|
کدخبر: 55976

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

۵ شغلی که زنان از چنگ مردان درآوردند

امروزه با کم‌رنگ شدن فاصله جنسیتی بین زنان و مردان و افزایش قابل‌توجه توانایی‌های حرفه‌ای زنان، آنها از بیش از گذشته مشاغل تخصصی با درآمد بالا را بر عهده‌دارند.

گسترش‌نیوز: «سقف شیشه‌ای» عنوانی که برای بیان شکاف حقوق و دستمزد جنسیتی استفاده می‌شود؛ «سقف شیشه‌ای» درواقع مانعی نامرئی در محل کار است که مانع از دسترسی زنان به موقعیت‌های بالا، چه ازنظر شغلی و چه ازنظر سطح درآمدی، می‌شود.

womanbusiness.jpg

علی‌رغم ادعاهایی که درباره برابری حقوق و موقعیت‌های پیش روی زنان و مردان در محیط کار می‌شود، سقف شیشه‌ای در سراسر جهان و حتی کشورهای توسعه‌یافته یک واقعیت انکارناپذیر برای میلیون‌ها زن در محل کار است.

بنا بر گزارش‌های منابع معتبری نظیر وال‌استریت ژورنال بررسی ۲۵ موقعیت شغلی که بالاترین سطح حقوق و دستمزد را در ایالات‌متحده امریکا داشتند نشان می‌دهد، مردان در این موقعیت‌ها سطح اشتغال بیشتری را در آنها به خود اختصاص داده و از درآمد بالاتری برخوردار بودند. اما همین گزارش‌ها تصریح می‌کند علی‌رغم شکاف‌های جنسیتی که همچنان در محیط کار وجود دارد تلاش‌های خوبی برای برابری حقوق زنان و مردان صورت گرفته و سطح اشتغال زنان در موقعیت‌های شغلی که سطح درآمدی بالا و قابل‌توجهی دارند بیشتر از گذشته است. تلاشی که باید ادامه پیدا کند تا زنان با درآمد بالاتر قدرت حمایت بیشتری از خانواده‌ها خود داشته باشند و البته به ارتقا در موقعیت‌های شغلی بالاتر هم امیدوارتر از گذشته باشند.

در این گزارش قصد داریم تعدادی از مشاغل که زنان نسبت به گذشته حضور پررنگ‌تری در آنها دارند و درآمدشان بالاتر از ۶۰ هزار دلار در سال است را معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید؛

  • داروسازی

با سطح درآمدی بالاتر از ۹۸ هزار دلار در سال نخستین شغل پردرآمد جهان برای زنان به شمار می‌رود. بررسی آمارها نشان می‌دهد به‌جرئت می‌توان گفت تعداد زنان شاغل در رشته داروسازی از مردان بیشتر است هرچند سطح درآمد مردان در این شغل از زنان بیشتر است و مردان در این موقعیت شغلی سالیانه به‌طور متوسط۱۱۸ هزار دلار درآمد دارند.

  • وکالت

وکالت به‌عنوان دومین شغل پردرآمد زنان در جهان شناخته‌شده است، به‌گونه‌ای که درامد سالیانه زنان در این شغل بالای ۹۱ هزار دلار بوده است. مهم‌ترین ویژگی یک وکیل خوب مورد اعتماد بودن وی است. این امر مستلزم وجود صداقت، امانت و احساس مسئولیت‌پذیری در وکیل است. زنانی که از دانش حقوقی خوبی برخوردار باشند و این ویژگی‌های شخصیتی را دارا باشند شانس بالایی برای موفق شدن در این حرفه دارند.

  • مدیر اجرایی

شغل مدیریت اجرایی سومین شغل پردرآمد زنان در سال ۲۰۱۸ میلادی معرفی‌شده است. زنان در این موقعیت شغلی سالیانه بالغ‌بر ۹۰ هزار درآمد دارند و تنها سهمی حدود ۲۸ درصد از بازار کار این رشته را در امریکا به خود اختصاص داده‌اند. مدیر اجرایی هر شرکت، توسط اعضای هیات‌مدیره آن، انتخاب می‌شود.

مدیر اجرایی هر شرکت، به‌طور مشخص توسط اعضای هیات‌مدیره آن، انتخاب می‌شود. یکی از مهم‌ترین وظایف یک مدیر اجرایی، جهت دادن به عملکرد کارمندان و مدیران به‌منظور محقق شدن اهداف داخلی، همچنین تسهیل عملیات تجارت خارجی شرکت، در راستای اجرای استراتژی‌های کلان آن شرکت است.

مدیر اجرایی موظف به حصول هدف‌های ساده و کوتاه‌مدت نیست، بلکه بخشی از مسئولیت او تقویت و ترویج ارزش‌ها و هدف‌های سازمان است.

  • مدیر سیستم‌های اطلاعاتی و مدیر بخش IT

این شغل چهارمین شغل پردرآمد برای زنان با حدود ۸۹ هزار دلار درآمد سالیانه بوده است. مردان با درآمد سالیانه ۹۹ هزار دلار در سال تقریباً ۱۰ هزار دلار درآمد سالیانه بیشتری از زنان دارند. موقعیت شغلی مدیر IT ازجمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین شغل‌های سازمانی در دنیای امروز است. اهمیت نقش نرم‌افزار و سخت‌افزار در سازمان‌ها موجب گسترش این رسته شغلی و فراگیری آن شده است.

womanbusiness2.jpg

مدیر فناوری اطلاعات حوزه‌های عملیاتی IT در سازمان‌ها را بر عهده دارد. مدیر IT، ممکن است مدیریت شبکه‌های داخلی شرکت، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موجود، نگهداری از نرم‌افزارهای موجود، توسعه نرم‌افزارها، نظارت بر پایگاه داده‌ها، رفع موارد و مشکلات مشتریان و کارکنان، پیشنهاد دستگاه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در جهت بهبود و در سطح وسیع‌تر ساماندهی روش‌ها و ساماندهی سیستم‌های سازمانی را بر عهده داشته باشد. موقعیتی تحت عنوان مدیر IT نقش‌های سنگینی را نیز عهده‌دار است. از مهندس ارشد سیستم‌های مدیریتی و فناوری اطلاعات گرفته تا معاونت فناوری اطلاعات در شرکت‌های بزرگ.

  • پزشکی و جراحی

شغل پزشکی و جراحی (Physician&Surgeon)، پنجمین شغل پردرآمد زنان در سال ۲۰۱۸ میلادی معرفی‌شده است. زنان پزشک و جراح درآمدی حدود ۸۷ هزار دلار در سال دارند. در مورد حرفه پزشک جراح مانند هر شغل دیگر، جراحانی که دانش، مهارت و تخصص بهتری دارند، می‌توانند بیماران بیشتری را درمان کنند و درآمد بالاتری کسب کنند. برای این شغل در بیشتر کشورهای جهان فرصت‌های شغلی خوبی وجود دارد. اگرچه درآمد جراحان در مقایسه با پزشکان عمومی بالاتر است، نوع تخصص جراح در کنار سایر عوامل نظیر تجربه و مهارت نیز در میزان درآمد افراد مؤثر است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها