|
کدخبر: 179145 سهیل فرزین

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

تیر خلاص دولت به پیکر نیمه جان تجارت کشور

سید رضی آقا میری گفت: تا زمانی که روابط سیاسی ما با دیگر کشورها برقرار نشود شاهد رشد و توسعه تجارت خارجی و بهبود اقتصاد کشور نخواهیم بود.

تجارت تیر خلاص دولت به پیکر نیمه جان تجارت کشور

متاسفانه در سال های اخیر کشور با ابر چالش‌ هایی مواجه شده که هر یک از این چالش‌ ها به تنهایی قادر به تولید بحران هستند و از سویی دیگر این ابر چالش ها بازتولید چالشی جدید در اقتصاد کشور هستند که سهل انگاری و اهمال کاری در حل و فصل این مشکلات می تواند کشور را به پرتگاه سوق دهد. بسیاری از فعالان تجاری و اقتصادی کشور بر این باورند که متاسفانه ناکامی دولت در رفع این مشکلات نمایان و عملکردشان غیرقابل توجیه است.

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفت‌وگویی را با سید رضی آقا میری، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

سید رضی حاجی آقامیری در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: ارزیابی دولت تدبیر و امید را نمی توان به صورت مستقل انجام داد. آقای روحانی اختیاردار کامل نبوده که بتواند پاسخگوی تمام اتفاقاتی که پیرامون سیاست و تجارت خارجی کشور رخ داده باشد. توسعه تجارت خارجی بدون روابط خارجی ممکن نیست. تجارت یعنی ارتباط پولی و ارتباط پولی نیز بدون بانک ها معنا ندارد. وقتی ارتباط بانکی وجود داشته باشد دیگر هیچ تهدیدی صادرکنندگان و فعالان تجاری کشور را تهدید نمی کند. بنابراین وقتی سیاست و روابط خارجی کشور زمینه ایجاد این ارتباط را نداشته باشد نمی توان انتظار گسترش و توسعه تجارت خارجی کشور بود.

سید-رضی-حاجی-آقامیری

چرا شرایط اقتصاد کشور به اینجا رسید؟

وی افزود: به عقیده من صادرات حلقه اصلی تجارت خارجی کشور است. البته گفتنی است واردات نیز از آنجا که با مایحتاج مردم ارتباط مستقیم دارد از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. حال اگر این صادرات و واردات به درستی انجام نشود رسیدن به رشد اقتصادی کافی موفق نخواهیم بود و به عبارتی می توان گفت اقتصاد کشور به رشد کافی نخواهد رسید. امروزه رشد اقتصادی کشور بسیار اسفناک است که در نتیجه آن تورم در کشور بیداد می کند. به تبع بالا بودن نرخ تورم ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند. وقتی ارزش پول ملی کاهشی می شود قیمت دلار بالا می رود و نتیجه تمام این موارد وضعیتی است که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم.

با اینکه معتقدم شرایط بانک مرکزی را به اخذ تصمیمات غلط وا داشت اما کسی که مسئول بانک مرکزی است نمی تواند به دلیل شرایط بد، بدترین تصمیمات را بگیرد. این تصمیمات غیرمنطقی وضعیت صادرات کشور را بسیار وخیم تر کرد. به عبارتی می توان گفت تصمیمات و سیاست های انقباضی بانک مرکزی تیر خلاصی بر پیکر نیمه جان صادرات و تجارت خارجی کشور بود. به عقیده من صادرات کشور در آینده ای نزدیک هم توان رونق گرفتن نخواهد داشت.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت: بنابراین تا زمانی که روابط سیاسی ما با دیگر کشورها برقرار نشود شاهد رشد و توسعه تجارت خارجی و بهبود اقتصاد کشور نخواهیم بود.

امیدی به دولت آینده نیست

آقا میری در بخش دیگری از صحبت های خود به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: به عقیده من با روی کار آمدن دولت جدید نیز اتفاق خاصی در حوزه تجارت خارجی کشور رخ نخواهد داد. از آنجا که من گمان می کنم در همچنان بر همان پاشنه خواهد چرخید فکر نمیکنم که نیاز باشد تا ما انتظارات خود را مطرح کنیم. فقط امیدوارم که دولت جدید برنامه مشخصی برای استراتژی های خود بکنند.

وی در پایان با بیان اینکه آینده اقتصاد کشور بسیار نگران کننده است، گفت: این ایام آخرین روزهای فعالیت دولت تدبیر و امید است. من گمان میکنم با ادامه پیدا کردن منوال به همین شرایط و با مشکلاتی که امروزه مواجه آن هستیم روزی آرزو خواهیم کرد که به همین روزها بازگردیم.

ارسال نظر