|
کدخبر: 238949

رونق صنعت چاپ در پیچ و خم اقتصاد مریض

با وجود مشکلات متعدد داخلی و تحریم‌های بین‌المللی، صنعت بسته‌بندی کشورمان همگام با کشورهای مطرح جهان در این صنعت، مسیر رشد و جهانی شدن را طی می‌کند.

صنعت رونق صنعت چاپ در پیچ و خم اقتصاد مریض

صنعت چاپ و بسته بندی با گردش مالی بیش از یک‌هزار میلیارد دلاری در سطح جهان، در جایگاه بالاتری از صنایعی مانند خودروسازی و گردشگری قرار دارد و در کشورمان بنا به آمار منتشر شده  بورس، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

این صنعت وابستگی بیش از ۸۵ درصدی در تامین مواد اولیه، ملزومات و ماشین آلات خود دارد و عمده مواد اولیه نظیر مرکب، حلال‌ها، ماشین‌آلات چاپ و قطعات آن وارداتی بوده و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، آلمان، سوئد، سوئیس و ایتالیا وارد می‌شود.

در این زمینه، «ایمان آل‌مظفر» فعال صنعت طراحی و بسته‌بندی افزود: صنعت بسته بندی آن قدر گستردگی دارد که از کسب و کارهای خانگی گرفته تا مجموعه‌های بزرگ تولیدی به آن وابسته‌اند و امروز هیچ محصولی را نمی‌توان بدون بسته‌بندی عرضه کرد.

وی بیان‌داشت: صنعت بسته بندی یک تخصص میان‌رشته‌ای است و تخصص‌هایی همچون گرافیک، طراحی صنعتی، مارکتینگ، برندینگ، تولید، مواد و متریال و غیره دست به دست می‌دهند تا یک بسته‌بندی شکل بگیرد.

این عضو انجمن صنفی طراحی و بسته‌بندی خاطرنشان‌کرد: در همه این قسمت‌ها با به‌روزترین اتفاقات در سطح جهان مواجهیم، اما با وجود همه مشکلات داخلی و بین‌المللی در بخش چاپ دستگاه‌های به‌روز در کشور داریم و همگام با تحولات روز جهانی هستیم.

آل‌مظفر ادامه‌داد:‌ آنچه امروز این صنعت را آزار می‌دهد انحصار واردات برخی مواد اولیه اصلی این صنعت به‌ویژه کاغذ و مقوا در دست عده‌ای خاص است که تنوع اندک کاغذ و مقوا در بسته‌بندی و چاپ را رقم زده است.

وی بیان‌داشت: همچنین محدودیت‌های به‌ناحق بین‌المللی ناشی از تحریم‌ها در بسته‌بندی‌های Flexible و نرم به این صنعت تحمیل شده است.

این فعال صنعت طراحی و بسته بندی، همچنین کمبود دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به‌روز در کشور را از دیگر مشکلات یاد کرد و گفت: حتی در زمینه‌های آموزشی، منابع آموزشی و اطلاعاتی با محدودیت‌های بین‌المللی مواجهیم.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌با وجود همه مطالب گفته شده، اما این صنعت به‌ویژه از حدود یک دهه قبل حرکت رو به رشدی را با تلاش فعالان صنعتی و همراهی مسوولان آغاز کرده است.

۶ طراح بسته‌بندی جهانی در راه ایران

آل‌مظفر، در ادامه به برگزاری رویداد دوسالانه بسته‌ها از ۲۹ بهمن تا هشتم‌ اسفند در محل فرهنگسرای نیاوران اشاره کرد که این رویداد کمک خواهد کرد تا طراحان و دیزاینرهای ایرانی با چهره‌های جهانی آشنا شوند و با آنان تبادل نظر کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: در بخش داوری هم علاوه بر سه داور ایرانی، از ۶ طراح و دیزاینر بین‌المللی که هر کدام عضو یک استودیو دیزاین معتبر هستند دعوت به عمل آمده است.

به گفته این فعال صنعت طراحی و بسته بندی، «سومچانا کانگوارجنیت» از تایلند، «اشوینی دشپانده» از هند، «الجاندرو گاوانچو» از انگلستان، «پاول روترز» از هلند، «دیوید موسکونی» از ایتالیا و «شادی الحوراب» از عمان در کنار «طاهره محبی تابان»، «فواد تجلی» و «پژمان فخاریان» از ایران کار قضاوت آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره را بر عهده دارند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها