|
کدخبر: 99329

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان به گسترش نیوز خبر داد:

افزایش واردات از افغانستان به ایران در آینده‌ای نزدیک

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه طرف افغان از کم بودن صادرات افغانستان به ایران گلایه‌مند است از در نظر گرفتن تمهیداتی برای افزایش واردات از افغانستان به ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

تجارت افزایش واردات از افغانستان به ایران در آینده‌ای نزدیک

روابط تجاری ایران و افغانستان به دلایل مختلف و متعدد برای هر دو کشور اهمیت ویژه‌ای دارد و حفظ این بازار صادراتی برای ایران بسیار حائزاهمیت است.

شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته موجب کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور شد، اما اکنون و با گذشت حدود ۳ ماه از شیوع این ویروس و روند رو به کاهش مبتلایان به کویید ۱۹ تجارت با این کشور با حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت محدود آغاز شده است.

در همین رابطه خبرنگار گسترش‌نیوز با سید حسین سلیمی رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان به گفت‌وگو پرداخته و آخرین وضعیت مبادلات تجاری و اقتصادی میان این دو کشور را جویا شده است.

با گسترش‌نیوز همراه باشید.

صادرات ایران به افغانستان

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در ابتدای صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که بیشترین کالای صادراتی ایران به افغانستان کدام کالا است، بیان کرد: آمار دقیقی از میزان و نوع کالای قاچاقی که از طریق مرزهای ایران و افغانستان صورت می‌گیرد در دسترس نیست اما بیشترین کالایی که از طرق قانونی از ایران به افغانستان صادر می‌شود کالاهای مصرفی هستند.

سیدحسن-سلیمی

وی همچنین افزود: افاغنه‌ای که مدتی در ایران ساکن بودند و سپس به کشور خود بازگشته‌اند به این کالاها عادت کرده‌اند لذا کالاهای مصرفی و غذایی در صدر کالاهای صادراتی ایران و افغانستان قرار دارد.از نظر حجمی ما به صورت قانونی در حال فروش سوخت به افغانستان هستیم و از طریق مرزها قیر و مواد نفتی و غیره را نیز به این کشور صادر می‌کنیم.

آخرین وضعیت تجارت دو کشور

سلیمی در ادامه پیرامون وضعیت تجارت دو کشور اظهارکرد: متاسفانه به علت شیوع ویروس کرونا مرز دو کشور به مدت دو ماه بسته بود. سال گذشته سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات به کشور افغانستان داشتیم که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در صدد بودیم که این رقم را به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم که شیوع این ویروس مانع پیشبرد اهداف شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث کاهش رفت و آمدها میان دو کشور شده است، خاطرنشان کرد: افغانستان به دلیل مشکلات و مسائلی مانند بحث طالبان و انتخابات ریاست جمهوری و غیره به صورت جدی پیگیر امر تجارت نبود از همین‌رو اتاق ایران و افغانستان با هماهنگی سفارت افغانستان در ایران مشکل ویزای برخی از تجار را رفع کرد.

 کاشفی در خصوص آخرین وضعیت مرزهای ایران و افغانستان نیز خاطر نشان کرد: درحال‌حاضر مرز دوغارون و مرز زاهدان مشغول به فعالیت هستند.

 ایران در سال گذشته حدود ۲۰ میلیون دلار واردات از افغانستان داشته است ولی گلایه‌ای که طرف افغان همیشه از ما می‌کند این است که چرا محصولاتی که از افغانستان به کشورهای اروپایی صادر می‌شود را ایران از افغانستان خریداری نمی‌کند.

وی افزود: افغانستان محصولات صادراتی با کیفیت مانند چلغوز و انار دارد که به کشورهای اروپایی صادر می‌شود ولی وزارت جهاد کشاورزی ایران با دلایل مختلف مانند حفظ نباتات کشور به سختی اجازه واردات این محصولات به داخل کشور را می‌دهد اما ما نیز به همتایان خود در افغانستان قول دادیم که میزان واردات از افغانستان را افزایش خواهیم داد.

 کاشفی در پایان به موضوع روابط بانکی میان ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه روابط بانکی ایران و افغانستان درحال‌حاضر به صورت کامل متوقف است و این امر باعث بروز مشکلات فراوانی شده است که درحال‌حاضر در حال پیدا کردن راه‌حلی عملیاتی برای رفع این مشکل هستیم و تا حدودی نیز موفق شده‌ایم.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز
  • یک جانباز ارسالی در

    افغانستان بجز زعفران بسته بندی شده که 80 درصد آن از ایران بصورت فله قاچاق میشود کنجد, نخود و تریاک چیز دیگری ندارد, اگر مواد مخدر را ترانزیت کنیم به سمت اروپا باید چاههای نفت را ببندیم و وضع افغانها هم خوب میشود

    • ناشناس ارسالی در

      افغانستان راهنوز نشناختی وندیدی
      بزودی میبینی که چند کریدور میزنه وله اروپا محصول صادر می‌کنه
      خوبه یک نفت تحریم شده وکالاهای بنجولتون رو خریداریم

ارسال نظر