|
کدخبر: 246071

صادرات غیر نفتی به ۴۵ میلیارد دلار رسید

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، از صادرات بیش از ۴۵ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی کشور در ۱۱ ماهه امسال خبر داد.

در نشست هم اندیشی مشکلات و راهکارهای صادرکنندگان نمونه سال ۱۴۰۰ فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، با اعلام این خبر گفت: از ۴۵ میلیارد دلار صادرات کشورمان، میزان ۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات کالا و بیش از ۲ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است.

استفاده از بازیگران اصلی بخش اقتصاد

علیرضا پیمان پاک معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست با تأکید بر رویکرد دولت در بهره گیری از بازیگران اصلی حوزه تجارت خارجی در پیشبرد اهداف توسعه ای گفت: کار تیمی و هم اندیشی گسترش ظرفیتهای تجاری کشور را در پی خواهد داشت.

علیرضا پیمان پاک در این نشست با اشاره به اینکه برنامه دولت در حوزه تجارت خارجی استفاده از بازیگران اصلی این حوزه است اظهار داشت: در سال جاری توانستیم به میزان خوبی از رشد صادرات دست پیدا کنیم، که این مهم به دلیل افزایش همکاری بخش خصوصی و تشکل ها بوده است.

وی افزود: سعی بر این است که صادرکنندگان و تشکل ها مجری اصلی بخش تجارت باشند و سازمان توسعه تجارت ایران نیز برای رفع مشکلات این بخش تمام تلاش خود را به کار گرفته است که این روند موجب دستیابی به سهم خوبی از بازار بین​الملل خواهد شد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به اینکه هر فعالیتی که با کار تیمی پیشرفته به موفقیت رسیده است، عنوان کرد: یکی از موضوعات اصلی در حوزه تجارت بحث هم اندیشی است، مسئله​ای که موجب می‌شود تا بتوانیم ظرفیت‌های تجاری کشور را گسترش دهیم و در این راستا از تمام ابزارها استفاده خواهیم کرد.

 وی با تأکید بر لزوم حضور صادرکنندگان در سفرهای تجاری ادامه داد: حضور فعالان بخش خصوصی می‌تواند نتیجه بهتری در مذاکرات به همراه داشته باشد چرا که بیشترین شناخت از بازار داخلی و خارجی را این گروه از صادرکنندگان دارند و می توانند بهترین مشاوره را به هیات های تجاری بدهند.

عمده مشکلات صادرکنندگان

در این نشست که با حضور معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، صادرکنندگان نمونه کشور و فعالان تجاری در حوزه‌های مختلف و صادرات کالا و خدمات، مشکلات گمرکی، صدور ضمانت‌نامه برای طرح‌های خدمات فنی و مهندسی، صدور روادید برای نیروی کار ایرانی مشغول در طرح‌های خدمات فنی و مهندسی، رفع تعهد ارزی، استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان، حمل و نقل کالا و نبود امکان حمل یکسره کالا به بازار صادراتی توسط کامیون‌های صادراتی و تاخیر در حمل کالا توسط کشتیرانی را تشریح کردند.

 

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر