|
کدخبر: 273817

یک فعال اقتصادی :

بسته‌بندی نقش تعیین‌کننده‌ای در تجارت جهانی دارد

یک صادرکننده و فعال اقتصادی گفت: بسته‌بندی در تجارت جهانی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و چه بسا محصولاتی که کیفیت کمتری از رقبا دارند اما به دلیل بسته‌بندی وزین و مورد پسند بازار، توانسته‌اند سهم بیشتری را از بازار به خود اختصاص دهند.

تجارت بسته‌بندی نقش تعیین‌کننده‌ای در تجارت جهانی دارد

مهرداد عماد در گفتگو با «روزگارما» با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای بین‌‎المللی در تولیدات، این مهم را نوعی احترام به قواعد بازار جهانی دانست و گفت: هرگونه محصولی برای حضور در سبد تجارت جهانی باید چه در کیفیت و چه در قیمت، استانداردهای موجود را رعایت کند.

وی با اشاره به نقش مهم صنعت بسته‌بندی در توسعه بازار محصولات، افزود: بسته‌بندی در تجارت جهانی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و چه بسا محصولاتی که کیفیت کمتری از رقبا دارند اما به دلیل بسته‌بندی وزین و مورد پسند بازار، توانسته‌اند سهم بیشتری را از بازار به خود اختصاص دهند. با این حال در ایران حتی در محصولاتی که کیفیت رقابتی دارند، همچنان بسته‌بندی مغفول مانده و عملاً در نامناسب‌ترین شکل، محصول ایرانی صادر می‌شود.
عماد با بیان اینکه حمایت از صادرات، سرمایه‌گذاری بلندمدت در اقتصاد و ضامن رشد مثبت اقتصادی است، ادامه داد: متاسفانه رویکرد دولت‌ها در موضوع صادرات به هیچ وجه خوب نبوده و هرگز هیچ دولتی برنامه‌ای منطقی و نظام‌مند در بخش صادرات ارائه نکرده و این در حالیست که صادرات لوکوموتیو اقتصاد هر کشوری است که می‌تواند با حرکت خود، همه بخش‌ها و شاخص‌های دیگر را مانند واگن‌های به هم پیوسته به حرکت وادارد.
وی با اشاره به توان بالای تاجران و بازرگانان ایرانی، اظهار داشت: در تمام این سال‌ها که کشور دچار تحریم بوده، تاجر ایرانی توانسته در بدترین شرایط بازاریابی و بازارسازی خود را انجام دهد و با این اقدام ارزآوری به نسبت خوبی برای کشور داشته باشد که این مهم نشان از حرفه‌ای گری بازرگانان ایرانی دارد. قطعاً گسترش حمایت دولت از این افراد می‌تواند دامنه فعالیت آنان را گسترده‌تر و ارزآوری را بیشتر کند.
عماد با تاکید بر اینکه حوزه صادرات نیازمند نظارت و سیاست تشویقی است، یکی از اشتباهات دولت‌ها را اعمال سیاست‌های تنبیهی خواند و گفت: مقررات و قوانین دست‌وپاگیری که در حوزه ارز و تعهد ارزی در دولت قبل اعمال شد، تنها و تنها تمرکز تاجر را کاهش داد وگرنه در کاهش فساد و رانت و یا حتی جلوگیری از ارز هیچ تاثیری نداشت. دولت اگر برای توسعه صادرات عزم جدی دارد، باید این هدف را از طریق کاهش بروکراسی و اعمال سیاست تشویقی دنبال و در این مسیر بانک مرکزی را نیز ملزم به رعایت اصول اقتصادی در مواجه به صادرات کند.
منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها