|
کدخبر: 282792

پیش‌بینی تراز تجاری منفی ۸.۵ میلیارد دلاری برای ۱۴۰۱

سنگینی کفه تجارت به نفع ایران نیست

کارنامه تجارت خارجی ایران در آخرین ماه تابستان نشان از تراز منفی یک میلیارد و 39 میلیون دلاری این تجارت داشت.

تجارت سنگینی کفه تجارت به نفع ایران نیست

 این روند ظاهرا برای 3 ماه پاییز نیز تداوم داشته و آمار حکایت از تراز تجاری ایران به نفع کشورهای طرف معامله را دارد. شاید نگاه به آمار نیمه نخست سال بتوان روند تراز تجاری پایان سال را پیش‌بینی کرد. در حالی که تراز تجاری در انتهای مهر به منفی ۳.۵ میلیارد دلار رسید که انتهای مهر سال گذشته این شاخص مهم اقتصادی کمتر از منفی ۰.۸ میلیارد (منفی 800 میلیون دلار) بوده است.به طور کلی تراز تجاری در نیمه دوم سال در ایران نسبت به نیمه اول سال منفی‌تر می‌شود. بنابراین پیش بینی می‌شود تراز تجاری سال 1401 منفی ۸.۵ میلیارد دلار ثبت شود.

رشد ۳۱ درصدی صادرات اروپا به ایران

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۹ ماهه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ با رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۴ میلیارد یورو رسید. به گزارش ایرنا، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۹ ماهه نخست امسال میلادی رشد ۳۰ درصدی داشته و به ۳ میلیارد و ۹۴۷ میلیون یورو رسیده است. مبادلات تجاری دو طرف در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۵ میلیون یورو اعلام شده بود. بر اساس این گزارش ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۷۹۹ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۸ درصدی داشته است. کل واردات اتحادیه اروپا از ایران در ۹ ماهه سال قبل ۶۲۳ میلیون یورو اعلام شده بود.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ۹ ماهه نخست امسال نیز با رشد ۳۱ درصدی مواجه شده و به ۳ میلیارد و ۱۴۸ میلیون یورو رسیده است. اعضای این اتحادیه در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۲ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند. در نهمین ماه امسال میلادی واردات اتحادیه اروپا از ایران ۷۲ میلیون یورو و صادرات به ایران ۴۷۲ میلیون یورو اعلام شده است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در سپتامبر سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۶۸ میلیون یورو و صادرات به ایران در این ماه ۳۰۸ میلیون یورو بوده است. بر این اساس واردات اتحادیه اروپا از ایران در سپتامبر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد و صادرات اتحادیه اروپا به ایران در این ماه رشد ۵۳ درصدی داشته است.

افزایش ۳۹ درصدی صادرات چین به ایران

همچنین تجارت ایران و چین از ابتدای امسال میلادی با رشد ۱۱ درصدی به ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است که براساس آما تراز تجاری دو کشور در ۱۱ ماهه امسال میلادی به میزان ۲.۵ میلیارد دلار به نفع چین بوده است.

گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۱۱ ماهه امسال میلادی با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است. مبادلات ایران و چین در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش واردات چین از ایران در ۱۱ ماهه امسال میلادی ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رشد داشته و به ۶ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار رسیده است. چین در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال قبل ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ نیز رشد ۱۷ درصدی داشته و به ۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل ۷ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. بر اساس این گزارش در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۲ کل مبادلات تجاری دو کشور با رشد ۲۱ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به ۱ میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار رسیده است.

چین در نوامبر امسال ۳۲۶ میلیون یورو کالا از ایران وارد و ۹۳۵ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده است. واردات چین از ایران در این ماه نسبت به ماه قبل از آن ۱۰ درصد کاهش داشته اما صادرات چین به ایران ۳۹ درصد افزایش داشته است.

رشد مبادلات تجاری ایران و ترکیه

کل مبادلات تجاری ایران و ترکیه از ابتدای امسال میلادی به بیش از ۵ میلیارد دلار رسید. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۱۰ ماهه امسال میلادی ۲۱ درصد رشد داشته است.

ارزش تجارت ایران و ترکیه که در ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۴.۳۹ میلیارد دلار بوده در مدت مشابه امسال میلادی به ۵.۳ میلیارد دلار افزایش‌یافته است. بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲.۴۹ میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۲.۲۳ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

همچنین ترکیه در ۱۰ ماهه نخست امسال میلادی ۲.۸۱ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰ درصدی داشته است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲.۱۶ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود. تراز تجاری ایران با ترکیه در ۱۰ ماهه امسال میلادی به میزان ۳۲۰ میلیون دلار به نفع ایران بوده است.

واردات هند از ایران ۲ برابر شد

وزارت بازرگانی و صنعت هند از رشد ۲ برابری واردات این کشور از ایران در هشتمین ماه امسال میلادی خبر داد. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۸ ماهه امسال میلادی به یک میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار رسیده است. مبادلات تجاری ایران و هند در ۸ ماهه ژانویه تا اوت ۲۰۲۲ با رشد ۵۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. کل مبادلات تجاری دو کشور در ۸ ماهه سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱ میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش صادرات هند به ایران در ۸ ماهه امسال میلادی با رشد ۵۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱ میلیارد و ۳۸۴ میلیون دلار رسیده است. هند در ۸ ماهه نخست سال قبل ۸۸۶ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

واردات هند از ایران در ۸ ماهه امسال نیز رشد قابل توجه ۴۰ درصدی داشته و به ۴۰۷ میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل ۲۹۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

برنج و چای مهم‌ترین کالاهای صادراتی هند به ایران در ۸ ماهه امسال بوده است. هند در این دوره ۹۱۳ میلیون دلار برنج و ۶۰ میلیون دلار چای به ایران صادر کرده است. فرآورده‌های نفتی و انواع میوه نیز مهم‌ترین کالاهای وارداتی هند از ایران در ۸ ماهه نخست ۲۰۲۲ بوده است. هند ۱۰۲ میلیون دلار فرآورده نفتی و ۱۰۱ میلیون دلار میوه از ایران در این مدت وارد کرده است. بر اساس این گزارش در هشتمین ماه امسال میلادی واردات هند از ایران ۲ برابر شده و به ۴۶ میلیون دلار رسیده است. هند در اوت سال قبل ۲۳ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود. صادرات هند به ایران در ماه اوت ۲۰۲۲ نیز با رشد ۸۰ درصدی از ۷۸ میلیون دلار در اوت سال قبل به ۱۴۱ میلیون دلار در اوت امسال رسیده است.

سخن پایانی

براساس آمار تراز تجاری شرایط مساعدی نداشته و حتی برخی معتقدند شرایط نگران کننده‌ای پیدا کرده است. براساس آمار در نهایت سال 1400 با تراز تجاری منفی 3 میلیارد دلار به اتمام رسیده است. باتوجه به روند امسال پیش‌بینی می‌شود تراز تجاری با چه آماری به پایان برسد؟ باید منتظر ماند و دید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها