|
کدخبر: 99568

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفت‌وگو با گسترش نیوز تشریح کرد:

وضعیت تجارت ایران و روسیه قبل و بعد از کرونا

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه بازار روسیه را بازار مناسبی به جهت فعالیت تجار و فعالان اقتصادی کشور عنوان می‌کند و معتقد است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بهبود این بازار نقش اساسی ایفا کرده است.

تجارت وضعیت تجارت ایران و روسیه قبل و بعد از کرونا

روابط تجاری ایران و روسیه بنا به مناسبات سیاسی میان دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. شرایط بازار روسیه نیز برای فعالان تجاری و اقتصادی کشورمان شرایط خوبی است که از این طریق می‌توان ارزآوری مناسبی را نیز برای کشور به ارمغان آورد.

از آن سو روسیه نیز با صادرات حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلاری خود به ایران تجارت خوبی را با کشورمان تجربه می‌کند.

عضویت ایران و روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز موجب افزایش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور شده است اما باید دید که شیوع ویروس کرونا چه تاثیری براین روابط داشته است؟

خبرنگار گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوال و اطلاع از آخرین آمار تجارت خارجی میان ایران و روسیه با هادی تیز هوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت‌وگو کرده است که بخشی از این گفت‌وگو را ادامه مشاهده می‌کنید:

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در ابتدای این گفت‌وگو با بیان اینکه در سال ۹۸ بیش از ۵۲۰ میلیون دلار کالا به روسیه صادرات کرده ایم، اظهارکرد: در زمان شیوع ویروس کرونا و با وجود مسدود شدن تمام مرزهای کشور تنها مرزهایی که مشغول به فعالیت بودند مرزهای مشترک با آذربایجان و طبیعتا روسیه بود. گفتنی است که بیشترین کالایی که به روسیه صادر شده است کالاهای کشاورزی هستند که حدود ۷۰ درصد از صادرات ما به روسیه را شامل می‌شود.

هادی-تیزهوش-تابان

وی در ادامه با اشاره موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تصریح کرد: این موافقتنامه نقطه قوتی است که از این طریق بتوانیم کالاهای خود را به روسیه صادر کنیم و گفتنی است که از مدت تشکیل این اتحادیه تا کنون صادرات ایران به این اتحادیه ۵ برابر شده است. از همین رو بازار روسیه نیز با شرایطی که دارد می‌تواند بازار بسیار خوبی برای فعالیت تجاری و اقتصادی کشور باشد.

افزایش حجم مبادلات تجاری

رئیس اتاق مشترک ایران روسیه در ادامه به تشریح راهکارهای عملیاتی افزایش حجم مبادلات تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا پرداخت و خاطرنشان کرد:با جلسات متععدی که با اعضای این اتحادیه برگزار شده است پیگیری‌های بسیار خوبی در سطح دولتی و خصوصی داشته‌ایم ولی نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهیم موضوع لجستیک و زیر ساخت‌ها است. چرا که افزایش صادرات در گرو آماده‌سازی زیرساخت‌ها و لجستیک است. به هر میزان که زیرساخت‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار باشند به همان میزان صادرات ما نیز افزایش خواهد یافت. لذا آماده‌سازی زیر ساخت‌های حمل‌ونقل زمینی، هوایی، ریلی و دریایی برای توسعه صادرات کشور بسیار حائز اهمیت است.

تیز هوش تابان در ادامه خاطرنشان کرد: تعرفه‌های اعلام شده میان ایران و سوریه که حدود ۸۰۰ قلم کالا است نقطه قوتی برای تجار و فعالان اقتصادی ما به حساب می‌آید تا با استفاده از این تعرفه‌ها به عنوان یک بازار ورودی بتوانند با سایر کشورها رقابت خوبی داشته باشند.

واردات از روسیه

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به میزان واردات از روسیه به کشور اشاره کرد و گفت: ایران دو برابر صادرات خود به روسیه از این کشور واردات دارد که نهاده‌های دامی در صدر لیست واردات به ایران قرار دارند.

تیز هوش تابان پیرامون آخرین وضعیت روابط بانکی میان این دو کشور، اظهارکرد: در این خصوص تجار و فعالان اقتصادی ما با مشکلات فراوانی رو برو هستند که فشار دشمنان و تحریم‌های بانکی نیز این مشکلات را دو چندان کرده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در پایان اظهار داشت: درحال‌حاضر از طرق مختلف این تبادلات مالی انجام می‌شود ولی در حال یافتن راه‌حلی عملیاتی برای رفع این مشکل هستیم که تا حدودی نیز موفقق شده‌ایم.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها