اتحادیه جهانی مبارزه با بیماری‌های ریوی گفت: استفاده از ماسک هیچ خلل و اشکالی در تنفس و اکسیژن‌گیری افراد ایجاد نمی‌کند و شایعات مطرح شده در این زمینه بی‌اساس و غیرعلمی است.

جامعه استفاده از ماسک تنفس را دچار اخلال می‌کند؟

محمدرضا مسجدی درباره شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه استفاده از ماسک موجب کاهش اکسیژن دهی به سلولهای بدن می‌شود، توضیح داد: این شایعات که در فضای مجازی منتشر شده و گاهی از قول افراد ناشناس مطرح می‌شود، هیچ سندیت علمی ندارد. ماسک یک ابزار محافظتی مهم در برابر بیماری‌ها از جمله ویروس کروناست و به همه مردم توصیه می‌کنیم حتما طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در همه اوقاتی که در خارج از خانه حضور دارند از ماسک استفاده کنند

وی ادامه داد: استفاده از ماسک برای همه مردم از جمله بیماران تنفسی ضرورت دارد و به خصوص اکنون که در فصل پاییز همزمان با اپیدمی کرونا با افزایش آلودگی هوا، حساسیت فصلی و خطر آنفلوانزا مواجه هستیم، استفاده از ماسک را به همه مردم توصیه می‌کنیم و بطور قطع در این شرایط که برای کرونا هیچ درمان و داروی موثری وجود ندارد بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس، استفاده حداکثری از ماسک است.

دبیرکل اتحادیه جهانی مبارزه با بیماری‌های ریوی افزود: بدن انسان هنگام استفاده از ماسک به طور طبیعی اکسیژن لازم را کسب می‌کند و به هیچ وجه این طور نیست که استفاده از ماسک مانع تنفس طبیعی و اکسیژن رسانی به بدن شود. به مردم اطمینان می‌دهیم که نگران نباشند. به این شایعات بی‌اساس که در فضای مجازی منتشر می‌شود توجه نکنند و برای مراقبت از خود و اطرافیان به دستورالعمل‌ها و توصیه‌های وزارت بهداشت و کارشناسان شناخته شده نظام سلامت توجه کنند.

اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که یک فرد خارجی که خود را پزشک معرفی می‌کند، مدعی شده که استفاده از ماسک مانع اکسیژن رسانی به سلولهای بدن می‌شود.

مسجدی گفت: بیماری کووید۱۹ یک بیماری عمومی است که تظاهرات بالینی مختلفی دارد، گاهی ریه و گاهی دستگاه گوارشی یا ارگانهای دیگر بدن را درگیر می‌کند، ضعف، بی‌حالی، تنگی نفس و مشکلات گوارشی از علایم اصلی این بیماری است. این بیماری هنوز در دنیا درمان قطعی ندارد. بهترین راه کنترل آن بر اساس تجربیاتی که تاکنون در دنیا به‌دست آمده، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و مصرف فراوان مایعات است و در صورت ابتلای خفیف مراقبت و استراحت در منزل و مصرف برخی داروهای بسیار ساده می‌تواند به بهبود بیماران کمک کند.

قائم مقام بیمارستان مسیح دانشوری افزود: در موارد ابتلای شدید به کووید۱۹ نیز اکسیژن درمانی یکی از بهترین اقدامات است که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود. خوشبختانه کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها نداریم. در بیمارستان‌های مرجع کرونا در ماههای گذشته میزان ورودی بیماران کرونا افت و خیز داشته در مواقعی کاهش و گاهی افزایش پیدا کرده است. امیدواریم با دستورالعمل‌های سختگیرانه و جریمه هایی که قرار است اعمال شود، به زودی شاهد کاهش محسوس موارد بروز این بیماری و مرگ ناشی از آن در کشور باشیم.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر