|
کدخبر: 131873

چطور موقع خرید کرونا نگیریم

افزایش آمارهای مرگ و میر کرونایی حالا باعث اعلام نگرانی‌ها شده و ستاد ملی مبارزه با کرونا را بر آن داشته که از هشدار بگذرد و به اعمال محدودیت‌های بیشتر برسد

در این میان تک تک مردم وظیفه دارند که از خود، خانواده و اطرافیان شان در مقابل کرونا پیشگیری کنند تا به مرحله درمان و بیمارستان نرسند. چرا که حالا تخت‌های بیمارستانی پر شده است. به همین سبب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروتکل هایی در راستای فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام کرده است.

در صورتی که بیماری زمینه‌ای (مانند بیماری قلبی - عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری‌های تنفسی و...) و یا نقص ایمنی (شیمی درمانی، پیوند اعضا و...) داریم حتی المقدور از رفتن به خرید خودداری کنیم.

در هنگام داشتن علایم سرماخوردگی مانند تب، سرفه، گلودرد و یا تنگی نفس از رفتن به خرید خودداری کنیم.

از لحظه خروج از منزل تا بازگشت به منزل حتما ماسک بزنیم.

در هنگام خرید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنیم.

فاصله یک یا دو متر را در صف‌ها و مسیرهای ورود و خروج مراکز خرید، رعایت کنیم.

از حضور و توقف در محل¬های شلوغ و پر ازدحام در مراکز خرید، اجتناب کنیم.

از مراکزی که تهویه مناسب دارند و هوای تازه در جریان است، خرید کنیم.

قبل از استفاده از چرخ دستی‌های مورد استفاده در میادین میوه و تره بار و مراکز خرید اطمینان حاصل شود که گندزدایی شده باشد.

- در صورت مشاهده شاغلین در میادین میوه و تره بار و مراکز خرید که علایم سرماخوردگی مانند سرفه و یا سایر علایم تنفسی دارند، به مدیریت اطلاع دهیم.

- توجه کنیم که شاغلین در میادین میوه و تره بار و مراکز خرید از وسایل محافظت فردی مانند ماسک، دستکش و... استفاده کرده باشند.

- در هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانیم و دستمال استفاده شده را بلافاصله در سطل زباله در دار بیاندازیم. در صورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنیم.

- در هنگام خرید از دست زدن به چشم، دهان و بینی خودداری کنیم.

- برای جلوگیری از آلودگی در هنگام خرید از دستکش یکبار مصرف استفاده کنیم و پس از پرداخت وجه به صندوقدار، دستکش را در سطل زباله دردار بیاندازیم.

- از آبخوری و یا آب سرد کن در مراکز خرید و میادین میوه و تره بار استفاده نکنیم.

- استعمال دخانیات در محیط‌های سربسته و مراکز خرید ممنوع است.

- آجیل و خشکبار را به صورت بسته‌بندی شده و دارای مجوز خرید کنیم.

- از خرید آجیل و خشکبار به صورت فله‌ای که بدون پوشش محافظتی و قابل رویت است، خودداری کنیم.

- از فرآورده‌های گوشتی ( مرغ، انواع گوشت دام، ماهی و طیور) به صورت بسته‌بندی و دارای مجوز قانونی خرید کنیم.

- گوشت مرغ، گوسفند و گاو را به صورت کامل و بسته‌بندی خریداری کنیم و در صورت لزوم و نیاز به خرید به صورت قطعه بندی، از محصولات دارای پروانه استفاده کنیم.

- چرخ کردن گوشت باید در حضور ما و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت تجهیزات انجام گیرد.

- در صورت استفاده از سرویس‌های بهداشتی در میادین میوه و تره بار، ضدعفونی و شستشوی دست‌ها را فراموش نکنیم.

- از پرداخت وجه نقد خودداری کنیم و پرداخت ترجیحا به صورت آنلاین و یا استفاده از آپ‌ها ویا کارتخوان باشد و صرفا خودمان انجام دهیم.

- برای اعلام و گزارش عدم رعایت نکات بهداشتی در مراکز خرید و میادین میوه و تره بار با شماره تلفن ۱۹۰ «سامانه پاسخگویی شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» تماس بگیریم.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها