|
کدخبر: 275904 سهیل فرزین

رییس اتاق هرمزگان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

شرط موفقیت ایران در تجاری سازی کالاها

صفا گفت: اینکه ما در تجاری سازی محصولات خود موفق نبوده ایم واقعیتی غیرقابل کتمان است.

تجارت شرط موفقیت ایران در تجاری سازی کالاها

کیفیت محصولات تولیدی داخل کشور ارتباط مستقیم و غیر قابل انکاری با میزان صادرات کشور دارد. تولیدکنندگان نیز در این میان جزو مهره های اصلی شریان صادرات کشور به حساب می آیند که حمایت از آن ها و رفع مشکلات آنان موجب رونق گرفتن صادرات و چرخه اقتصادی کشور خواهد شد.

اما به راستی با خواندن عبارت ساخت ایران روی محصولات چه عناوینی در ذهن مخاطب نقش می بندد؟ آیا تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما در کشور توانسته اند تولید داخل را به نحو شایسته و بایسته به دنیا معرفی کنند؟ نقش دولت و بخش خصوصی و رابطه این دو در این میان چیست؟

خبرنگار گسترش نیوز به منظور دریافت پاسخ این سوالات گفت و گویی محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان هرمزگان ترتیب داده است که در ادامه گزیده ای از این گفت و گو را مشاهده می کنید:

صادرکنندگان می توانند واردکننده باشند

صفا در این گفتگو اظهار داشت: به عقیده من از زمانی که یکسان سازی ارزی به منظور واردات کالا صورت گرفت ما شرایط بهتری را در زمینه تجارت خارجی کشور شاهد بودیم. در زمینه صادرات نیز شایسته است که ما ارز صادراتی را در اختیار تجار قرار دهیم. به نظر می رسد اینکه به این فعالان تجاری تکلیف می شود ارز صادراتی خود را به بانک مرکزی بازگردانند امری منطقی نیست. چراکه خود صادرکنندگان می توانند واردکننده نیز باشند. بنابراین می توان با واردات در برابر صادرات، صادرکنندگان را نیز از الزام به بازگرداندن ارز صادراتی معاف کرد.

محمدرضاـصفا

بزرگترین مانع توسعه تجارت خارجی کشور

وی در ادامه صدور بخش نامه های خلق الساعه را یکی از بزرگترین موانع توسعه تجارت خارجی کشور عنوان کرد و گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در ماه های اخیر در حوزه تجارت خارجی کشور رخ داده است تعیین تعرفه برای صادرکنندگان بوده است. این اقدام به مراتب بهتر از ممنوعیت به یکباره صادرات کالاها است.

در تجاری سازی محصولات خود موفق نبوده ایم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان هرمزگان در بخش دیگری از صحبت های خود به تجاری سازی محصولات ساخت داخل اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ما در این زمینه به شرطی موفق خواهیم بود که با کشورهای بزرگ رقابت کنیم. ما باید واردات را در قبال صادرات داشته باشیم تا در تجاری سازی محصولات داخلی به توفیق برسیم. اینکه ما در تجاری سازی محصولات خود موفق نبوده ایم واقعیتی غیرقابل کتمان است. برندسازی و مشتری مداری در بستر رقابت به وجود می آید. بنابراین اگر می خواهیم در برندسازی موفق باشیم باید توان تولیدی خود را افزایش داده و با کشورهای همسایه و منطقه و حتی دنیا رقابت کنیم.

صفا همچنین گفت: بازار کشورهای همسایه نیز بازار بسیار بزرگی است و ضروری است که از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم. به زعم من ما در کسب بازار بعضی از کشورهای همسایه مانند عراق یا افغانستان تا حدودی موفق بوده ایم اما در کشورهایی مانند ترکیه یا امارات که جزو کشورهای صنعتی و تجاری خوب به شمار می روند نتوانسته ایم ورود خوبی داشته باشیم.

شاه کلید رونق تولید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان هرمزگان در ادامه حمایت از کالاهای داخلی با استانداردسازی جهانی را شاه کلید رونق تولید در کشور دانست و گفت: رقابت پذیری با تعرفه گذاری مناسب نیز یکی دیگر از راهکاری های اصلی رونق گرفتن تولید در کشور است. ما باید برای کالاهایی که در کشور تولید می شود تعرفه های مشخصی در نظر بگیریم تا ضمن اینکه کالای خارجی وارد کشور می شود رقابت پذیری و استانداردسازی کالاهای داخلی نیز به وجود بیاید.

وی همچنین به راهکارهای جذب سرمایه گذار صنعتی به کشور اشاره کرد و گفت: با ایجاد زیرساخت های امنیت اقتصادی در کشور می توان تضمین های لازم صادراتی را عهده دار شد. اگر ما به سرمایه گذار اجازه دهیم که کالای خود را در کشور ما تولید کند و طبق ضوابط خاصی که ما برای او تعیین می کنیم اقدام به صادرات کند به طور قطع در جذب سرمایه گذار خارجی موفق خواهیم بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها