|
کدخبر: 109116

ساخت دو خط سریع السیر مترو تا سال آینده

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اعلام این خبر که تا پایان تیر امسال ۲ رام قطار وارد مدار بهره‌برداری می‌شود از پایان یافتن مطالعات ساخت دو خط سریع السیر تهران تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.

جامعه ساخت دو خط سریع السیر مترو تا سال آینده

علی امام با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در امسال برای تأمین ناوگان، خاطرنشان کرد: تا پایان تیرماه امسال ۲ رام قطار باقی‌مانده از پروژه ۷۰ دستگاه قطار وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: با تحویل این ۲ رام قطار پرونده پروژه ۷۰ دستگاه قطار بسته می‌شود.

امام همچنین در خصوص بهره‌برداری از پست‌های برق قلعه مرغی در خط ۳، بخش شمالی خط ۶ و نیز بخش شرقی خط ۷ عنوان کرد: تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا بهره‌برداری از این ۳ پست برق را که مقرر بود سال گذشته افتتاح شود به تأخیر انداخت.

مدیرعامل شرکت متروی تهران در ادامه اضافه کرد: امیدواریم با تلاش همکارانم در شرکت مترو بتوانیم تا چند ماه آتی از پست برق قلعه مرغی و نیز پست برق شرقی خط ۷ بهره‌برداری کنیم.

امام با اشاره به بهره‌برداری از ایستگاه برج میلاد به عنوان نخستین ایستگاهی که در امسال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در تلاشیم این ایستگاه و نیز ورودی مستقل ایستگاه شهید نواب صفوی در خط ۷، شهریور ماه امسال وارد مدار شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه افتتاح و بهره‌برداری از ایستگاه اقدسیه در خط ۳ تا آبان ماه جاری انجام شود، افزود: بهره‌برداری از ایستگاه‌های تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، اشرفی اصفهانی و شهید ستاری در خط ۶ مترو برای امسال در دستور کار قرار دارد. همچنین ایستگاه‌های برج میلاد، شهید محلاتی، قیام و آهنگ و ورودی مستقل نواب در خط ۷ نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با ابراز تأسف نسبت به اینکه سال گذشته تنها ۴۲ درصد از بودجه شهرداری برای متروی تهران محقق شد، گفت: در صورتی که بودجه سال گذشته شهرداری تهران برای مترو به صورت کامل محقق می‌شد ۹ ایستگاه از ایستگاه‌های ذکر شده تا کنون به بهره‌برداری رسیده بود.

امام افزود: در صورت تحقق منابع مالی در نظر گرفته شده برای امسال امیدواریم ۷ کیلومتر تونل شامل ۱۲ ایستگاه مترو در سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

وی درباره طراحی و ساخت دو خط سریع السیر (سریع السیر) یاد شده در طرح «جامع حمل‌ونقل ریلی تهران»، توضیح داد: برای طراحی خطوط اکسپرس تهران نخست باید مطالعات آن انجام شود چرا که خطوط اکسپرس متفاوت از خطوط عادی هستند. تعداد و نوع ناوگان، قطر حفاری تونل و فاصله ایستگاه‌های خطوط اکسپرس با خطوط مترو متفاوت است.

مدیرعامل مترو با بیان اینکه زمان انجام مطالعات خطوط اکسپرس حداکثر یک سال به طول خواهد انجامید، افزود: باتوجه به اینکه قرار است مراحل اداری و برگزاری مناقصه صورت گیرد، سال آینده مطالعات خطوط اکسپرس انجام خواهد شد. در ضمن مناقصه انتخاب مشاور مطالعاتی حداکثر تا سه ماه آینده برگزار خواهد شد و از زمانی که کار شروع شود، در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نتیجه اولیه مطالعات به پایان خواهد رسید.

به گفته امام، به طور متوسط در خطوط مترو هر یک کیلومتر، یک ایستگاه ساخته می‌شود اما در خطوط سریع السیر، فاصله ایستگاه‌ها بیش از چهار کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ضمن اشاره به تصویب طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران در پایان سال گذشته، اعلام کرد: قرار است که مطالعات خطوط سریع السیر آغاز شود. مطالعات این خطوط توسط مهندسان و کارشناسان داخلی انجام خواهد شد.

براساس چشم‌انداز طرح «جامع حمل‌ونقل ریلی تهران» تا پایان سال ۱۴۲۰، باید دو خط سریع السیر طراحی و ساخته شود. این طرح مبتنی بر تمام اصول علمی حمل‌ونقل ریلی در دنیا است.

مسیر خط یک سریع السیر: از خیابان‌های کارگر جنوبی و ستارخان، روی کریدور راه آهن به سمت ریل حومه‌ای جنوب شرق تهران تا محدوده شهرهای قرچک، پیشوا و ورامین

مسیر خط دو سریع السیر: از راه آهن شمال شرق تهران یعنی رودهن، بومهن، پردیس و جارود به سمت جنوب غربی تهران یعنی اسلامشهر، رباط کریم و پرند

منبع: مهر

ارسال نظر