|
کدخبر: 201665

سرنوشت ۶ هزار راننده در گرو ترخیص این کامیون های لوکس

ارونقی درخصوص دپو هزاران دستگاه کامیون در گمرکات کشور، گفت: در حال حاضر بیش از ۶ هزار دستگاه کامیون ۳ سال ساخت که از اروپا وارد کشور شده است، در گمرکات کشور معطل است.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک، درخصوص دپو ۶ هزار دستگاه کامیون در گمرکات کشور گفت: بسیاری از رانندگان تماس می گرفتند و روبروی ساختمان گمرک تجمع می کردند و اگر ادامه می یافت، دامنه آن افزایش می یافت. از دادستانی محترم تهران درخواست کردیم که به این موضوع ورود کنند. در حال حاضر بیش از ۶ هزار دستگاه کامیون سه سال ساخت که از اروپا وارد کشور شده در گمرکات کشور معطل است. نزدیک به دو سال از رسیدن این کالاها به گمرکات کشور می گذرد.این کالاها به صورت قانونی وارد کشور شده و کالای غیرضرور هم نبوده است و کالایی هم نبوده که در قانون مصرح نشده باشد. براساس قوانینی مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تجهیز و تقویت ناوگان حمل و نقل جاده ای و نو سازی ناوگان در نظر گرفته شده است. مجوزهای قانونی اولیه هم صادر شده است. کامیون ها وارد گمرکات شده و عدم هماهنگی فی مابین دستگاه ها و سایر مراجع مربوطه نزدیک به دو سال است که در گمرکات مانده است و روز به روز به آن افزوده می شود.

وی ادامه داد: ۱۳۰۰ دستگاه کامیون در گمرک تهران یا شهریار سابق وجود دارد. روزهای گذشته بازدیدهای مختلفی به عمل آمد. این کالاها مشکلی ندارند. سه سال ساخت رعایت شده است، خدمات پس از فروش در داخل کشور وجود دارد.ثبت سفارش برای این کالا انجام شده است. صاحبان کالا می خواهند حقوق ورودی را پرداخت کنند.منشا ارز این کالاها تقریبا تایید شده است.فقط ناهماهنگی بین دستگاه ها باعث شده در ترخیص آن تعلل و ایستایی بوجود آمده و این کالاها در گمرکات رسوب پیدا کنند.

ارونقی درخصوص تعیین تکلیف این کالاها گفت: براساس آخرین تصمیمی که توسط معاونین محترم دادستان تهران گرفته شده است، فقط فرصت یک ماهه داده شد که تعیین تکلیف شود و نسبت به ترخیص وفق مقررات اقدام شود.به هیچ عنوان این مهلت زمانی تمدید نخواهد شد و دستگاه ها باید پاسخگوی عدم اقدام عملی لازم برای عدم اجرای دستور دادستانی باشند. مکاتبات و دستورات متعددی هم ظرف دو روز گذشته توسط دادستانی محترم تهران انجام شده است.

صاحبان این کامیون ها رانندگانی هستند که همه زندگی خود را فروخته اند

معاون فنی گمرک درخصوص صاحبان این کامیون ها گفت: صاحبان این کالاها رانندگان محترمی هستند که زندگی و کامیون خود را فروختند، وام گرفتند یا پیش خرید کردند. حتی کامیون خود را فروخته اند. افراد مختلفی که بیش از یک سال متضرر شدند و هیچ دستگاهی هم پاسخ روشنی به این رانندگان نمی دهد. ۶ هزار کامیون در حال حاضر بلاتکلیف است. از سوی دیگر کل کامیون هایی که ارسال می شود و برای ناوگان تجهیز می شود برای خروج کالاهای اساسی از بندر امام، به ۲۵۰۰ کامیون نمی رسد. بهتر است در اسرع وقت تکلیف این کامیون ها مشخص شود و باتوجه به تدابیر و دستوراتی که از سوی دادستانی محترم تهران انجام شده به نظر می رسد که ظرف یک ماه آینده آخرین مدت زمانی است که برای ترخیص و تعیین تکلیف این کامیون ها در نظر گرفته شده است.

ارونقی در آخر تاکید کرد: تمامی دستگاه هایی که تعلل و مقاومت و کوتاهی در این مورد کنند، بعد از یک ماه باید بابت ترک فعل، تخلفات و قصور احتمالی پاسخگوی احضار و دستورات دادستانی محترم باشند. این الزام از سوی گمرک از آن جهت است که طبق دستوری که برای گمرک صادر شده است، پیگیری این موضوع از مراجع ذی صلاح و ذی ربطی است از سوی گمرک و اعلام گزارش به دادستان عمومی و انقلاب تهران است.

 

منبع: رکنا
  • رضا ارسالی در

    دادستانی محترم اینجا جای ورود است ،که پش ت دلالان داخلی با قیمتهای فضایی کامیون ه ای از رده خارج دهه 60 را به خاک بمالی و ضربه فنی کنی ،با ورود این کامیونها ی وار داتی دلالان و مونتاز کاران داخلی بیکیفیت را بدبخت و جاده های کشور را ایمن تر میش وند .

ارسال نظر