|
کدخبر: 240499

ممنوعیت ورود ۱۱ کانتینر آلات موسیقی به کشور

سخنگوی گمرک به دیده‌بان ایران خبر داده است که از سال ۱۳۹۷ نه تنها عینک آفتابی بلکه عینک طبی هم شامل ارز ترجیحی نمی‌شود! بحث ممنوعیت یا عدم ممنوعیت عینک طبی و آفتابی در دست وزارت صمت است.

تجارت  ممنوعیت ورود ۱۱ کانتینر آلات موسیقی به کشور

وزارت صمت باید بگوید باتوجه به اینکه کشور توان تولید عینک افتابی و طبی را ندارد آیا باز هم این کالا باید جزو کالاهای گروه چهار و لوکس حساب شود؟!

 « وزارت صمت باید بگوید باتوجه به شرایط آب‌وهوایی و عدم توانایی کشور در تولید عینک آیا باز هم به صلاح است که از واردات عینک جلوگیری شود؟! » این اظهارات سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی در رابطه با ممنوعیت ورود عینک طبی و آفتابی به کشور است! چند ماه پیش بود که خبری مبنی بر ممنوعیت ورود عینک آفتابی و طبی منتشر شد که در واکنش به همین موضوع کاظم موسوی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی در مصاحبه با خبرنگار دیده‌بان ایران در رابطه با ممنوعیت ورود آلات موسیقی و عینک آفتابی صراحتا اذعان کرد که «هر کسی در پی امیال شخصی و موسیقی است از ایران برود! »

با این وجود؛ هنوز هم هیچکدام از مقامات توضیحی در رابطه با دلایل ممنوعیت عینک طبی و آفتابی به افکار عمومی ارائه ندادند. در همین رابطه با سیدروح‌الله لطفی، سخنگوی گمرک گفت‌وگویی انجام داده ایم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*آقای لطیفی! چندوقت پیش معاون فنی گمرک اظهار کرد که احتمال فاسد شدن ۱۲۰ هزار تن کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی در بنادر وجود دارد؛ شما این قضیه را پیگیری کردید؟

این هشدار معاون فنی گمرک به معنای فاسد شدن کالاهای اساسی نیست. یکی از وظایف گمرک هشدار است و امکان دارد به صاحبان کالا و دستگاه‌های مربوطه اعلام کند که اگر اقدام به موقعی نکنید ممکن است این میزان کالا فاسد شود. مطمئن باشید اگر مسئولان هشدارها را جدی بگیرند احتمال فاسد شدن این کالاها به صفر می‌رسد. هشدار دادن به معنای این نیست که حتما این اتفاق خواهد افتاد.

فاسد شدن ۱۲۰ هزار تن کالای اساسی در مقابل ۲۵ میلیون کالای ترخیص شده حجم زیادی نیست!

آیا بعد از هشدار شما مسئولان اقدامی در جهت جدی گرفتن هشدارهای شما انجام دادند؟

در ۱۰ ماه گذشته حدود ۲۵ میلیون تن کالا ترخیص شده و این نشان می‎‌دهد که این ۱۲۰ هزار تن در مقابل آن ۲۵ میلیون زیاد مهم نیست. حتما سهم زیادی از این کالاها هم ترخیص شده است. اگر مسئولان هشدار ما را جدی نگیرند، اخطار متروکه شدن برایشان صادر خواهد شد.

در سال ۱۳۹۹ تنها هفت قلم کالای اساسی مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند! / از سال ۱۳۹۷ نه تنها عینک آفتابی بلکه عینک طبی هم شامل ارز ترجیحی نمی‌شود! / وزارت صمت باید بگوید باتوجه به شرایط آب‌وهوایی و عدم توانایی کشور در تولید عینک آیا باز هم به صلاح است که از واردات عینک جلوگیری شود؟!

آقای لطیفی! چندی پیش کاظم موسوی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه‌ای با خبرنگار دیده‌بان ایران اذعان داشت که نیای به واردات آلات موسیقی و عینک آفتابی به کشور نیست و این کالاها جزو کالای لوکس بوده و به صلاح نیست به کشور وارد شود! آیا هنوز هم واردات آلات موسیقی و عینک آفتابی به کشور ممنوع است؟

اختصاص کالاها به ارز ۴۲۰۰ تومانی براساس مصوبات مجلس تعیین خواهد شد. ارز ۴۲۰۰ تومانی یک روند کاهشی در تخصیص به کالاها داشته و برخی از همین کالاها که شامل آلات موسیقی و عینک آفتابی می‌شدند هم وارد شدند اما در سال ۱۳۹۸ به دلیل آن‌که فاصله ارز ترجیحی با ارز آزاد بسیار بیشتر شد، تنها ۲۵ قلم کالای اساسی شامل ارز ترجیحی شدند و مابقی کالاها مشمولیت پیدا نکردند! البته همچنان این روند ادامه دارد، در سال ۱۳۹۹ تنها هفت قلم کالا نظیر ذرت دامی، جو، سویا، دانه‌های روغنی، روغن، گندم و داروهای ضروری شامل ارز ترجیحی شدند که البته این روند در سال ۱۴۰۰ هم ادامه داشت. از ۲۵ میلیون تن واردات کالای اساسی حدود ۲۲ میلیون آن شامل ارز ترجیحی بوده است.

به طور کلی ۳۳ میلیون تن کالا وارد کشور شده که ۱۱ میلیون تن آن شامل کالای اساسی نمی‌شود. جا دارد بگویم که از سال ۱۳۹۷ نه تنها عینک آفتابی بلکه عینک طبی هم شامل ارز ترجیحی نمی‌شود! بحث ممنوعیت یا عدم ممنوعیت عینک طبی و آفتابی در دست وزارت صمت است.

وزارت صمت باید بگوید باتوجه به اینکه کشور توان تولید عینک افتابی و طبی را ندارد آیا باز هم این کالا باید جزو کالاهای گروه چهار و لوکس حساب شود؟! از سویی دیگر نظر وزارت بهداشت هم در خصوص حائز اهیمت است چون بالاخره این بحث به سلامت افراد بستگی دارد. اگر وزارت بهداشت به این نتیجه برسد که باتوجه به شرایط آب‌وهوایی کشور که در اکثر فصول آفتابی است، آیا عینک آفتابی و طبی را از دسته کالاهای لوکس خارج می‌کنند یا خیر؟!

برخی می‌گفتند ورود این آلات موسیقی به کشور ایراد دارد

مهدی میراشرفی، رئیس کمرگ چندوقت پیش خبر از ورود ۱۱ کانتینر آلات موسیقی به کشور ممنوع شده و عملا خبر از توقیف آن داده‌اند! سرنوشت این ۱۱ کانتینر توقیف شده به کجا رسیده؟

۱۱ کانتینر آلات موسیقی در ۱۳۹۸ از بندر بوشهر وارد کشور شد و به دلایل مختلف جلوی عرضه این کالا گرفته شد. برخی می‌گفتند ورود این آلات موسیقی به کشور ایراد دارد و چون کمرگ هم مجری قانون بوده و باید موازین حاکمیت را پیگیری کند، نتوانست در این راستا کاری انجام دهد. از طرفی مغایرتی در ثبت سفارش و شرح کالا وجود دارد بر همین اساس امکان رفع توقیف وجود ندارد. مشکلی که وجود دارد این است که در ثبت سفارش دستگاه صوتی نوشته شده "کالای سفارش داده شد آلات موسیقی است! " بنابراین این مغایرت وجود دارد.

از سال ۱۳۹۷ به بعد واردات ۲۵۰۰ کالا به کشور ممنوع شده و این ممنوعیت تنها مختص به آلات موسیقی نیست و حتی ممکن است عینک آفتابی و طبی هم جزو این کالاها باشد. برخی از کالاهایی جزو گروه چهاری هستند نظیر دوچرخه، لوازم آرایش، آلات موسیقی و... به دلیل این‌که فعلاً با وجود مشکلات ارزی که داریم، به صلاح نیست که وارد کشور شود. بسیار طبیعی است کشوری مثل ما که در جنگ اقتصادی قرار دارد، زمانی‌که دچار محدودیت است، منابع‌اش را مدیریت کند.

آیا تکلیف آن ۱۱ کانتینر آلات موسیقی مشخص شده است؟

در بحث ۱۱ کانتینر به دلیل مغایرتی که در شرح کالا و کد تعرفه وجود دارد؛ امکان افتادن دو اتفاق وجود دارد یک این‌که مقام قضایی دستور اصلاح این مغایرت را صادر کند و مجاز به ورود باشد و راه دیگر آن بسته به آگاهی و یا عدم آگاهی صاحب کالا در زمان ثبت سفارش است که اگر از روی عدم آگاهی کد یک کالای دیگر را در زمان ثبت سفارش وارد کرده باشد این کالا به یک کشوری که صاحب کالا تشخیص دهد فرستاده می‌شود اما حق ورود به کشور را ندارد اما اگر عمدی در کار بوده مقام قضایی می‌تواند این کالا را ضبط کرده و آن را به مزایده بگذارد و از سویی صاحب کالا هم به دلیل قاچاق جریمه خواهد شد.

پس هنوز در خصوص این ۱۱ کانتینر تعیین تکلیفی صورت نگرفته؟

خیر؛ هنوز هیچ تضمیمی مبنی بر تعیین تکلیف این کالا گرفته نشده است.

منبع: دیده‌بان ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها