|
کدخبر: 195814 سهیل فرزین

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

بزرگترین دست انداز دولت در توسعه تجارت خارجی

آرگون گفت: عدم پیش بینی پذیری سیاست ها، قوانین و مقررات یکی از معضلات و مشکلات مهم در حوزه اقتصاد و تجارت کشور است. امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد ثبات در قوانین و مقررات باشیم.

تجارت بزرگترین دست انداز دولت در توسعه تجارت خارجی

با روی کار آمدن دولت سیزدهم تمام بازارهای مالی چشم انتظار استقرار وزرای جدید و آغاز فعالیت آن ها هستند و در حال حاضر در رکودی نسبی به سر می برند. تجارت خارجی کشور نیز  که در سال های گذشته با مشکلات و چالش های فراوانی روبرو بوده به امید تغییرات عمده با ورود تفکرهای جدید در عرصه سیاست گذاری، همچنان چشم به راه روزهای خوب است. اما دولت سیزدهم چه چالش های بزرگی در حوزه تجارت خارجی کشور خواهد داشت؟ خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه این اتاق ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

آرگون در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه در حال حاضر تحریم ها یکی از اصلی ترین چالش های ما در کشور هستند، بیان داشت: این موضوع موجب شده که ما کالاها را با قیمت بالا بخریم و به قیمت پایین بفروشیم و هزینه های نقل و انتقال گزافی را نیز متحمل شویم. ریسک هایی که فعالان تجاری متحمل می شوند نیز از دیگر عواقب تحریم ها است که نباید از آن غافل بود. تحریم ها موجب شده اند که فعالان تجاری هزینه های زیادی را متقبل شوند. بنابراین دولت سیزدهم باید در وهله اول این چالش و مشکل بزرگ حوزه تجارت خارجی کشور را حل کند.

عباس-آرگون

وی در ادامه به شیوع ویروس کرونا در دنیا اشاره کرد و افزود:‌ شیوع این ویروس نیز مشکلات فراوانی را در حوزه تجارت خارجی جهان به وجود آورد. امیدواریم که با آغاز فرآیند واکسیناسیون در ایران و جهان چالش های پیرامون این موضوع هم با کاهش روبرو شود تا بتوان به توسعه تجارت دست پیدا کرد.

عدم ثبات قوانین و مقررات در کشور

این عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: عدم ثبات قوانین و مقررات در کشور ما مخصوصا در اواخر دولت دوازدهم به شدت افزایش پیدا کرد و موجب بروز مشکلات و چالش های متعددی برای فعالان تجاری و اقتصادی کشور شد. در برخی مواقع صادرکننده با ماه ها مذاکره و پشت سر گذاشتن تمام چالش ها اقدام به عقد قرارداد برای صادرات کالا می کند اما در کمال تعجب می بینیم که با یک نامه چندخطی صادرات آن کالا ممنوع می شود و تمام زحمات صادرکنندگان به فنا می رود. این موضوع موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی نیز خواهد شد. عدم پیش بینی پذیری سیاست ها، قوانین و مقررات یکی از معضلات و مشکلات مهم در حوزه اقتصاد و تجارت کشور است. امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد ثبات در قوانین و مقررات باشیم.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در ادامه به چالش صدور مجوزهای دولتی نیز اشاره کرد و گفت:‌ صدور مجوزهای دولتی در موضوع صادرات و واردات موجب ایجاد چالش های متعددی می شود و در بسیاری از مواقع موجب رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور می شود. به نوعی می توان این موضوع را نیز به بی ثباتی قوانین و مقررات ارتباط داد. امیدواریم که دولت با نگاهی جدی به رفع این موضوع ورود کند.

چالش تامین ارز برای واردات

آرگون در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تامین ارز برای واردات اشاره کرد و گفت: با توجه به تحریم های ظالمانه ای که علیه کشور اعمال شده، منابع ارزی با محدودیت روبرو شده است. بنابراین دولت سیزدهم باید نسبت به اولویت بندی منابع ارزی دقت نظر بیشتری داشته باشد. متاسفانه امروزه حقوق مصرف کننده به صورت شایسته و بایسته رعایت نمی شود. دولت باید به این موضوع نیز نگاه ویژه ای داشته باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه بر لزوم عضویت ایران در پیمان های منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و گفت: هر چه ما در اینگونه پیمان ها حضور پویا تری داشته باشیم، قطعا به صورت راحت تری قادر به تجارت خواهیم بود. قطعا در این دوره از دولت دیپلماسی فعال اقتصادی برای توسعه صادرات و افزایش تجارت خارجی کشور بسیار ضروری است. یکی از مهمترین نکاتی که حتما باید مدنظر قرار بگیرد این است که ما باید بر اساس مزیت ها کالاها را تولید و صادر کنیم. اگر ما در تولید و صادرات خود مزیت ها را مدنظر ندهیم قیمت تمام شده افزایش خواهد یافت که این موضوع نیز به نفع مصرف کننده نیست. بنابراین ما باید در جاهایی که مزیت داریم برای صادرات تلاش کنیم و جایی که مزیت نداریم اقدام به تامین کالای مدنظر از دیگر کشورها کنیم.

آرگون همچنین به موضوع پیش بینی پذیری نرخ ارز اشاره کرد و گفت: نوسان قیمت دلار  فعالان این حوزه را به ضررهای متعددی روبرو کرده است.  

چشم انداز تجارت خارجی کشور تا پایان سال

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در بخش پایانی صحبت های خود به چشم انداز تجارت خارجی کشور تا پایان سال اشاره کرد و گفت: نباید نسبت به این موضوع از امروز پیش قضاوتی داشت. امیدواریم که شرایط نسبت به سال گذشته بهتر شود و به عقیده من از آنجا که فشار حداکثری تحریم ها نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو شده و موضوع شیوع ویروس کرونا نیز نسبتا مدیریت شده است و از طرفی تیم اقتصادی جدید با توان و انرژی بیشتری روی کار آمده است شرایط بهتری برای اقتصاد و تجارت کشور رقم خواهد خورد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها