|
کدخبر: 248506 سهیل فرزین

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

جنگ روسیه و اوکراین؛ زنگ خطر بزرگ صادرات ایران

میرکریمی گفت: از آنجا که قدرت خرید روس ها با کاهش مواجه خواهد شد زنگ خطری برای صادرات ایران به این کشور به صدا در خواهد آمد و به طور حتم صادرات ما به این کشور با کاهش روبرو خواهد شد.

تجارت جنگ روسیه و اوکراین؛ زنگ خطر بزرگ صادرات ایران

ایران ظرفیت های بسیار مناسبی را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با روسیه دارد. به لحاظ جغرافیایی و توانمندی های اقتصادی نیز بازارهای بسیار مناسبی در روسیه می تواند برای محصولات کشاورزی و مصرفی ایران ایجاد شود که تجار و صادرکنندگان کشور تا حدودی در این زمینه موفق عمل کرده اند.

پس از حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم های چند جانبه از سمت چندین کشور جهان علیه روسیه بیم آن می رود که تجارت کشور ما با این روسیه نیز تحت تاثیر قرار گرفته و با کاهش روبرو شود. اما در این میان سوالی که پیش می آید این است که جنگ روسیه و اوکراین فرصتی ویژه برای تجارت و اقتصاد ایران فراهم خواهد کرد یا موجب از دست رفتن بازار هدف روسیه برای صادرکنندگان کشورمان خواهد شد.

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با کامبیز میرکریمی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

جهش میزان صادرات کشور در سال های اخیر

میرکریمی در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه جنگ میان روسیه و اوکراین برای تجارت ما فرصت خاصی محسوب نمی شود، گفت: اقتصاد و تجارت کشور در شرایط کنونی در وضعیت بسیار حساسی قرار گرفته است. از سال۱۳۹۸ که موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شد و تعرفه های گمرکی برای کالاهای ایرانی کاهش پیدا کرد متقابلا تعرفه های کالاهای سایر کشورهای عضو این اتحادیه نیز برای کشور ما با کاهش روبرو شد. نتیجه اجرای این موافقتنامه جهش صادراتی بسیار چشمگیر کشور بود.

کامبیز-میرکریمی

وی افزود: در سال ۹۸ میزان افزایش صادرات کشور نسبت به سال ۹۷ به بیش از ۶۰ درصد رسید. در سال ۹۹ که با شیوع ویروس کرونا همراه بود میزان صادرات کشور ما همچنان رو به افزایش گذاشت و در سال جاری نیز با جهش حدود ۳۰ درصدی میزان صادرات کشور روبرو هستیم. این موضوع نشان می دهد که روند تجارت خارجی کشور به سمت مثبت شدن حرکت می کند.

سرنوشت صادرات ایران به روسیه

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ادامه با بیان اینکه تراز تجاری ایران همواره به صورت یک به سه یا یک به چهار به نفع روسیه منفی بوده است، گفت: پس از حمله روسیه به اوکراین ارزش روپل با کاهش بسیار شدیدی مواجه شده است. به طور قطع بسیاری از کالاهای روسی برای ایران ارزان خواهد شد. در همین راستا واردات ایران از روسیه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از آنجایی که عمده کالاهای ما در کشور وارداتی هستند می توان جنگ روسیه  و اوکراین را فرصتی برای تجارت کشور عنوان کرد. از طرفی از آنجا که قدرت خرید روس ها با کاهش مواجه خواهد شد زنگ خطری برای صادرات ایران به این کشور به صدا در خواهد آمد و به طور حتم صادرات ما به این کشور با کاهش روبرو خواهد شد.

میرکریمی خاطرنشان کرد: از آنجا که تجارت ما با روسیه وابسته به سوییفت نبود و مبادلات مالی میان تجار دو کشور خارج چارچوب از فرایند سوییفت انجام می شد تا این لحظه اختلالی در روند تجارت ما با کشور روسیه به وجود نیامده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در پایان تصریح کرد: به عقیده من قطع کامل دسترسی روسیه به سوییفت در حد ایران که به صورت کامل محدودیت دارد نخواهد بود. از آنجا که روسیه گاز بسیاری از کشورهای اروپایی را تامین می کند به طور حتم دسترسی برخی از بانک ها را به صورت آب باریکه نگاه خواهند داشت تا بتوانند انرژی مورد نیاز خود را از طریق روسیه تامین و بهای آن را پرداخت کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها