|
کدخبر: 226470 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه؛

بورس با دلار واگرایی دارد؟

در روزهای اخیر بازار سرمایه بر مسیر نزول و ریزش قرار گرفته است و از طرفی شاهد افزایش قیمت دلار در بازار نیز هستیم، در گذشته کارشناسان اعتقاد داشتند که نرخ دلار با بورس ارتباط تنگاتنگی دارد اما اکنون برعکس آن رخ داده و یک واگرایی میان نرخ دلار و بورس شکل گرفته است.

اقتصاد بورس با دلار واگرایی دارد؟

همواره یک از اصلی‌‌‌ترین عوامل تعیین‌کننده رفتار بورس در گذشته جهت‌‌‌گیری ارز در بازار آزاد بوده است. رفتار چند هفته اخیر بازار سهام اما بیانگر یک واگرایی قابل ملاحظه‌‌‌ای میان ارز و بازار سرمایه است ، تا جایی که این ابهام را در ذهن بخش مهمی از سرمایه‌گذاران مطرح کرده که آیا این رابطه تاریخی اکنون در حال فروپاشی است؟ نکته قابل توجه این است که اکنون بورس تهران به کما فرو رفته که امکان پیش‌بینی را از تحلیلگران خود سلب کرده است و باید دید در روزهای آینده آیا این کلاف سردرگم اقتصادی و سیاسی بالاخره حل خواهد شد یا خیر.

تاثیر تغیرات ارز بر بورس

در همین راستا ما درگسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را در مورد موضوع یاد شده جویا شدیمو برای خواندن مشروح این خبر با ما همراه باشید:

شریعتی

روزبه شریعتی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد: متغییرهای هستند که بر روی بازار تاثیر می گذارند و قطعا یکی از این متغییرها قیمت ارز است و نکته مهم این است، ارزی که برای بازار مهم است‌،‌ارز بازار آزاد نیست بلکه ارز نیمایی است که هم معیاری برای حساب و کتاب شرکت های صادرکننده و هم معیاری برای شرکت هایی است که در بورس کالا فعالیت می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: اکنون دلار نیمایی از ۲۳ هزار تومان به ۲۴۰۰ هزار تومان رسیده است. این امر نشان دهنده این است که افزایش دلار ارتباطی با بازار سرمایه ندارد. هرچقدر که افزایش میان نرخ دلار سامانه نیما و بازار آزاد زیاد شود،‌قطعا سرپیچی شرکت ها از عدم فروش در سامانه نیما را خواهیم دید.

وی ادامه داد: ناگفته نماند که نمی توان به شکل دستوری بیان کرد که دلار نیما باید ۲۳ هزارتومان باشد و دلار بازار آزاد ۴۰ هزار تومان. این مشکل در هر دوره ای وجود دارد. یعن وزارت صمت همواره این موضوع را بیان می کند که اگر ارز به ۴۰ هزار تومان برسد آیا ما هم باید قیمت همه چیز را افزایش دهیم؟

شریعتی در ادامه با بیان اینکه کدام سهام بیشترین تاثیر را از دلار می گیرد اظهار کرد: عموما به نظر می‌رسد سهامی بیشترین تاثیر را از نرخ دلار می‌پذیرند که یا مواد اولیه خود را از خارج از کشور وارد می‌کنند یا در زمره صادرکنندگان قرار دارند. در برخی موارد نیز برخی از تولیدات در داخل کشور بر مبنای نرخ دلار قیمت‌گذاری می‌‌شود. در مجموع بخش عمده‌ای از شرکت‌های بورسی با افزایش نرخ ارز، برای افزایش درآمدها زمینه پیدا می‌کنند.

مردم باید بتوانند افق بلند مدت داشته باشند

وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز در وهله اول، باعث افزایش درآمد ریالی شرکت‌های صادراتی می‌شود. با افزایش نرخ ارز، شرکت‌های صادراتی می‌توانند ارز حاصل از فروش خود را با قیمت بالاتری در بازار داخلی به فروش برسانند، در نتیجه درآمد ریالی آنها افزایش می‌یابد. شرکت‌هایی که به واردات مواد اولیه وابسته هستند در طرف دیگر، با افزایش هزینه‌های ریالی و بنابراین با کاهش سود مواجه می‌شوند، اما این شرکت‌ها با یک مرحله تاخیر یا مستقلا نرخ فروش را افزایش می‌دهند یا از مراجع ذی‌صلاح مجوز افزایش نرخ می‌گیرند. ضمنا افزایش نرخ ارز باعث می‌شود که کالاهای داخلی نسبت به کالاهای وارداتی مزیت قیمتی پیدا کنند.

شریعتی در پایان در پایان اظهار کرد: در این میان متغییرهایی هستند که معمولا یک ثبات رویه داشتند اما اکنون دستخوش تغییرات متعددی شده اند. که این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی افق سرمایه گذاری و دید فعالین بازار سرمایه گذاشته است..وقتی قصد تعیین سیاست های سرمایه گذاری را داشته باشیم. معمولا باید یکسری متغییرهای مهم اقتصادی را در نظر بگیریم که حداقل تا ۵ الی ۱۰ سال ثابت بمانند تا مردم بتوانند افق بلند مدت برای سرمایه گذاری داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها