|
کدخبر: 250291

ابهام در ۱۵۰ کانتینری که از سوی گمرک اظهار نشد

ناظر گمرکات هرمزگان تاکید کرد: محموله ۱۵۰ کانتینری اعلامی نه تنها اظهار نشده بلکه فاقد قبض انبار بوده و حتی سازمان بنادر به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا هم اطلاعی از مالکیت و اسناد آن ندارد.

ابوالفضل اکبرپور در خصوص ۱۵۰ کانتینر اعلامی از سوی رئیس قوه قضائیه گفت: بر اساس قانون مرجع تحویل گیرنده کالا در مرزهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی است و شناورها با هماهنگی این سازمان، ورود و تخلیه می‌شوند و کالاها نیز در انبارهای این سازمان نگهداری می‌شود و برای هر کالای وارده قبض انبار صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در مراحل بعد به شرط دارا بودن اسناد مالکیت، ثبت سفارش، قبض انبار و مجوز سازمان‌های همجوار و کد رهگیری بانک، امکان اظهار و ترخیص کالا فراهم می‌شود و از مرحله اظهار است که گمرک مسئولیت داشته و پاسخگو است.

به گفته ناظر گمرکات هرمزگان، در صورتی که صاحب کالا، کالا را با ارائه اسناد به گمرک اظهار نکنند و کالا مشمول مقررات متروکه شود، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا فهرست این کالاها را به همراه شماره قبض انبار و مشخصات کالا به گمرک اعلام و از این مرحله عملیات گمرک شروع می‌شود.

اکبرپور افزود: محموله ۱۵۰ کانتینری که اخیراً سازمان بنادر به دادستان استان اعلام کرده و ریاست قوه قضائیه و دادستان کل کشور اعلام کردند، در اماکن مرتبط با سازمان بنادر قرار داشته و فاقد اطلاعات قبض انبار و اسناد مالکیت است و فهرست و اطلاعات قبض انبار آنها تاکنون به گمرک ارائه نگردیده و اقدام در خصوص آنها خارج از اختیارات گمرک است و چرایی آن را باید از سازمان بنادر به عنوان مرجع و مقام تحویل گیرنده کالا جویا شد.

وی اضافه کرد: هر زمان کالایی به گمرک اظهار شود یا اطلاعات و فهرست آنها به عنوان کالای متروکه به گمرک اعلام گردد تشریفات گمرکی مطابق با قانون در اسرع وقت انجام خواهد شد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها