|
کدخبر: 318309

قیمت گندم / خرید گندم / خرید تضمینی گندم

تخلف در قیمت گذاری گندم / مجلس یقه دولت را گرفت

منصورعلی زارعی کیاپی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به خانه ملت گفت: دولت در زمینه اعلام نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم بر خلاف قانون عمل کرده زیرا بر اساس صورت جلسه موجود از نشست شورای قیمت گذاری نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی به تصویب رسیده است.

تجارت تخلف در قیمت گذاری گندم / مجلس یقه دولت را گرفت

 در چند هفته اول سال زراعی جدید، شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم را تصویب کرد و قیمت خرید تضمینی گندم را به ازای هر کیلوگرم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد. در همان زمان، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به این نکته اشاره کرد که برای قیمت سال جاری تبصره‌ای در نظر گرفته شده است که در صورت افزایش نرخ تورم، نرخ خرید تضمینی گندم نیز افزایش خواهد یافت. اما روز گذشته و پس از اعلام مخالفت سازمان برنامه و بودجه با نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده برای گندم، نرخ خرید تضمینی کاهش یافت و محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی جاری را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد. طبق قانون مجلس، اختیار تعیین قیمت خرید محصولات اساسی کشاورزی به ۱۱ عضو شورای قیمت‌گذاری که شامل کشاورزان خبره، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده بانک مرکزی، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت جهادکشاورزی می‌باشد.

اما در خصوص نرخ جدید خرید تضمینی گندم اعضای شورای قیمت‌گذاری چه می‌گویند، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای قیمت‌گذاری در این خصوص به این نکته اشاره می‌ند که دولت در زمینه اعلام نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم بر خلاف قانون عمل کرده زیرا بر اساس صورت جلسه موجود از نشست شورای قیمت گذاری نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی به تصویب رسیده است.

 منصورعلی زارعی کیاپی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به خانه ملت گفت: دولت در زمینه اعلام نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم بر خلاف قانون عمل کرده زیرا بر اساس صورت جلسه موجود از نشست شورای قیمت گذاری نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی به تصویب رسیده است.

دولت خلاف قانون عمل کرد

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای قیمت‌گذاری در مجلس با اشاره به اینکه بر اساس هزینه کارشناسی و بررسی‌های به عمل آمده نرخ خرید تضمینی گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد ادامه داد: مشخص نیست دولت به چه دلیلی نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را اعلام کرده، آیا هزینه کارشناسی تولید گندم کاهش پیدا است؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کارشناسان طی یک ماه بررسی هزینه‌های تولید به نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم رسیدند، عنوان کرد: نرخ گندم از سوی شورای قیمت گذاری محصولات اساسی پس از نشست با حضور نمایندگان دولت و وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد و در آن نشست مصوب شد.

تعیین قیمت گندم

عوامل موثر بر تعیین قیمت گندم عبارتند از:

۱. عرضه و تقاضا: میزان تولید گندم و میزان مصرف آن در بازار تأثیر قابل توجهی بر قیمت گندم دارد. اگر تولید گندم کاهش یابد یا تقاضا برای آن افزایش یابد، قیمت گندم احتمالاً افزایش خواهد یافت.

۲. عوامل جغرافیایی: شرایط آب و هوایی مانند خشکسالی، سیلاب و بادهای شدید می توانند بر تولید گندم تأثیر داشته باشند و در نتیجه قیمت گندم را تحت تأثیر قرار دهند.

۳. عوامل اقتصادی: نرخ ارز، تورم، سیاست های دولتی و شرایط اقتصادی کلی نیز می توانند بر قیمت گندم تأثیرگذار باشند.

۴. رقابت با سایر محصولات: رقابت با سایر محصولات کشاورزی مانند جو، ذرت و برنج نیز می تواند قیمت گندم را تحت تأثیر قرار دهد.

۵. عوامل جهانی: تأثیر بازارهای جهانی و فعالیت‌های تجاری بین‌المللی نیز می تواند قیمت گندم را تحت تأثیر قرار دهد. به طور کلی، تعیین قیمت گندم یک فرآیند پیچیده است که تأثیر متعددی دارد و باید با توجه به شرایط محلی و جهانی مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها