|
کدخبر: 236172

اختصاصی گسترش نیوز:

تجارت کشور روی ریل توسعه / افزایش صادرات در راه است

نشست خبری تبیین سیاست های تجارت خارجی کشور و دستاوردهای اخیر در حوزه تجارت خارجی برگزار شد.

تجارت تجارت کشور روی ریل توسعه / افزایش صادرات در راه است

نشست خبری تبیین سیاست های تجارت خارجی کشور و دستاوردهای اخیر در حوزه تجارت خارجی امروز یک شنبه سوم بهمن ماه با حضور علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت و اهالی رسانه در محل سالن مروارید خلیج فارس برگزار شد.

پیمان پاک در این نشست با بیان اینکه در بازه ۹ ماهه از ابتدای سال تا کنون حجم صادرات غیرنفتی کشور رشد قابل توجهی داشته است، بیان کرد: مسئولان ارشد و مدیران رده بالای کشور نگاه ویژه ای به صادرات غیرنفتی دارند. درهمین راستا توجه به دغدغه های تجار و صادرکنندگان همواره از اولویت های مجموعه دولت، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت بوده است. ما در سازمان توسعه تجارت حتی یک تصمیم را بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی، اتاق ها، تشکل ها و اتحادیه ها اخذ نکرده ایم.

وی افزود: این اقدام موجب شده تا صادرکنندگان نسبت به سیاست های تجاری دولت سیزدهم حس خوبی داشته باشند و به آنها امیدوار باشند. بنابراین به طور قطع ما سال آینده شاهد افزایش چشمگیر صادرات خواهیم بود. ما تا پایان سال بیش از ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم داشت و این در صورتی است که در ماه های اخیر به دلیل روی کار آمدن طالبان در کشور افغانستان و نابسامانی های پیرامون این موضوع و همچنین کاهش شدید ارزش لیر در کشور ترکیه ما این دو بازار مهم را از دست داده ایم. 

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه به موضوع بازگشت محصولات کشاورزی ایران از برخی کشورها اشاره کرد و گفت: فلفل دلمه ای بازار استراتژیکی برای روسیه است. این کشور حساسیت خاصی نسبت به واردات صیفی جات دارد. در سال های گذشته سهم بازار ایران در بازار روسیه بسیار کم بود اما با تلاش تمام کشاورزان و صادرکنندگان فلفل دلمه ای ایران به برندی شناخته شده در روسیه تبدیل شده است. فلفل دلمه ای ایران صرفا به دلیل عدم تطبیق استانداردها در روسیه بازگشت خورد و با دستور وزیر جهاد کشاورزی این مشکل در اسرع وقت حل شد.

پیمان پاک همچنین به سفر اخیر رییسی به روسیه اشاره کرد و گفت: رییس جمهور در این سفر ریل گذاری های بهبود تجارت خارجی کشور را انجام داد. میانگین واردات روسیه سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیارد دلار است. سهم کشور ما از این بازار همواره کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است و این در حالی است که ایران در تمام کالاهای وارداتی روسیه مزیت دارد. بنابراین ضروری است که ما از این ظرفیت بزرگ استفاده بهینه داشته باشیم. استفاده از این این ظرفیت منوط به تقویت و تعریف زیرساخت ها است. ما مذاکرات اوراسیا را نیز به جد مورد پیگیری قرار داده ایم. امیدواریم تا یک سال آینده نیز به تجارت آزاد اوراسیا بپیوندیم. بنابراین تقویت زیرساخت ها ضروریت دارند. در همین راستا سازمان توسعه تجارت تمام نیازهای زیرساختی را احصا کرده و طبق برنامه ریزی های انجام شده این نیازها به مرور زمان رفع خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: برای تسهیل این امر نیز در حال تلاش هستیم تا فضا را به سمتی ببریم تا صادرکنندگان انگیزه کافی برای بازگشت ارز صادراتی خود را پیدا کنند. امروزه بازگشت ارز صادراتی ۱۵ درصد افزایش داشته و این نشان دهنده سیاست های صحیح در این حوزه است.

این خبر تکمیل خواهد شد..‌

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها