|
کدخبر: 121559

ماسک دریچه ‌دار برای جلوگیری از کرونا مناسب است؟

هیچکدام از عاشق ماسک زدن نیست و اغلب ما به دنبال راحت‌ترین گزینه در میان ماسک‌ها هستیم، بنابراین عده‌ای ترجیح می‌دهند از ماسک‌های دریچه‌دار استفاده کند تا راحت‌تر نفس بکشند.

جامعه ماسک دریچه ‌دار برای جلوگیری از کرونا مناسب است؟

اما گرچه دریچه روی ماسک تنفس را اندکی ساده‌تر می‌کند، اما هنگام بازدم قطرک‌های تنفسی حامل ویروس کرونا با سرعت بالایی از این دریچه خارج می‌شوند- به این ترتیب اصولا بر ضد هدفی عمل می‌کنند که ما برای آن ماسک می‌زنیم.

فیلترهای درون این دریچه، هوایی را که به درون ریه‌های‌مان می‌کشیم، تصفیه می‌کنند، اما تصفیه‌ای روی هوای بازدمی ما انجام نمی‌دهند. هنگامی شما با ماسک دریچه‌دار بازدم انجام می‌دهید، نه تنها هوای بازدمی شما بدون تصفیه شدن خارج می‌شود، بلکه نیروی بازدم که از طریق منفذ کوچک دریچه انجام می‌شود، جریان هوای پرفشاری ایجاد می‌کنند که قطرک‌های تنفسی تا مسافت زیادی به درون هوای اطراف می‌فرستد.

برای درک موضوع، در نظر داشته باشید که شیر آب ظرفشویی را در نظر بگیرید که آب از آن از طریق یک دهانه گشاد با فشار پایین خارج می‌شود. اما اگر آن را به حال افشانه درآورید، همان جریان آب این بار از طریق منافذ کوچکی جریان می‌یابد و در نتیجه جریان پرفشاری ایجاد می‌شود که می‌تواند آب را تا فواصل دروی پرتاب کند.

توجه داشته باشید که هدف اصلی پوشیدن ماسک تصفیه کردن هوایی که شما وارد ریه‌هایتان می‌کنید، نیست، بلکه هدف این است که مانع جریان یافتن هوای بازدمی شما تا فاصله زیاد شود. به عبارت دیگر هدف این است که از رسیدن میکروب‌های احتمالی در هوای بازدمی شما از جمله کروناویروس‌ها به دیگران جلوگیری شود، اما ماسک‌های دریچه‌دار این هدف مهم ماسک زدن را برآورده نمی‌کنند. بنابراین بهترین کار برای شما استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای کتانی چند لایه (بدون دریچه) یا در صورت امکان ماسک‌های جراحی سه‌لایه است.

 

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها