|
کدخبر: 245325

راهکارهایی برای رونق صادرات کشور

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به فاصله‌ای که بین بنگاه‌های اقتصادی تا حلقه آخر فضای کسب و کار شکل گرفته و هزینه هایی را به کشور تحمیل می‌کند، گفت: با یکپارچه سازی نهادهای دولتی و قانون گذاری باید هزینه های صادرات را کاهش دهیم.

فرهاد نوری در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان افزود: همه ما نیازمند حرکت رو به جلو هستیم تا چرخ های توسعه کشور را با سرعت بیشتری به حرکت درآوریم.

نوری

وی اظهار داشت: در حوزه محصولات دانش بنیان و دارو و داروهای خاص بیش از چند میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشتیم، و در این حوزه جوانان با تولید محصولات دانش بنیان و پیشرفته جلوی خروج ارز را از کشور گرفته اند.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه فرایند رو به جلو اقتصاد کشور آغاز شده است گفت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم صادرات ایران را در جایگاه‌ واقعی خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: شورای عالی صادرات با پشتوانه جدید قانونی در حال شکل گیری است که امیدواریم امور یکپارچه سازی را انجام دهد و این پیشنهاد مصوبه شود تا ضرورت اجرایی داشته باشد.

نوری عنوان کرد: این پیشنهادات در جمع بخش خصوصی اعلام خواهد شد تا نظرات این بخش نیز در تقویت اقتصاد کشور موثر بیفتد و در سال ۱۴۰۱ اثرات آن را ببینیم.

وی افزود: تصمیم گیری در سطح کلان برای بهبود وضعیت صادرات بسیار دشوار است زیرا هفته گذشته یک تولید کننده در استان ها اعلام کرد که در کالاهای شیمیایی به تولید انبوه رسیده و اجازه واردات داده نشود.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این در حالی بود که طی مکاتبه‌ای مشخص شد تولید کارخانه کمتر از ۱۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند، لذا نباید با شعار تولید ملی، چرخ کارخانه ها را از کار بیندازیم.

صادرات را به متخصصان بسپاریم

استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: متخصصان را باید در تار و پود صنعت تزریق کنیم، صنعتگر بداند کار او فقط اداره واحد تولیدی خودش است و صادرات را به افراد خبره این حوزه بسپرد.

علی زینی وند افزود: اینها هزینه نیست و در واقع به سرمایه گذاری عمیق و چندوجهی تبدیل می شود؛ در حوزه ظرفیت های استان کرمان این خلاها را پر کرد.

وی اظهار داشت: همچنان ذهنیت مردم ما روی برخی کالاهای خارجی و برندها حتی پس از گذشت چند نسل است اما در واقع کیفیت آنها از محصولات داخلی کمتر است در حالی که ذهنیت مصرف کننده را در این خصوص نمی توانیم تغییر دهیم، آنان کار عمیق کرده اند و تا نسل‌ها جایگاه خود را در بازار حفظ می‌کنند.

استاندار کرمان با طرح این پرسش که چرا باید بازارهای نزدیک همچون عراق و سوریه را از دست بدهیم گفت: از بازرگانان استان کرمان‌ انتظار داریم که این بازارها را تصرف و تصاحب کنند.

وی ادامه داد: ما حتی بازارهای پسته را نتوانستیم حفظ کنیم؛ پسته کرمان و رفسنجان در ذهن همه مردم جایگاه خاصی دارد اما آن بازار را هم از دست می دهیم و باید برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

زینی وند با طرح این سوال که صادرات استان کرمان در حوزه مواد معدنی افزایش یافته و باید بررسی کرد که آیا به علت مزیت و برنامه ریزی ما بوده یا فاکتورهای دیگر به داد ما رسیده است؟ گفت: صادرکننده ما نباید از ارزان شدن دلار و از دست دادن بازارهای خود بترسد که وجود این اتفاق نشان می دهد پایه های اقتصاد ما محکم نیست.

استاندار کرمان تصریح کرد: نرخ دلار و حتی در جاهایی تحریم ها به داد ما می رسد لذا صادرکنندگان باید به دقت روی این حوزه برنامه ریزی کنند، اگر انرژی را بخواهیم به قسمت معمول جهانی به صنعت بدهیم آن صنایع چکار می کنند لذا باید با دید راهبردی روی این حوزه کار کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: صادرات استان طی ۱۱ ماهه امسال به ۲.۲ میلیارد دلار رسیده و این در حالی بود که تراز تجاری ما ۷۰۰ میلیون دلار مثبت اعلام شده است.

صادرات پنج میلیون دلاری کرمان دور از دسترس نیست

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: این همه ظرفیت صادراتی استان از جمله پسته، خرما، صنایع معدنی و صنایع دستی زیبا در استان وجود دارد که اعتقاد دارم کف صادرات کرمان باید پنج میلیارد دلار باشد که دور از دسترس نیست.

وی یادآور شد: رسیدن به آمار پنج میلیارد دلار صادرات نیاز به پیگیری، تمرکز و هماهنگی در اخذ تصمیمات استانی دارد.

در این آیین از صادرکنندگان برتر استان کرمان از جمله علی پورجعفری شرکت ایران گستر سیرجان، احسان حسینخانی مدیرعامل شرکت شهریار هورخش کریمان (جوانترین صادرکنندگان استان)، محمدعلی نژادمحمودی مدیرعامل فروآلیاژ رباط، حسین افرازی شرکت ویژه استان شرق، مجتبی قیاسی حافظی از شرکت پدیده سیرجان، رمضان قربان ابراهیمی شرکت سیرجان ایرانیان، محمد ربانی مدیرعامل سیمان ممتازان، حامد آشورزاده شرکت فروپلیمر کویر رفسنجان، مجتبی ابراهیمی شیر پگاه کرمان، محمد محیاپور توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و علیرضا کریمی رحمت آبادی شرکت روغن موتور پردیس، حسن باقرپور شرکت توسعه بابکان و محمد صالحی شرکت سیرجان زمرد قدردانی شد.

 

منبع: شاتا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها