|
کدخبر: 271602

صادرات از اوکراین قیمت‌های جهانی را کاهشی کرد

قیمت‌های جهانی با ادامه صادرات از اوکراین، کاهشی شده و نرخ گندم نزدیک به ۱۷دلار افت پیدا کرده است.

تجارت  صادرات از اوکراین قیمت‌های جهانی را کاهشی کرد

رشد قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی پس از ادامه واردات کشورها از اوکراین متوقف شده و تا حدودی کاهشی شده است. قیمت کالاهای اساسی که در ماه‌های گذشته بی‌وقفه به جلو می‌تاخت، با توافق روسیه و اوکراین برای صادرات غلات و دانه‌های روغنی به کشورهای دیگر روند کاهشی به خود گرفته است.

قیمت انواع کالاهای اساسی افت کرده بود. قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود، ۵ دلار کاهش داشت و گندم هم کاهش ۷۵/ ۱۶دلاری را در هر بوشل در بازارهای جهانی تجربه کرد.

 دانه روغنی سویا هم ۵/ ۷دلار کاهش قیمت داشت. روسیه و اوکراین بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان غلات و دانه روغنی درجهان هستند که یک‌سوم غلات دنیا را تامین می‌کنند.

این دو کشور ماه گذشته با حضور نماینده سازمان ملل و نیز میانجی‌گری ترکیه توافق کردند که صادرات از اوکراین ادامه یابد؛ به شرط اینکه بازرسی‌های ویژه‌ای وجود داشته باشد تا از اینکه حامل سلاح و مهمان نیستند، مطمئن شوند. دو روز پیش چهاردهمین کشتی از اوکراین حامل ۶۰‌هزار تن ذرت عازم ایران شده بود.

 علت عمده افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی ابتدا شیوع ویروس کرونا طی دو سال پیش بود که عرضه در بازار را مختل کرد و پس از آن جنگ بین روسیه و اوکراین به شتاب رشد قیمت‌ها افزود.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها