|
کدخبر: 128761

سفر به مشهد؛ خصوصی ممنوع، عمومی آزاد

درحالی‌که مشهد مقدس در ایام تعطیلات پیش‌رو با اعمال محدودیت‌های ترافیکی روبه‌رو است اما به نظر می‌رسد این سفرها برای حضور در مراسم سوگواری دهه پایانی ماه صفر ادامه داشته و برخی از مسافرت‌ها به دلیل خلأ قانونی با خودروهای عمومی انجام می‌پذیرد.

درحالی‌که مشهد مقدس در ایام تعطیلات پیش‌رو با اعمال محدودیت‌های ترافیکی روبه‌رو است اما به نظر می‌رسد این سفرها برای حضور در مراسم سوگواری دهه پایانی ماه صفر ادامه داشته و برخی از مسافرت‌ها به دلیل خلأ قانونی با خودروهای عمومی انجام می‌پذیرد.

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی سال گذشته از ۱۹ تا ۳۰ صفر مصادف با ۲۶ مهر تا هفتم آبان ماه سال ۹۸ درمجموع سه میلیون و ۹۲۷ هزار و ۹۲۴ مسافر از طریق جاده وارد مشهد شدند که ۵۶۸ هزار و ۸۱۱ نفر از این تعداد از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و بقیه با خودروهای شخصی به این شهر سفر کردند.

اگرچه امسال به دلیل شیوع کرونا این موضوع تمام مسئولان را بر آن داشته تا با اعمال محدودیت‌های ترافیکی از ورود این حجم مسافر احتمالی به مشهد مقدس جلوگیری کنند اما نبود ممنوعیت برای سفر با هواپیما، قطار و هم‌چنین اتوبوس‌های برون‌شهری نشان از ناکارآمدی تصمیم مسئولان برای جلوگیری از سفرهاست.

ناوگان اتوبوس‌رانی فعال است

در همین حال رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص ایجاد محدودیت‌ها برای حرکت اتوبوس‌ها از دیگر شهرستان‌ها به مشهد بیان کرد: هم‌اکنون سفرهای معمول به مشهد از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای برقرار است.

ابوالفضل گنجی اظهار کرد: متأسفانه حتی ابلاغی برای عدم صدور صورت‌وضعیت برای اتوبوس‌های دربستی نیز در اختیار نیست و کاروان‌های زیارتی یا سیاحتی می‌توانند از داخل استان و حتی سایر استان‌های کشور به مشهد عزیمت کنند!

بررسی خبرنگار ما حاکی است برنامه پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس و هم چنین قطارهای مسافربری نیز با محدودیت خاصی روبه‌رو نبوده و تردد مسافران از طریق آسمان و هم چنین ریلی بدون هیچ محدودیتی انجام پذیر است.

اقناع‌سازی افکار عمومی

گفتنی است معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی که پیش‌تر خبر از لغو سفرهای پیاده به مشهد در ایام شهادت حضرت رضا(ع) را داده بود اظهار کرد: هیچ ابلاغی مبنی بر ممنوعیت سفر به مشهد و یا محدود کردن این سفرها در قالب عدم صدور صورت‌حساب (صورت‌وضعیت) سفر به اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری از استانداری اعلام‌نشده است.

محمدصادق براتی افزود: با توجه به مکاتبه‌ای که از ستاد کرونای کشور با استانداران شده است مقرر شده است که استانداری‌ها اقناع‌سازی افکار عمومی را انجام دهند و به‌گونه‌ای از مبدأ نسبت به حرکت مسافران به مشهد جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: البته بخشنامه‌ای نیز اخیراً صادرشده است که با توجه به ایام پیش رو و ازدیاد مسافرت‌ها، شیوه‌نامه‌های بهداشتی در داخل اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری رعایت شود.

جلوگیری از ورود خودروهای غیربومی

درحالی‌که هنوز دستور عملی برای جلوگیری و یا کاهش ناوگان عمومی حمل‌ونقل صادر نشده است اما رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی از ممانعت پلیس از ورود خودروهای غیربومی به مشهد باهدف مقابله با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا خبر داد.

سرهنگ حمیدرضا دهنوی روز پنجشنبه اعلام کرد: پیرو ابلاغ رسمی وزارت کشور مبنی بر اجرای«طرح منع آمدوشد به پنج کلان‌شهر کشور»از ساعت صفر پنجشنبه ۲۴ مهرماه مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس‌راه در مسیرهای زمینی ورودی به مشهد از سمت نیشابور، قوچان، چناران، کلات، سرخس و بینالود مستقرشده‌اند.

وی ادامه داد: بر این اساس هم‌اینک پلیس با جدیت تمام از ورود خودروهای غیربومی به مشهد جلوگیری می‌کند.

‌رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی گفت: مأموران پلیس در این چارچوب با بررسی پلاک خودرو، کارت ملی و مدارک شناسایی راننده و سرنشینان، اجازه ورود به مشهد را فقط به خودروهای بومی می‌دهند.

کنترل بهداشتی مسافران

روابط عمومی استانداری خراسان رضوی نیز روز پنجشنبه به نقل از سرپرست استانداری خراسان رضوی اعلام کرد: با توجه به وصول دستورالعمل اجرایی وزارت کشور، از ساعت صفر بامداد روز پنجشنبه مورخ ۲۴ مهرماه اقدامات محدودکننده در سفر به مشهد و بالعکس اجرایی شده ‌است.

بنابراین گزارش حسن جعفری اظهار کرد: علوم پزشکی مشهد با همکاری هلال‌احمر نسبت به استقرار اکیپ‌های بهداشتی، درمانی وامدادی در مبادی ورودی مشهد برای کنترل بهداشتی ترددکنندگان اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: پلیس راهنمایی و رانندگی نیز نسبت به کنترل‌های فنی و تخصصی خودروهای عبوری اقدام می‌کند.

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی، ترددکنندگان به مشهد مقدس را از سفرهای غیرضروری منصرف نموده و مقررات سخت‌گیرانه را اعمال خواهد کرد.

جعفری با اشاره به این‌که تردد داخل استانی به شهر مشهد بلامانع است افزود: در رابطه با تصمیمات اتخاذ شده اطلاع رسانی توسط سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی یعنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت می‌گیرد.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها