|
کدخبر: 60442

پرونده ویژه تاجربانو/۱۲؛

گزینه جدید ریاست صندوق بین‌المللی پول از نمای نزدیک

کریستالینا جئورجیوا بانوی اقتصاددان اهل بلغارستان است. با قطعی شدن ریاست کریستین لاگارد بر بانک مرکزی اروپا، کشورهای اروپایی پس از ماه‌ها رایزنی و پس از چندین دور رأی‌گیری، سرانجام کریستالینا جئورجیوا را به‌عنوان گزینه نهایی برای هدایت صندوق بین‌المللی پول انتخاب کردند.

گسترش‌نیوز: کریستالینا جئورجیوا در ۱۳ آگوست سال ۱۹۵۳ در شهر صوفیا پایتخت کشور بلغارستان، متولد شد. او هم‌اکنون یک فرزند دارد و شیفته نواختن گیتار، سفر کردن و آشپزی است.

worldbank.jpg

مسیر تحصیلی خانم جئورجیوا

وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در دو رشته اقتصاد سیاسی و جامعه‌شناسی گرفت. او تحصیلات خود را در رشته اقتصاد ادامه داد و مدرک دکتری خود را در رشته اقتصاد با موضوع پایان‌نامه «سیاست حفاظت از محیط‌زیست و رشد اقتصادی در امریکا» از دانشگاه صوفیا بلغارستان اخذ کرد. جئورجیوا پسادکتری خود را در رشته‌های سیاست‌های زیست‌محیطی و اقتصاد محیط‌زیست در مدرسه اقتصاد لندن و دانشگاه ام‌آی‌تی ادامه داد.

کریستالینا جئورجیوا تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله علمی و کتاب اقتصادی تألیف کرده است. این بانوی اقتصاددان در دانشگاه‌های بزرگ و مهمی مثل دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه ام‌آی‌تی، دانشگاه ییل و دانشگاه هاروارد و... درباره موضوعات مربوط به توسعه به ایراد سخنرانی پرداخته است. شایان‌ذکر است او به ۴ زبان بلغاری، روسی، انگلیسی و فرانسوی کاملاً مسلط است.

تجربیات شغلی

در سال ۱۹۹۳ جئورجیوا در بانک جهانی به‌عنوان اقتصاددان محیط‌زیست در حوزه اروپا و آسیای میانه آغاز به کار کرد. او موقعیت‌های مختلفی را در بانک جهانی تجربه کرد و نهایتاً به‌عنوان مدیر دپارتمان محیط‌زیست بانک جهانی انتخاب شد. او در این جایگاه مسئولیت سیاست‌گذاری بانک جهانی در حوزه‌های زیست‌محیطی و وام‌دهی را بر عهده داشت. جئورجیوا در این سمت بر بیش از ۶۰ درصد از وام‌هایی که بانک جهانی پرداخت می‌کرد، نظارت داشت.

او از سال ۲۰۰۴ تا سال۲۰۰۷ نماینده بانک جهانی در روسیه، شهر مسکو، بود. او پس از این موقعیت به واشنگتن بازگشت و به سمت معاونت رئیس بانک جهانی نائل شد. کریستالینا جئورجیوا در بانک جهانی بر اصلاح ساختار مدیریتی این بانک و افزایش سرمایه‌های آن تمرکز کرد.

ایفای نقش در کمیسیون اتحادیه اروپا

در سال ۲۰۱۴ «کریستالینا جئورجیوا» به‌عنوان معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا انتخاب شد. او با این انتخاب معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی کمیسیون اتحادیه اروپا را عهده‌دار شد. جئورجیوا در سمت جدید خود علاوه بر مدیریت ۳هزار و سیصد کارمند مسئول برنامه‌ریزی برای تأمین بودجه پارلمان اروپا، شورای مشورتی اتحادیه اروپا و دیوان عالی اروپا بود. بانوی اقتصاددان بلغاری توانست از پس مسئولیت خود به‌خوبی برآید و بودجه این اتحادیه را افزایش دهد.

در سال ۲۰۱۸ اعضا بانک جهانی اعلام کردند طی تصمیم جسورانه‌ای قصد دارند تا سرمایه‌های این بانک را به ۱۳ میلیارد دلار افزایش دهند تا منابع مالی لازم برای برنامه‌های اقتصادی خود، نظیر برنامه مبارزه با فقر و طرح‌های توسعه‌ای این بانک، را تأمین کنند. در این سرمایه‌گذاری، که بزرگ‌ترین افزایش سرمایه‌ در تاریخ این بانک بود، کریستالینا جئورجیوا مسئولیت اصلی و نقش کلیدی را بر عهده داشت. کریستالینا جئورجیوا از سال۲۰۱۹ در گروهی عالی‌رتبه از مجمع جهانی عضویت دارد که مسئولیت آن بررسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری بشردوستانه است.

جالب است بدانید جئورجیوا همواره به برابری جنسیتی تأکید داشته و اعضا بانک جهانی را متقاعد کرد تا اشتغال زنان را در ۵۰ درصد از پست‌های مدیریتی ارشد بانک جهانی تا سال ۲۰۲۰ هدف‌گذاری کنند. نکته جالب دیگر درباره او این است که وی را معمار بسیاری از اصلاحات اقتصادی در بانک جهانی می‌دانند.

گزینه ریاست بر صندوق بین‌المللی پول

با قطعی شدن ریاست کریستین لاگارد، رئیس اسبق صندوق بین‌المللی پول بر بانک مرکزی اروپا، کشورهای اروپایی پس از ماه‌ها سرانجام کریستالینا جئورجیوا به‌عنوان گزینه نهایی کشورهای اروپایی برای هدایت صندوق بین‌المللی پول انتخاب شد.

کریستالینا جئورجیوا در واکنش به انتخاب خود نوشت: این برایم مایه افتخار است که برای بر عهده گرفتن مسئولیت هدایت صندوق بین‌المللی پول انتخاب شده‌ام.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها